Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Aanleggen dieselkachel

Aanleggen dieselkachel 09 mei 2017 06:33 #833479

  • EelkoL
  • EelkoL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 326
Aan boord van onze Dufour 34 Performance willen we een dieselkachel aanleggen. Na al een tijdje meegelezen te hebben hier heb ik een paar vragen:

- we hebben besloten om niet voor een nieuw A-merk te gaan (duur), niet voor een nieuwe Rus (geen gevoel bij) maar voor een gereviseerd model Webasto of Eberspacher. Zijn er mensen met ervaring hiermee?

- Zijn er zaken waar we op moeten letten bij aanschaf? We willen een 12V model, geen 24V.

- Heeft iemand ervaring met www.standkachel.nu/ of www.standkachels.info/ (de laatste adverteert ook flink op Marktplaats onder de naam Franco - Trading)?

- Plaatsing van de rookgasafvoer: Hoog op de spiegel, zit ik dan goed?

- Plaatsing van de kachel: Kan aan SB, achter het toilet zit een zeilberging, eigenlijk het onderste deel van de SB-bakskist, die ondiep is gemaakt. Is dicht bij de dieseltank, is dat een probleem? Kan ook aan BB, onder de kussens van de BB-hut. Wat is wijsheid?

- Hoe de warme lucht te routeren naar de kajuit? Iemand ervaring op dit schip, een 2-huts Dufour 34 Performance? Algemene adviezen hierover?

- Aantal uitstroomopeningen in de kajuit: Is twee voldoende, een onder de kaartentafel en een bij het voorschot?

- Welke capaciteit is goed, 4KW zal voldoen, minder ook?

- Zelf monteren, zijn daar ervaringen mee?

Dank!
1/2 Dufour 34 Performance
Laatst bewerkt: 09 mei 2017 06:34 door EelkoL.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanleggen dieselkachel 09 mei 2017 06:59 #833481

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8149
Ik ga dit volgen. De mijne is wederom kapot (30 jaar, dus het mag ook wel eens...)

In onze 31 voeter kan een 2kw kachel het prima warm krijgen. Het wordt aangeraden om een kachel zo te kiezen dat hij vaak voluit kan draaien. Halfgas vervuilen ze sneller.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanleggen dieselkachel 09 mei 2017 07:02 #833482

Even naar de onderdelenprijzen gekeken van die standkachel.nu, maar die is knap aan de prijs, even googelen leverde al veel lagere prijzen op:
www.autoteilemann.de/search/?q=webasto&qc=&ms=true
www.butlertechnik.com/webasto-...1319261a-117835-p292

(Vliesje en vlambewaking is mijn referentiepunt, die heb ik indertijd moeten vervangen)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanleggen dieselkachel 09 mei 2017 09:11 #833513

Pas op met de uitlaat van sommige merken, die kan zeer heet worden, en dat is niet fijn wanneer er zeilen tegen kunnen komen in een bakskist.

Een Wallas 30DX (3 Kw) heeft bij mij tussen de 50.000 en 60.000 uren de (zeer goed geïsoleerde) boot verwarmd bij permanente bewoning en enkele zeer koude winters.

Op diesel moest na ongeveer 2000 uur de kachel schoongemaakt worden,niet leuk midden in de winter, na overgaan op petraoleum werd het eens per jaar in de zomer gedaan en was eigenlijk nog lang niet nodig, één keer per 10.000 uur(2 jaar) schoonmaken zou mogelijk kunnen zijn.
De uitlaatpijp loopt bij Wallas door de inlaat van de verbrandingslucht, dat geeft terugwinning van warmte en geen hete pijpen in ruimtes waar je het niet hebben wil.
Eventuele gelekte uitlaatgassen kunnen daardoor ook niet in de boot komen, wat ook wel een fijn idee is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanleggen dieselkachel 09 mei 2017 10:16 #833527

Ik dacht een draadje met een nieuw systeem om aan te leggen.
Gaat dus over verwarming :silly:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanleggen dieselkachel 09 mei 2017 15:06 #833573

