liberte schrijft:Wil volgende week de romp gaan verven,als de temp. het toelaat.
nu hoorde ik dat je dat het beste kan doen met,eerst met een roller opzetten en dan met een droge platte kwast na strijken.
klopt dat???
Nou, je kan het altijd proberen natuurlijk, maar dit is bedacht door mensen die iets minder talent hebben.
Met een roller lukt het vaak beter om dunnere lagen aan te brengen, met minder kans op zakkers. Met kwast schilder je overwegend iets dikker, waardoor de verf beter kan uitvloeien (lees: de kwaststrepen trekken wat beter weg).
Ga je met een droge kwast (das precies een streek) over je gerolde oppervlak dan trek je er kwast strepen in, en "verwijder" je de rollerstructuur (ook wel sinasappeleffect genoemd). Grote kans op "aanzetten", waar de kwast op het verfwerk gezet werd.
Schilderen is overwegend een klus van zeer goed voorbereiden; schuren, afplakken, ontvetten/stofvrij maken en je gereedschappen bij de hand.
Daarna is het een kwestie van secuur, maar snel werken. Opzetten, verdelen, uitrollen/smeren en afblijven. (Begin je opzet niet strak in de hoek, verdelen gaat dan nog maar een kant op). Als je daarna nog gaat zitten poetsen met je kwast zet je eigenlijk alleen nog extra verf op, die niet goed kan uitvloeien over de inmiddels plakkerige ondergrond, of je trekt strepen in de verse verf die niet goed meer kunnen dichtvloeien.
Tussenschuren is zeer belangrijk voor de hechting, maar ook voor het wegwerken van onregelmatigheden. Die kun je namelijk niet wegschilderen. Een nieuwe laag zal ze eerder doen op lichten.
Ik maak drumstellen voor de hobby en schilder de ketels met de hand, om ze daarna te polijsten. Alle oneffenheden schuur je er dan met het matteren uit om daarna een prachtige glans te krijgen. Kan je met je boot ook doen.