Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Luxe probleem: koeltas is te koud

Luxe probleem: koeltas is te koud 11 feb 2025 12:47 #1611278

Zeker, daar bestaan die 5 grC gels voor, waar TS er el een paar van heeft (Lengke gel repen, bedoeld om bv insuline mee te kunnen nemen op stap). Ik zou zelf gewoon wat van dat type erbij kopen; de koeltas mag je dan zo goed isoleren als je wilt/kunt: die koelblokken hebben hun faseovergang bij 5 grC. Dat is niet voor niets.
Laatst bewerkt: 11 feb 2025 12:51 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luxe probleem: koeltas is te koud 11 feb 2025 12:59 #1611284

  • Johan22
  • Johan22's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 990
Voor insuline bestaan ook koeltasjes op basis van verdamping. Nat maken en ze zwellen op. Maar wordt wel iets warmer dan koelkasttemperatuur: www.frio-koeltas-insuline.nl/c...ucties-frio-koeltas/



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luxe probleem: koeltas is te koud 11 feb 2025 16:38 #1611333

Ik heb dit nog gevonden. Toch ook een mix van temperaturen en lagen waar product tussen zit. En preparatie tijd.

Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luxe probleem: koeltas is te koud 11 feb 2025 17:57 #1611344

Vele jaren geleden, eind jaren 70 denk ik, toen er nog niet standaard een compressor koelkast in de nieuwe boot ingebouwd werd, kwam ik in aanraking met een bedrijf dat iets totaal nieuws voor mij had.
Het was nog experiment om proeven te doen voor grote koelsystemen.

De naam kan ik me niet meer herinneren.
Het was een doosje met koelribben waar een heel kleine ventilatortje omgevingslucht langs blies aan de buitenkant van de koelruimte, aan de binnenzijde koelde het de ruimte waarin geplaatst.

Afmetingen iets groter dan een pakje cigaretten. Met een stekker en instel schhroefje 12 Volt.
Nam weinig stroom en koelde beter dan verwacht voor zo´n klein ding.
Het is met de boot mee naar de volgende eigenaar.

Er zijn nu toch ook koeltassen met een 12 Volt aansluiting? Waar werken die mee?

Destijds waren er ook koelkasten die met een gasvlammetje werkten, en een vloeistof. (Amoniak???)
Ik kan er nergens meer iets over vinden



Calidris heeft in de handel van scheeps benodigheden gezeten?, mogelijk herkent hij hier iets in?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luxe probleem: koeltas is te koud 11 feb 2025 18:19 #1611348

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29762
Geen bruin en witgoed.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luxe probleem: koeltas is te koud 11 feb 2025 19:05 #1611354

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7421
Peltier elementje met thermostaatschakelaar?
amzn.eu/d/9achE58
met thermostaatschakelaar?
www.amazon.nl/Wzxksoac-Digital...%2Caps%2C110&sr=8-10

Gwicht accu zal evenredig zijn met aldie ijs elimentjes
Laatst bewerkt: 11 feb 2025 19:06 door JeePee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luxe probleem: koeltas is te koud 11 feb 2025 21:56 #1611386

Heb ik bekeken, maar is niet in staat grote temperatuur verschillen te overbruggen. 15 graden onder de buitentemperatuur is vaak de max bij die dingen. Deze zegt 27 graden aan te kunnen. Dat zou wel voldoende kunnen zijn. Maar hoeveel accu en het gewicht van accu? Met usb kan het misschien stroom trekken uit treinstoel?

Goede vondst JP!
Wát zoek je? Wind?
Laatst bewerkt: 11 feb 2025 22:03 door Zwaardopzee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luxe probleem: koeltas is te koud 11 feb 2025 22:49 #1611388

  • Johan22
  • Johan22's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 990
Die peltier dingen zitten ook in de campingaz koelboxen. Lawaaiig en zeker niet zuinig. Maar misschien in combinatie met andere maatregelen?
Hier een reddit forum uitleg: www.reddit.com/r/AskEngineers/..._is/?tl=nl&rdt=35838



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luxe probleem: koeltas is te koud 12 feb 2025 12:01 #1611457

Het getoonde beeld is wat anders dan wat ik toen kocht. Maar het model zal zeker wat veranderd zijn in de loop deer jaren

Het was inderdaad een PELTIER element, de ene kant werd warm waarna korte tijd de ander zijde koud werd.

Het zag er wat simpeler uit dan de afbeelding hier, maar werkte perfect op mijn destijds 22 voet scheepje.
Aan de warme kant zat een piepklijn ventilatortje en een schuifje voor temp regeling, zonder uitlezing van temperatuur.
De koude kant had ik tegen een aluminium plaat in de koelruimte.
Het past netjes in de dikte van de isolatie, geruisloos ventilatortje, stroomverbruik was ook weinig
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luxe probleem: koeltas is te koud 12 feb 2025 14:06 #1611487

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8377
3Noreen schreef :
[knuppel in het hoenderhok]

In de thermodynamica hebben we het over een warmte (energie) transport. Niet over een koude transport. Koude is namelijk niets. (vrij letterlijk).