  • Bobbob
  • Bobbob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 43
Je hebt je avatar goed gekozen,zuipschuit.
Beetje verwarring.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanleggen dieselkachel 09 mei 2017 20:06 #833655

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanleggen dieselkachel 09 mei 2017 20:25 #833662

  • baspa
  • baspa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 562
Ik heb erg goede ervaringen met franco trading, echt een vakman, heeft mijn Ardic weer aan de praat gekregen en tijdens uitleg wat hij gerepareerd had, bleek zijn vakmanschap (verder geen aandelen oid). :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanleggen dieselkachel 09 mei 2017 23:11 #833697

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Ik heb even de kachel-setup ingetekend in het interieur van onze redelijk vergelijkbare boot (Jeanneau S.O. 32.2). Misschien heb je er wat aan. De kachel (rood rechthoekje) is een Webasto Airtop EVO en is gemonteerd in de bakskist, vlak onder het dek. Uitlaat gaat recht naar achter dwars door de spiegel.



1 uitstroomopening in de hut achterin, 1 in de natte cel (erg lekker om je natte spullen te drogen) en eentje in de salon. Bij elkaar is dat voldoende om de boot exclusief de punt goed warm te krijgen. De punt is net te ver weg helaas, daar ligt geen pijpje heen. Als het koud wordt, zetten we de deur van de hut gewoon open. De warmte gaat vanzelf die kant wel op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanleggen dieselkachel 10 mei 2017 06:34 #833711

  • EelkoL
  • EelkoL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 326
Kijk, dat zijn nuttige reacties, foto's, tekening, ervaring met leverancier, waarschuwing, daar heb ik echt wat aan. Bedankt!
1/2 Dufour 34 Performance
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanleggen dieselkachel 10 mei 2017 07:04 #833721

Delphi32 schreef :
Ik heb even de kachel-setup ingetekend in het interieur van onze redelijk vergelijkbare boot (Jeanneau S.O. 32.2). Misschien heb je er wat aan. De kachel (rood rechthoekje) is een Webasto Airtop EVO en is gemonteerd in de bakskist, vlak onder het dek. Uitlaat gaat recht naar achter dwars door de spiegel.

Welke type Webasto Airtop EVO heb je gemonteerd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanleggen dieselkachel 10 mei 2017 07:39 #833734

Bij mij zit de Webasto HL 32 D achter het schot van de achterkajuit net voor de achterspiegel.
De uitlaat zit laag. Let er wel op dat er een uitlaat zit binnen een meter van de kachel.
Dit ivm de warmte afvoer???

Deze Webasto zit er al vanaf het begin in denk ik. En eigenlijk nog nooit iets aan gedaan.
Gert
Laatst bewerkt: 10 mei 2017 11:02 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanleggen dieselkachel 10 mei 2017 09:21 #833771

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Saeftinghe schreef :
Pas op met de uitlaat van sommige merken, die kan zeer heet worden, en dat is niet fijn wanneer er zeilen tegen kunnen komen in een bakskist.
Isolatie sok rond de uitlaaat en het probleen van verbrande zeilen e.d. is opgelost.
De uitlaat ia idd. bloedheet.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 10 mei 2017 09:22 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanleggen dieselkachel 10 mei 2017 10:20 #833799

Zuig de te verwarmen lucht niet uit de ruimte waar ook de uitlaat in zit. Een klein lekje in de uitlaat en je boot is een levensgevaarlijke gaskamer. Haal de lucht met een slang uit een andere ruimte of van buiten, en dan niet ergens vlak naast de uitlaat uiteraard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanleggen dieselkachel 10 mei 2017 22:50 #834012

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Jollenbaas schreef :
Welke type Webasto Airtop EVO heb je gemonteerd?
Geen idee, ik zal dit weekend even door de documentatie neuzen (ligt aan boord).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanleggen dieselkachel 11 mei 2017 17:27 #834194

als je een gebruikte unit koopt branduren uitlezen! voor een paar honderd een kachel kopen et een heel lang leven achter de rug, denk je goedkoop uit te zijn maar dat kon nog wel eens tegen vallen ;)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanleggen dieselkachel 11 mei 2017 20:10 #834262

  • EelkoL
  • EelkoL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 326
Jeroen-pion schreef :
branduren uitlezen!

Hoe doe ik dat? Google geeft mij geen bruikbare tips...
1/2 Dufour 34 Performance
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanleggen dieselkachel 11 mei 2017 20:31 #834267

dat is het probleem heb je een "kastje" voor nodig :(

Wil arnaut .? die ook op marktplaats staat in Zundert in elk geval, heb ik al poos geleden gesproken, die kan de banduren wel laten zien.

Maar ik zou dat wel willen in elk geval, een kachel die er mooi uitziet, en u raad het amper gebruikt is.........ja leuk voor het idee gevoel, maar nu even de realiteit.
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanleggen dieselkachel 11 mei 2017 21:35 #834280

Bye the way even een korte zijstap:

Het berekenen van de benodigde kachel capaciteit is lastig te bepalen.
De tabellen van Webasto geven m.i. een vage indicatie, meer ook niet.
Koop je een net te lichte versie ben je ook niet blij. :S

Vrees dat mijn kachel (3500-VP) wat te zwaar is.
Met de kachel vol aan kan ik in de winter (schip onder de wintertent) binnen in een korte broek met T-shirt klussen. :laugh: B) :laugh:
Op half tot driekwart van het vermogen lukt dat in een lange broek met polo ook. :lol:
Na een uur/anderhalf uur stopt de kachel automatisch.
Ik gebruik hem het hele jaar vrij regelmatig.
Laatst bewerkt: 11 mei 2017 22:28 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanleggen dieselkachel 12 mei 2017 04:10 #834288

Mijn ervaringen

Delphia 29
Webasto AirTop 3,9kW
3 seizoenen gebruikt, 4e is pas begonnen.
Sinds mei 2016 gaat er GTL in de dieseltank, de kachel draait er goed op (voor zover ik dat kan overzien)
Uitblaasmondjes in: achteronder, natte cel, vooronder en twee in de kajuit.

Waar wordt het warm?
In de bakskist, ookal zijn de Webasto slangen daar voorzien van een isolatiejasje van hetzelfde merk. Het is er erg warm. ideaal om dingen te laten drogen.

Onder de banken in de kajuit lopen niet geïsoleerde slangen. Je krijgt de neiging om de kussens van de bank af te halen en de banken open te zetten. Met isolatie is hier wel wat te halen.

Doorsnede slang:
Ik meen 6cm.

wat me opvalt: het verwarmen duurt lang. Een 2 kW blaaskacheltje op walstroom geeft meer warmte en warmt de boel sneller op.
In de natte cel -de eerste halte na de kachelunit- is het snel warm. Veel lucht uit het roostertje.
Als ik in de kajuit de slangen lostrek en de toevoerleiding de kajuit in laat blazen geeft het systeem veel meer warmte af. In de natte cel blaast het mondje ook veel minder hard.

Als ik de installatiehandleiding lees had er dikkere slang gebruikt moeten worden.
Het bedrijf die de kachel ingebouwd heeft zei me dat er geen dikkere slang langs de natte cel kon.

Ik overweeg om een extra slang te trekken, zodat de kachel zijn warmte en zijn warme lucht beter kwijt kan. Lijkt me behoud van de kachel en fijner waar je het warm wilt stoken.

Het materiaal van de slangen vind ik vreemd: een soort papier met houtvezels erin. Als de kachel draait heb je een sauna luchtje. De ribbels in de slang lijken me veel luchtweerstand te geven. Dat moet wel contraproductief zijn (herrie en minder warmte).
Een paar jaar terug beschreef iemand de aanleg van zijn kachel. Hij gebruikte meen ik PE buizen. Ik heb me er niet verder in verdiept, omdat ik bang ben voor brandgevaar.

Wat ik een nadeel vind van de Webasto kachel is dat deze zo'n 3,5 Ampère trekt als de kachel in bedrijf is. Voor het inschakelen heeft de kachel een hoge accuspanning nodig én een fors Ampèrage. Ik heb al meegemaakt dat de kachel pas wilde opstarten als de motor liep. Dat was in november na twee of drie dagen alleen gezeild/niet gemotord te hebben en zonder walstroom gelegen te hebben. Dit zegt natuurlijk iets over de toestand van mijn accu's, maar ook over de stroomconsumptie van dit systeem.

