Edu schreef :
Beste Herman,
Ontvetten, licht opschuren, polyester topcoat aanbrengen. Direct op de glasmatten aanbrengen? Dit was ik in eerste instantie van plan. Bootwerf Beuving (de Punt) zegt dat topcoat een afwerklaag is. Er moet nog een laag (primer of plamuur) tussen. Ik begrijp alleen niet waarom dat nodig is.
Groeten Edu.
Topcoat hecht op polyester, en op oude topcoat (beide mits geschuurd en ontvet). Ik zou niet weten wat voor primer je zou moeten toepassen.
Dus idd wat Arent zegt, ontvetten, en even goed opruwen met korrel 40 of 36.
Ontvetten kan op een aantal manieren. Je kan met aceton aan de slag (natte lap aceton over de oppervlakte wrijven, vervolgens met schone doek droogwrijven, op deze manier iedere keer 0,5x0,5 meter doen.
Nadeel is de damp, welke niet goed voor je is, maar welke in een kleine ruimte zelfs gevaarlijk kan zijn (explosiegevaar)
Je kan aan de slag met een scotchbrite en water met ammonia (10:1). Ploft in ieder geval niet, en je kan vrij ruig tewerk gaan, wordt je bilge ook nog eens ontvet... Alleen je kan ongelofelijk ondersteboven gaan van de ammoniadamp. Geen idee eigenlijk of een koolstoffilter daar bescherming tegen biedt.
Met milieuvriendelijke ontvetters zoals St. Marc heb ik geen ervaring. Met Dreft moet je veel naspoelen. Een bekende van me spuit boten aan de binnenkant uit met een hogedrukspuit en industriele ontvetter. Dat werkt ook, maar vanzelfsprekend moet de binnenkant van de boot daar wel geschikt voor zijn (lees: gestript).
Vervolgens zou ik bij het aanbrengen van de topcoat een
dampmasker opzetten. De styreenlucht is niet prettig, en of het gevaarlijk is, daar zijn de geleerden nog niet uit. Tot die tijd zijn we beter maar voorzichtig.