We hebben een geïsoleerde doos waarin koelelementen liggen. We stellen voor het gemak dat binnen de doos ongehinderd warmte transport plaats kan vinden. Er dus overal de zelfde temperatuur heerst. Als tweede stellen we dat het buitenoppervlak van de door 1m2 De koelelementen hebben een temperatuur van 0o totdat ze volledig ontdooid zijn. Buiten de doos is het 20o.
Nu zal er warmte transport plaats vinden tussen buiten naar de koelelementen. De drijvende kracht van dit warmte transport is het temperatuurverschil van buiten temperatuur en de temperatuur van de koelelementen. Is dus 20o. Met een duur aandoende benaming noemen we de drijvende kracht achter het warmte transport delta T .
Stel de warmtedoorgangscoëfficiënt van de doos isolatie is 0,5 Watt per m2 per graad.
Dan vind er een warmte transport plaats van 0,5 x 1 x 20 = 10 watt.
Binnen de hele doos is het dan 0o (voor het gemak zo gesteld0

Maar we willen dat het in de doos 5o is. Delta T is dan 15o Dan wordt het rekensommetje 0,5 x 1 x 15 = 7,5 watt.

Deze gewenste temperatuur gaan we bereiken door om de koelelementen een extra isolatie aan te brengen. Stel dat het oppervlak van die isolatie 0,1 m2 is. Delta T tussen de rest van de doos en de koelelementen willen we op 5o hebben. Hoe goed moet de isolatie rond de
koelelementen zijn om een gewenste warmte transport van 7,5 watt te hebben ? Of wel wat is y in de volgende vergelijking. y x 0,1 x 5 = 7,5 watt We moeten dus de koelelementen iets extra isoleren met 0,1 m2 isolatie met een U waarde van 15.

Merk op dat de totale warmte transport van het ding nu dus in plaats van 10 Watt 7,5 Watt geworden is. Het ding is in zijn geheel efficiënter geworden !

Dit is de meer theoretische uitwerking van wat Folkboot hier opmerkte.

[/knuppel in het hoenderhok]

Wat je niet meeneemt, is het volgende:
- Het compartiment heeft minder buitenoppervlak, want de bodem valt weg. Die praat alleen nog met het bodemelement.
- Dat bodemelement praat weer met buiten. De lek daar zal misschien groter worden?
- Je zegt zelf al dat je uitgaat van goed warmte transport binnen het compartiment. Daar zijn ook temperatuursverschillen.

Als je het netwerk diagram tekent, heb je een parallel kanaal gemaakt.

TS lijkt hellbent om de elementen in ere te houden. Dan is dit de enige manier. (dun) Isoleren tussen de elementen en het compartiment.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luxe probleem: koeltas is te koud 12 feb 2025 15:19 #1611495

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15393
Joop66 schreef :
Wat je niet meeneemt, is het volgende:
- Het compartiment heeft minder buitenoppervlak, want de bodem valt weg. Die praat alleen nog met het bodemelement.
- Dat bodemelement praat weer met buiten. De lek daar zal misschien groter worden?
- Je zegt zelf al dat je uitgaat van goed warmte transport binnen het compartiment. Daar zijn ook temperatuursverschillen.

Als je het netwerk diagram tekent, heb je een parallel kanaal gemaakt.

TS lijkt hellbent om de elementen in ere te houden. Dan is dit de enige manier. (dun) Isoleren tussen de elementen en het compartiment.

Ik heb werkelijk geen idee waar je het over hebt. Maar dat is denk ik niet nodig. Bodemelement ? Netwerk diagram ?? Hellbent ???
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 12 feb 2025 15:23 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luxe probleem: koeltas is te koud 12 feb 2025 16:54 #1611520

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7421
Beste "Zwaard op Zee" (al weet ik beter...)
Even terugkomend op mijn eerdere suggestie
- Een Peltier element maakt geen lawaai, dat zou een eventueel toegevoegde ventilator wel doen
- Op een Peltier element is een passieve warmte afvoerende diffuser mogelijk.
- Idee was niet om te koelen van 30 graden maar wel om lang op lage temperatuur te houden
- vermogens van de elementen zijn er in diverse vermogensgrootte, dus aanpasbaar aan het te koelen volume en navenant stroomverbruik.
- Accu's zijn er voldoende in keuze qua capaciteit en gewicht
Je gebruikt het om een voorgekoelde hoeveelheid in stand te houden, dan zal het verbruik reuze meevallen
Laatst bewerkt: 12 feb 2025 16:55 door JeePee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.149 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl