Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Dieselkachel: ik kan niet kiezen

Dieselkachel: ik kan niet kiezen 26 okt 2020 08:03 #1221521

  • roelanto
  • roelanto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 52
Zwaardopzee schreef :
Je kan niet kiezen tussen twee kachels. Welke is het lawaaiigste vraagt je. Nu zijn we een pagina verder en is je keuze:

- Planar/Autoterm
- Wand gaskachel katalyt Alke 1350
- Dickinson/Heatpol/Refleks kachel
- mijn kachel (op m'n kooktoestel)
- Die trumatic blazertjes
- Eberspacher
- AliE kacheltje
- Cozy cabin
- Reflex
- Wallas
- bloempot van steen
- de chinees (3kw)
- 5kwh. Chinees

Ja, mooi hoor :-)

Een Westerly Centaur is niet zo groot, zeker niet als je er met zijn vijven op zit. Dus ik probeer zo veel mogelijk ruimte in de kajuit te sparen. De Dickinson etc. kachels met schoorsteen zien er hartstikke gezellig uit, maar zijn wat oversized voor een boot van 26 voet.

Om die reden wil ik eigenlijk ook niks dat in mijn kajuit verbrandt, zelfs niet als het heel efficiënt lijkt. Ik heb geen mechanische ventilatie, en hoewel zo'n oude boot natuurlijk altijd wel zo zijn kieren en gaten heeft, wil ik toch liever niet een systeem waar de veiligheid afhankelijk is van de mate van ventilatie.

Met vele dank voor het delen van alle ervaringen, dat helpt echt. Alhoewel ik nog steeds niet weet wat ik moet kiezen :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieselkachel: ik kan niet kiezen 26 okt 2020 08:12 #1221523

roelanto schreef :
Een Westerly Centaur is niet zo groot, zeker niet als je er met zijn vijven op zit.

Da's mooi toch? Dan heb je al minstens 0,5 KW te pakken want een mens produceert zelf ook zo'n 100 Watt warmte als hij zich niet bijzonder inspant . Doet hij dat laatste wel , dan wordt het al gauw 150 of 200 Watt.
En twee personen kúnnen samen ook wel bijna 3/4 KW opwekken maar dat duurt meestal niet zo lang :laugh:
Ad
Laatst bewerkt: 26 okt 2020 08:14 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieselkachel: ik kan niet kiezen 26 okt 2020 08:42 #1221532

  • RvdS
  • RvdS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 148
Voorheen hadden we een Eberspracher 4KW en nu sinds een jaar een Autoterm AIR-4D.
De verschillen qua geluid zitten hem bij ons niet in de luchtverplaatsing door de slangen en roosters, maar wel aan de kachel zelf en de pomp. Een beetje brommen doen ze beide bij het opstarten.

In beide gevallen gebruiken we 9 cm slangen zonder isolatie en zowel roosters die permanent open staan, als regelbare. Ik heb ook wel slangen van 6 cm gezien, maar dus ook gehoord. Niet alle kachels vinden zo'n kleine diameter leuk, ze kunnen de druk niet kwijt van de ventilator en de lucht maakt ook meer geluid door de slang.

Bij de Eberspracher zat het originele pompje en die tikte krankzinnig hard. Zelfs in rubbers en gemonteerd op hout, hoorde je die nog door het schip heen. Bij de Autoterm hebben we meteen een stille pomp gekocht en dat scheelt echt enorm. Je moet met je oor dicht bij de bank luisteren om hem zachtjes te horen. Pompje kost wel 100 euro.

Beide kachels hadden in hun uitlaat een demper zitten. Wel zo aardig voor de buren en scheelt behoorlijk wat geluid. Een uitwendige, of inwendige (flush) uitlaat (de doorvoer) maakt voor het geluid niet uit. Verder wordt/werd er een flexibele uitlaatslang gebruikt en natuurlijk Firegum.

De bediening van de kachels ging ongeveer hetzelfde. De Eberspracher had een aparte thermostaatknop en een draaiknop om de snelheid van de blower in te stellen. De Autoterm heeft maar één bediening (PU-5), die stel je in met de draaiknop en de kachel regelt de rest vanzelf. Er kunnen ook andere paneeltjes aan worden gehangen, met meer mogelijkheden, maar bij de Eberspracher hebben we geleerd dat door het zelfstandig regelen van de temperatuur en aan/uit gaan, de kachel vaak op laag vermogen brandde. Hierdoor vervuilt de kachel ook sneller.

Misschien ook een idee om gewoon eens bij collega watersporters te kijken en luisteren wat zij voor verwarming hebben?
Happy wife, happy life.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieselkachel: ik kan niet kiezen 26 okt 2020 08:43 #1221533

