Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: temperatuur om 1 component te schilderen

temperatuur om 1 component te schilderen 14 feb 2011 09:40 #176934

Hallo,

Ik weet dat een hoge teperatuur nodig om te schilderen. Mijn boot staat voor het eerst bij een jachtvereniging binnen in een oude toch loods zonder kachel. Echter gaat mijn boot eind maart weer te water en de romp moet dan geschilders zijn.

Kan ik gewoon schilderen met een teperatuur van ron de 7 graden. Wat zijn dan eventueel de consequenties?

heeft iemand van jullie een idee
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: temperatuur om 1 component te schilderen 14 feb 2011 09:49 #176937

Het is nog lang geen eind maart dus wie weet...7 graden zou ik niet doen ,
Nomale verf droogt niet goed en 1komp PU hard niet uit!
n.b. per ongeveer 5 graden gaan dit soort processen zo'n 2 maal langzamer.
N is 15 graden wel aan de veilige kant maar veel lager ( bijuv. < 13 graden)zou ik absoluut niet gaan!
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: temperatuur om 1 component te schilderen 14 feb 2011 10:49 #176956

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
Denk ook even aan het dauwpunt. (De temperatuur waarop vocht tegen de huid condenseert, omdat die kouder is dan de omgevingstemperatuur).

Ik weet het niet heel nauwkeurig, Google is your friend, maar de omgevingstemperatuur in combinatie met de relatieve luchtvochtigheid van dat moment geven aan op welke temperatuur van de ondergrond het dauwpunt ligt. (Relatieve luchtvochtigheid naast je boot, niet bij het KNMI) Bij veel vocht in de lucht ligt de temperatuur van de ondergrond/dauwpunt dichterbij de omgevingstemperatuur dan bij een lage relatieve luchtvochtigheid.

Een verschil van minimaal 3 graden tussen omgeving en dauwpunt wordt als minimum beschreven.

De IJssel heeft het rekensommetje weggezet in een tabelletje. Dat kun je vinden bij hun technische bladen op de site, laatste blz.

wacht, ik zal eens proberen een linkje te plaatsen. Effe geduld.
www.de-ijssel-coatings.nl/writ...en%20NL/Dauwpunt.pdf

ah, gelukt!
Laatst bewerkt: 14 feb 2011 10:54 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: temperatuur om 1 component te schilderen 14 feb 2011 10:55 #176959

Wauw , wat een mooie PDF.Die kende ik nog niet.
Ik heb hem meteen op mijn laptop gezet. Bedankt!
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: temperatuur om 1 component te schilderen 14 feb 2011 12:10 #176990

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
Hij is inderdaad heel duidelijk.
In het allerlaatste schema zie je heel overzichtelijk uitgewerkt wat al die acabedabra betekent. Wel even je realiseren dat de ene as de relatieve LV is, de andere as het dauwpunt geeft en het verklarende lijstje voor de kleur/tekentjes lijnen de omgevingstemperatuur geven. Dat laatste staat er niet bij en daar moest ik echt even op puzzelen voor ik dat doorhad.
Voor de topicsteller:
De relatieve luchtvochtigheid doet ook iets met de droging & doorharding van de lak. De temperatuur van de ondergrond doet ook nog iets met het uitvloeien van de lak.
Dus: zou je bijvoorbeeld de boot van binnen uit warm stoken om bij het dauwpunt vandaan te blijven, dan heeft dat effect op het uitvloeien, maar niet per definitie op de droging van de lak. Er zijn additieven te krijgen die verf meer geschikt maken bij lage temperaturen toch door te kunnen werken, maar daar ben ik dan weer geen voorstander van.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: temperatuur om 1 component te schilderen 20 feb 2011 20:42 #178251

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
In de Epifanes gids staat voor 1comp aflak een verwerkingstemperatuur vanaf 5 graden tot max 30, met een relatieve luchtvochtigheid van max 85%.
Voor 2comp PU minimaal 12 tot max 25 met rl luchtvochtigheid van 75%.

Dat is weer een groot voordeel van 1comp, allemaal niet zo kritisch.
Ze geven nog als tip een vloeitje tegen de romp te houden, blijft deze plakken dan is de romp te vochtig..

Mooi kleurtje uitzoeken en schilderen maar ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: temperatuur om 1 component te schilderen 20 feb 2011 20:52 #178253

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Als zo'n vloeitje blijft plakken is de romp wel erg vochtig!

Beter is om te voelen (met droge handen) Als je van voor naar achteren gaat met droge handen, stevig drukkend op de huid en achteraan voel je nog steeds enigszins weerstand op je hand, dan kun je met de klus aan de gang.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Laatst bewerkt: 20 feb 2011 20:54 door Faran.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.133 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl