Alabastine schreef :
Yellow Boat schreef :
Een demper , ook een uilaatdemper werkt niet alleen in de zin van het geluid wat in de uitlaatgasstroom zit af te smoren maar ook en vooral door precies op de plaats te zitten van de top/buik van de geluidsgolf van die geluiden .
Voorbeeld voor koude lucht ( ik ken de geegvens voro hete gassen heelaas niet) ; Stel dat dat geluid een frequentie heeft van 1500 hz , dus een golflengte van 0,23 meter . Dat geluid wordt ogewekt aan het begin van de uitlaat , daar zit dus de top wat dan betekent dat de demper op 23 cm vanaf de uitkaat aan de kachel hoort te zitten.
Dat is ook de reden van de juiste plaats bij een auto en daarom is zelf gaan sleutelen aan een uitlaat geen gped idee als je die materie niet beheerst . Ook zitten er onder en aut i.h.a. twee uitlaten wat gedaan wordt om een breder golflengtebereik te kunnen dempen.
Daarnaast bestaan er dempers die werken door een tegengolf te veroorzeken die de eigenlijke geluidsgolf als het ware gedeeltelijk opheft doordat de topepn ervan samenvallen met de toppen van het te dempen geluid. Sommige geluidsbeschermers voor personen werken zo en ook de uitlaat van een moden straalmotor demt zo een deel van het , heelaas nog steeds erg harde geluid.
Ad
Hoi,
we hebben het hier niet over een "explosie-motor" met een bepaalde frequentie, maar een met continue verbranding. Dus het hele verhaal hierboven gaat niet op.
De dempers bedoeld voor zeilboten zijn niet meer dan een rechte buis met gaatjes en daaromheen dempingsmateriaal. De kleine "automotive" dempers hebben een paar bochtjes en misschien wat glasvezels oid.
Werkt prima.
Richard
Elk geluid bestaat uit geluidsgolven met een bepaalde frequentie , dat is ook bij zo'n kachel zo . Alleen kun je die frequentie bij een verbrandingsmotor makkelijk uitrekenen a.h.v. het aantal cilinders en het toerental . Bij zo'n kachel moet je dus meer tyal and error doen of de frequentoe gewoon meten wat best kan met een van de apps die ervoor bestaan bijv. met deze:
play.google.com/store/apps/det...equencycounter&hl=nl . Verder is er geen principieel verschil .
En zoals ik al schreef , er bestaan niet alleen dempers met een soort spons erin maar ook met van die gaatjes pijpen wat zelfs de betere zijn.
Ook op onderstaande manier kun je een demper maken mat vooral bij luchtleidingen heel aardig de ventilatorgeluiden kan dempen . Zelf ervaring mee opgedaan bij een fluideddroger in de 70er jaren . Kun je zels instellen a.h.v. de te dempen frequentie en zodanig tot het geluid minimaal wordt.
Of zoiets bij een kacheluitlaat ook zal werken weet ik niet , ga ik misschien wel een keer proberen
Zie plaatje.
Overingens wordt dat principe ook bij blaasinsstrumenten gebruikt waar je dus maar een bepaalde toon of beter accoord doorlaat maar dan door de weglengte te varieëren.
Ad