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4574
En toch zijn je initiële vragen nog nauwelijks beantwoord. Typisch het Zeilersforum. :evil:
Maar goed, inmiddels weet je wel dat een een Autoterm niet €300,- stiller is dan een Chinese kachel en dat een (oude) Eberspaecher zelfs wat meer geluid maakt. Dat gezegd hebbende: een 2 kW Chinese kachel is erg moeilijk te krijgen. Zelfs als je een 2 kW gekocht denkt te hebben, krijg je vaak een ge-downtunede 5 kW kachel. Die is fysiek groter. Overigens doet die het ook prima hoor, dus als je er de ruimte voor hebt is het geen probleem. Maar wil je per se een 2 kW, controleer dan de fysieke afmetingen van het geadverteerde product en vraag de verkoper een garantie dat je ook precies dat product krijgt. Dan kan je je daarop beroepen als het toch mis mocht gaan en je een geschil zou moeten openen. De Chinese kachels hebben geen borstelloze motor, in tegenstelling tot de Autoterm. Dat betekent dat de Autoterm in theorie langer mee moet gaan omdat er minder mechanische slijtage aan de motor is. Staar je daar niet blind op, want ook een motor met borstels kan een kachelleven lang meegaan en de motor is niet het enige onderdeel van een kachel dat aan slijtage onderhevig is.
Voor problemen aan een Autoterm kachel kan je terecht bij het dealernetwerk. Als er iets met je Chinese kachel is zal je dat zelf moeten oplossen. Gelukkig zijn alle onderdelen voor Chinese kachels op iedere Chinese webshop te kust en te keur voorhanden, voor spotprijzen.
Hoeveel lawaai - om het even welke - standkachel maakt is vooral afhankelijk van gebruik en montage. Weggestopt in een bakskist en voorzien van een goede mariene uitlaat valt het met het geluid allemaal erg mee. Het tikken van het pompje, dat vooral bij de Chinese kachels als storend wordt ervaren, kun je op verschillende manieren aanpakken, zoals het ver weg plaatsen en/of het zo veel mogelijk trillingsvrij bevestigen en/of het monteren van een Webasto pompdempertje. Webasto? Ja, ook de gerenommeerde merken hebben (of hadden) lawaaiige pompjes. :)
Roald

Wat niet goedgekeurd is, is wellicht nooit gekeurd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieselkachel: ik kan niet kiezen 11 feb 2021 18:48 #1252721

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5123
Vandaag proefgedraaid met onlangs aangeschafte Chinees. Inbouwen was gemakkelijk. Kon op de infrastructuur van de oude Webasto 2011HL. Alles aangesloten en de pomp even laten pompen om systeem te vullen met GTL uit de tank van de Bukh. Toen op aan gedrukt en kachel startte direkt en zonder aarzeling warme lucht in de LM. Heerlijk product voor 96€.
Dansen aan zee.Aan de kust, de Zeeuwse kust.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieselkachel: ik kan niet kiezen 09 mrt 2021 16:30 #1260957

  • tuur
  • tuur's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 238
Ik heb een Dickinson én een Chinese dieselheater in m'n Westerly Centaur (plan A en plan B zeg maar).
Beide gebruik ik, beide zou ik niet willen missen.

Die Chinese heaters ( ik heb een 2 kW) zijn echt prima dingen. Als er al wat mis mee is, is het iets kleins. Zo veel zit er namelijk niet op.

Dieselheater zit bij mij in de motorruimte gemonteerd. Wil je foto's? No problem. Stuur maar pb
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieselkachel: ik kan niet kiezen 09 mrt 2021 19:10 #1261007

  • roelanto
  • roelanto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 52
tuur schreef :
Ik heb een Dickinson én een Chinese dieselheater in m'n Westerly Centaur (plan A en plan B zeg maar).

Inmiddels heb ik zelf ook een kleine 2kw Chinese kachel geïnstalleerd, aan stuurboord naast de motor. Het ding heeft zijn diensten wel bewezen in de afgelopen winter, we hebben er heerlijk warm mee in de haven van Terschelling gelegen.

Ik ben wel nieuwsgierig naar de Dickinson want als ik de plaatjes zo kijk neemt het ding een halve kajuit in beslag.

Op mijn Centaur lag er al een goede leiding voor de uitlaat van de vebrandingslucht maar met een andere diameter. Toevallig is vorige week de koppeling tussen de 22mm slang en 24mm slang gaan lekken. Dat krijg ik niet goed gasdicht, ondanks uitlaatpasta en een rare verbinding die hartstikke duur leek te zijn voor een eenvoudig pijpje met drie ingezaagde inkepingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieselkachel: ik kan niet kiezen 09 mrt 2021 19:16 #1261009

  • roelanto
  • roelanto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 52


Zo eentje dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieselkachel: ik kan niet kiezen 12 mrt 2021 10:31 #1261870

  • tuur
  • tuur's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 238
Mijn Dickinson is overigens geen diesel kachel, maar een houtkachel. Deze hangt boven 'de koelbox' aan het hoofdschot, vlak naast die chromen paal.
Hij neemt dus een officiele zitplek in beslag (al kan daar toch niemand normaal zitten).
Pijp gaat recht omhoog, door het dak uiteraard.

Heerlijk knisperend vuurtje in de winter, fantastisch! :)


Laatst bewerkt: 12 mrt 2021 10:43 door tuur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieselkachel: ik kan niet kiezen 12 mrt 2021 11:04 #1261881

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4574
Sfeervol plaatje, Tuur! :)
Roald

Wat niet goedgekeurd is, is wellicht nooit gekeurd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieselkachel: ik kan niet kiezen 12 mrt 2021 11:50 #1261892

  • tuur
  • tuur's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 238
Eclips schreef :
Sfeervol plaatje, Tuur! :)

Ja ja, zelfs een Centaur kan sfeervol zijn ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieselkachel: ik kan niet kiezen 12 mrt 2021 11:54 #1261893

Zeker! Mooi houtkacheltje. Flesje wijn erbij zie ik op het aanrecht, dat is ook altijd sfeerverhogend :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieselkachel: ik kan niet kiezen 19 mrt 2021 15:56 #1264391

tuur schreef :
Mijn Dickinson is overigens geen diesel kachel, maar een houtkachel. Deze hangt boven 'de koelbox' aan het hoofdschot, vlak naast die chromen paal.
Hij neemt dus een officiele zitplek in beslag (al kan daar toch niemand normaal zitten).
Pijp gaat recht omhoog, door het dak uiteraard.

Heerlijk knisperend vuurtje in de winter, fantastisch! :)



Zit daar zelf ook aan het kijken.
Hoe lang gaat de hout mee ?
De branduren zeg maar.

Vast bedankt.
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.317 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl