Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za feb 15 @12:00AM
Wintermeet 2020
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: multiplex platen aan elkaar verlijmen

multiplex platen aan elkaar verlijmen 19 juli 2019 08:45 #1064602

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 551
Om het vloertje in de boot wat te upgraden heb ik een okume plaat gekocht voorzien van teak fineer met biezen. De vloer in mijn boot bestaat uit watervast verlijmde underlayment platen. Omdat ik graag wil dat de biezen door lopen over de verschillende luiken wil ik de platen in situ aan elkaar verlijmen. Door het in situ verlijmen kan ik geen gebruik maken van lijm tangen. Daarom denk ik dat klasieke watervaste hout lijm geen optie is omdat ik niet voldoende klem kracht haal. Andere opties zijn contact lijm of een lijm kit. Ik wil liever geen bruis lijm gebruiken omdat er dan een kans is dat de platen gaan verschuiven tijdens het uitharden. Het gaat om oppervlaktes van 1 tot 2 vierkante meter behoorlijke delen. eingelijk zoek ik een watervaste contact lijm die na het samenvoegen corrigeerbaar is. Wat te gebruiken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

multiplex platen aan elkaar verlijmen 19 juli 2019 08:48 #1064603

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7242
Ingedikte epoxy. Wel eerst de kopse kanten met epoxy impregneren.
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 19 juli 2019 09:05 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

multiplex platen aan elkaar verlijmen 19 juli 2019 08:57 #1064605

  • Zeilzin
  • Zeilzin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 909
Als je lamello's gebruikt, hoef je niet bang te zijn voor verschuiven of ongelijke verbindingen



De groeten uit Delfzijl [Evert]
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

multiplex platen aan elkaar verlijmen 19 juli 2019 09:15 #1064614

Wat ook heel goed werkt en sterker is is een polyester zeillat .
Gewoon in beide platen een groef zagen met een cirkelzaag met langsgeleider zodat de groeven precies op dezelfde plek zitten. Daar past een zeillat dan precies in als het zaagblad niet te smal is.
Je zou zelf carbon zeillatten kunnen gebruiken amar nodig is dat niet.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

multiplex platen aan elkaar verlijmen 19 juli 2019 09:55 #1064624

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 551
De plaat met fineer is 6mm dik een lamello gaat niet werken. Ik wil de platen dus op elkaar verlijmen niet in het verlengde van elkaar. Epoxy kan moet ik nog steeds goed fixeren anders drijft het uit positie. epoxy lijkt mij niet de meest budget vriendelijke optie. totaal te lijmen oppervlakte 4m2 dat is met een beetje vulling veel epoxy. Hoe wel expoy het budget technisch waarschijnlijk wel wint van lijmende kitten. Naar verwachting heb ik dan tussen de 3 en 3 kg nodig b.v variobond flex voor 1,5 kg zit ik rond de 65 euro. voor de zekerheid dus 2 pakketten is 120 euro. Naturlijk kan ik nog wel wat met het restant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

multiplex platen aan elkaar verlijmen 19 juli 2019 10:10 #1064626

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 276
Tweecomponent polyurethaan lijm. Die bruist niet.

Mocht je de platen met een veer aan elkaar willen zetten dan kun je de groef eenvoudiger met een bovenfrees met groeffreesje maken. Dat gaat veel stabieler dan met platen op een cirkelzaagmachine lopen hannesen.
Laatst bewerkt: 19 juli 2019 10:11 door swblom. Reden: extra info
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

multiplex platen aan elkaar verlijmen 19 juli 2019 10:44 #1064637

swblom schreef :
Dat gaat veel stabieler dan met platen op een cirkelzaagmachine lopen hannesen.
Dan doe je dat ook verkeerd. Dat doe je natuurlijk net met een tafel cirkelzaag maar met een handcerkelzaag. Je gaat uiteraard niet met een hele plaat aan de wandel maar de plaat zet je vast in bijv. een workmate in de cirkelzaag beweeg je met een geleider ( zoals op het plaatje) langs de plaat.
Gaat prima hoor. Heb ik zo gedaan toen ik nieuwe boeiboorden van dik 10 meter aan mijn huis moest maken van normale platen multiplex van 2,5 meter. Je zoet de overgangen niet meer.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

multiplex platen aan elkaar verlijmen 19 juli 2019 10:52 #1064641

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7242
Zoveel epoxy heb je helemaal niet nodig. Bruine micro pindakaas vermeerdert het volume 5 à 7 keer
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

multiplex platen aan elkaar verlijmen 19 juli 2019 10:55 #1064642

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5296
Je slaat een klein spijkertje door de onder plaat van onder naar boven. Je knipt die 1 a 2 mm boven de plaat aan de bovenkant af.
Bij het lijmen druk je de bovenplaat op het afgeknipte spijkertje waardoor deze niet kan verschuiven. Na drogen van de lijm haal je het spijkertje van uit de onderkant weer weg.
Als je handig bent doe je onder de kop van het spijkertje iets waardoor je hem er achteraf makkelijk weer uit krijgt.
I am a digitarian. I love to eat my own bytes. Big tech already does enough of damage to our society.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

multiplex platen aan elkaar verlijmen 19 juli 2019 11:04 #1064645

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7242
Maar hij wil nog wel kunnen schuiven, dat lukt niet met dat spijkertje.

Overigens is zo’n spijkertje wel heel handig voor exacte passing vooraf en om verschuiven te voorkomen. Ik spijker die er gewoon boven op, knip hem af 2 mm boven het oppervlak, druk de te verlijmen plaat er droog bovenop. Dat geeft een afdrukje van het spijkerpuntje. Vervolgens weer er af halen, ff de passing opnieuw proberen (spijkerpuntjes vinden) insmeren en vastlijmen. Precies de goede maat en er verschuift (ook met lijmtangen) niets meer.

Maar 3Noreen kent ongetwijfeld deze truc, dit is een tip voor de anderen (ik was er iig heel blij mee toen mijn leermeester dit voordeed :)
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

multiplex platen aan elkaar verlijmen 19 juli 2019 17:59 #1064739

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 276
Om even terug te komen op die groeven, de stabiliteit van een bovenfrees vlak op een plaat is veel groter dan de van een cirkelzaag op de kopse kant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

multiplex platen aan elkaar verlijmen 19 juli 2019 19:03 #1064758

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6675
inschalers doen dat zo ;)
"Doe hem een trekschuit
en als bonus de open zee"
J. Ceres jr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

multiplex platen aan elkaar verlijmen 20 juli 2019 07:47 #1064811

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10994
Gewone ordinaire houtlijm kan prima hoor. Je bent een vloer aan het lijmen, met maar liefst 4m2 lijmoppervlak. Hoe sterk wil je het hebben? Als je de plaat wat heen-en-weer schuift onder wat druk verdeel je de lijm ook nog mooi, maar dat lukt misschien niet in de boot.

Als je er toch onzeker over blijft haal je wat zakken metselzand en legt die er op. Kost geen drol en meestal mag je ze zelfs terugbrengen. Met het spijkertje voorkom je dat de platen schuiven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

multiplex platen aan elkaar verlijmen 07 aug 2019 22:41 #1070137

ipv metselzand kan je natuurlijk voor 4,95 bij de a.c. tion een kinderzwembadje halen en die volgieten met water.
Gelijker dan met water kan je de druk niet verdelen. Kan je het zelfs nog met bruislijm verlijmen!
Ik zou gewoon watervaste witte houtlijm gebruiken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.342 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl