Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Tips voor het perfecte lakwerk

Tips voor het perfecte lakwerk 02 jan 2012 19:46 #252630

  • Sjaap
  • Sjaap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 380
Heren, welke lak kan ik het beste gebruiken voor lakwerk buiten, en binnen?
Het gaat om een kajuitdeurtje (teak + mahonie), schuifluik (mahonie) en een dinette (binnen dus, ook mahonie).

Al het lakwerk wat ik tot nu toe heb gedaan ziet er niet uit. Alles streperig, en als het wel goed dekt houd het nog geen jaar...
Dinette afgelopen winter met 2C lak gedaan, niet tevreden. Zeer lastig om strak te krijgen, zowel met roller als met kwast.
Eiglans van Epifanes wil ik nog wel eens gebruiken, maar dat is alleen voor binnen.
Kortom, wat is de gouden tip om het toch supertje strak te krijgen? (anders dan laten doen???)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor het perfecte lakwerk 03 jan 2012 16:58 #252946

  • Sjaap
  • Sjaap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 380
Niemand...?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor het perfecte lakwerk 03 jan 2012 17:40 #252967

Goed schuren
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor het perfecte lakwerk 03 jan 2012 17:45 #252970

Goed verdunnen is m.i. het truukje, en dan met een schuimroller (beide zijden afgerond) er dunnetjes oprollen. Lang genoeg laten uitharden, licht opschuren met de mat, en dan nog eens een laagje rollen, eventueel dit allemaal nog eens herhalen.
Er zullen wel andere mogelijkheden zijn, maar dit is de wijze waarop ik het deed, met een strak resultaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor het perfecte lakwerk 03 jan 2012 17:56 #252971

Zorg ervoor dat de temperatuur goed is zodat de verf lekker vloeid maa niet te warm zodat het niet te snel opdroogd.
het verschild een beetje per verf, maar verven met een omgevings EN ondergrond temperatuur van 18-21 graden is optimaal voor een goed resutaat. "Voor verwarmen" van je werk stuk is ook erg belangrijk voor een goed resultaat.
Om de een of andere reden willen zeilers altijd 's winters lakken en schilderen en klagen dan over het resultaat. Zorg dat je in het late najaar of de vroege herfst schilderd, dan ben je het snelste klaar en heb je het mooiste resultaat. Of bewaar in iedergeval de aflak voor die periode.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor het perfecte lakwerk 03 jan 2012 18:07 #252976

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6376
Ik gebruik zowel binnen als buiten Epifanes 1c en ben er zeer tevreden over.

Het is erg belangrijk om de voorbereiding en uitvoering perfect uit te voeren.

- Eerst alles eraf, het grove werk met verfbrander en krabber
- Dan alles goed schuren (al eerder gezegd) eerst grof en steeds fijner
- Werk binnen en zorg dat je omgeving stofvrij blijft, zo ook de kwasten (of rollers), wacht na het schuren tot het stof is gedaald, dat kun je versnellen door met een plantenspuit vocht in de lucht te spuiten, vergeet ook niet de te lakken onderdelen eerst stofvrij te maken
- Laat alles goed drogen
- Werk met kwasten of rollers die na het stofvrij maken uit de folie komen en bescherm ze als je weer gaat schuren, schone en stofvrije kwasten zijn erg belangrijk
- Volg nauwgezet de instructies van de leverancier wb het aantal lagen, de verdunning van de lagen en het schuren tussentijds van de lagen en met welk schuurpapier
- De jaren daarna kun je vaak volstaan met een klein beetje schuren en een nieuw laagje.

Grt, Michiel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor het perfecte lakwerk 03 jan 2012 19:02 #252985

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
Sjaap schreef :
Niemand...?

Hi,

Vooruit dan:

Voorbereiding; alle losse troep er af halen. Als je alles perfect wilt zal je het helemaal kaal moeten maken; oude lak is vergeeld en dat ga je altijd terugzien (zijn dat je vlekken/strepen??)
Gewoon de föhn nemen en een vlijmscherpe krabber, daarna schuren tot je een ons weegt. niet groffer dan 150, anders zie je je krassen terug.