Mijn keuze voor deze kachel:
Boot is vaak vochtig en de warme lucht is gortdroog.
Is goed in te bouwen.
3,9kW: ik wil het ook warm kunnen stoken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanleggen dieselkachel 12 mei 2017 04:51 #834292

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Allemaal redenen waarom ik na ervaring met "conventionele" installatie van Eberspacher op een vorige boot, nu mijn kacheltje in de kajuit (van Oceanis 350) heb: Klein kacheltje, hoog rendement, direct hete lucht waar ik het wil hebben, geen (stinkende) slangen, zeer kort na aanzetten al warm, geen bergruimte opgeofferd aan slangen. Zie mijn post "Russische warmte"
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 12 mei 2017 04:54 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanleggen dieselkachel 12 mei 2017 05:22 #834296

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13808
geen elektra bij nodig;

Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanleggen dieselkachel 12 mei 2017 05:34 #834300

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Zou ik zeker geinstalleerd hebben als ik er de ruimte voor had. Heb ook ooit een Dickenson "Cozy Cabin Heater" gehad, op gas. Is wat kleiner, maar hetzelfde idee.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanleggen dieselkachel 12 mei 2017 07:18 #834320

@erik van poppel
Vanaf mijn Webasto AirTop 3,5kW loopt eerst een slang van 90mm tot halverwege het schip (ter hoogte van de mast) vandaar verdeelstukken met slangen van 60mm.
Een klein deel van de slangen en (vooral) de verdeelstukken zijn geisoleerd, de verdeelstukken worden erg warm.
Met 2 uitblaasopeningen in de kajuit en 2 in het vooronder en 1 in de natte cel (warme voeten :woohoo: ) is het redelijk verdeeld.
Het duurt idd een uurtje ofzo voordat alles lekker op temperatuur is.

Als de kachel na een tijdje stopt duurt het m.i. te lang voordat hij weer aanslaat.
De thermostaat zit op c.a. een halve meter boven de bodem tegen het wandje onder de kaartentafel.

Meestal zet ik hem op half/driekwart. Voor het uitzetten soms ff een kwartiertje op vol vermogen voor het schoonbranden.

Met twee serviceaccu's (totaal 210Ah) nog geen last van een te lage accuspanning, ze worden regelmatig bijgeladen. ;)

Van vreemde luchtjes uit de slangen merken wij niets.

Net als de motor gebruik ik voor de kachel sinds 2016 als even kan ook GTL.
De kachel heeft een eigen kunststof tankje van 4,5 liter, de hoofdtank blijft zo de winter vol.


Laatst bewerkt: 12 mei 2017 10:23 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanleggen dieselkachel 12 mei 2017 08:39 #834354

erik van poppel schreef :
Wat ik een nadeel vind van de Webasto kachel is dat deze zo'n 3,5 Ampère trekt als de kachel in bedrijf is. Voor het inschakelen heeft de kachel een hoge accuspanning nodig én een fors Ampèrage. Ik heb al meegemaakt dat de kachel pas wilde opstarten als de motor liep. Dat was in november na twee of drie dagen alleen gezeild/niet gemotord te hebben en zonder walstroom gelegen te hebben. Dit zegt natuurlijk iets over de toestand van mijn accu's, maar ook over de stroomconsumptie van dit systeem.

Daar heb ik ook last van gehad. Dikkere koperdraad heeft dat probleem goeddeels opgelost. Nu zijn er alleen nog problemen als de accu spanning laag is (i.e. de accu's ver leeg zijn). Zoals je schrijft, los je dat op door de motor te starten. En als de kachel eenmaal draait kan de motor weer uit. Dat hoog stroomverbruik is inderdaad een issue, daar heb ik nog geen oplossing voor gevonden behalve de walstroom aan te sluiten.

Er is kennelijk een mogelijkheid om het spanningsdetectie circuit af te stellen op een iets lagere spanning, ik ga binnenkort eens uitzoeken of en hoe dat zou kunnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.205 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl