Naar mijn mening is dat op een boot eigenlijk niet zinvol omdat daar de uitlaatleiding niet aan de buitenlucht wodt blootgesteld en bovendien i.h.a. geisoleed wordt , zeker bij polyester of houten schepen.
Daardoor zal het uitlaatgas altijd ruim boven de condensatiegens van ca. 65 graden ( vanwege het water wat naast CO2 ontstaat bij de verbranding va diesel , ruim 1,5 liter water per liter diesel
) Dat , samen met de hoeveelheid gas geeft die condensatiegrens.
Als echter de uitlaatleiding inderdaad dubbelwandig is al dat anders zijn hoewel ik betwijfel ( ik weet het eigenlijk wel zeker , ik heb het al eens uitgerekend voo mijn kachel) of er in de vij korte leiding zoveel warmteoverdracht is dat het uitlaatgas tot beneden die grens af kan koelen .
Bij (vracht)auto's ( en daar zijn oorsponkelijk die kachels i.h.a. voor bedoeld) is dat anders omdat daar de uitlaat meestal onder de wagen loopt en dus door de rijwind heel goed af kan koelen.
Ad
ps. Wat de leidinglengte betreft, als die langer moet worden dan voorgescheven kun je de diameter een beetje vergroten. De weerstand ( en die wordt bepaald door de hoeveelheid die er door kan samen met deverbrandingslucht ventilator) van een leiding gaat namelijk met ongeveer met de derde macht van de diameter omlaag waardoor een bijv. 25% grotere diameter een 2,56 keer lagee weestand krijgt en daarom ook zoveel keer zo lang mag worden . Door die grotere lengte gaat die derde macht terug naa het kwadraat omdat de weerstand ook afhangt van de lengte/diameter verhouding die immers evenredig is met die veranderde diameter.
Ad