Lakken; de basis van je perfecte, duurzame lakklusje is laagdikte. Eventuele vuiltjes, strepen, zakkers en andere shit kan je er altijd nog uitschuren.
Begin met 3 lagen voorlak, dat kan 2c zijn, lak of polygrond oid, als het maar glans geeft en laagdikte opbouwt.
Goed nieuws: NIET schuren tussendoor en NIET verdunnen, anders bouw je die dikte niet op. Wél de overschildertijden in de gaten houden. Elke dag een laagje dus, tot alle poriën goed dicht zijn, daarna een tijdje uit laten harden.

Aflakken; alles goed schuren met een blokje en/of de machine (P180/220) en dan aflakken met zijdeglans.

Ik ben persoonlijk een kwaster, (dure Kopenhagen Gold, heerlijk spul, kan je jaren mee doen) maar vachtrollers kunnen ook. Schuimrollers zijn waardeloos, omdat ze belletjes geven en te weinig lak afgeven om fatsoenlijke laagdikte op te bouwen.
Ik weet niet hoe goed/ervaren je bent met verf, maar lakken is wel 'meters maken' je moet de lak goed verdelen om het netjes te laten vloeien. Vandaar ook dat ik liever kwast...

Verder kloppen alle opmerkingen over temperatuur en stof. Zorg dat je in een nette, warme omgeving werkt, dan gaat het altijd goed.

En voor iedereen die nu denkt, jaja, nounou, zo moet het toch niet....
Het interieur op onderstaande foto is precies op die manier gelakt. Jaren geleden heb ik eens 6 weken achter elkaar staan lakken, dacht dat ik dat wel een beetje kon, maar toen ik er achter kwam hoe dit ging heb ik mijn ideeën bijgesteld.



Voor de volledigheid: Voor binnen is 3 lagen voorlak en 1x aflakken genoeg, buiten kan je wel 7 lagen smeren, dan gaat het jaren goed.
Ik heb zelf een aantal jaren terug een nieuw dekje gelakt met drie lagen polygrond en 2 lagen aflak, dat heeft 5 jaar gezeten, voordat ik het heb bijgewerkt.
De baas gebruikt 'Relius Holzziegel' alle pogingen met milieuvriendelijker spul zijn gestrand; ouderwetse, stinkende PU-lak is nog steeds het beste.
Zelf gebruik ik meestal Rubbol(Sikkens) of Ruwa; niks bijzonders dus, die laatste staat zelfs bij de Gamma in het schap

Zo goed?

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Laatst bewerkt: 03 jan 2012 19:13 door Arent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor het perfecte lakwerk 04 jan 2012 16:11 #253233

  • Sjaap
  • Sjaap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 380
arent ned508 schreef :
Sjaap schreef :
Niemand...?

Hi,

Vooruit dan:

Voorbereiding; alle losse troep er af halen. Als je alles perfect wilt zal je het helemaal kaal moeten maken; oude lak is vergeeld en dat ga je altijd terugzien (zijn dat je vlekken/strepen??)
Gewoon de föhn nemen en een vlijmscherpe krabber, daarna schuren tot je een ons weegt. niet groffer dan 150, anders zie je je krassen terug.

Lakken; de basis van je perfecte, duurzame lakklusje is laagdikte. Eventuele vuiltjes, strepen, zakkers en andere shit kan je er altijd nog uitschuren.
Begin met 3 lagen voorlak, dat kan 2c zijn, lak of polygrond oid, als het maar glans geeft en laagdikte opbouwt.
Goed nieuws: NIET schuren tussendoor en NIET verdunnen, anders bouw je die dikte niet op. Wél de overschildertijden in de gaten houden. Elke dag een laagje dus, tot alle poriën goed dicht zijn, daarna een tijdje uit laten harden.

Aflakken; alles goed schuren met een blokje en/of de machine (P180/220) en dan aflakken met zijdeglans.

Ik ben persoonlijk een kwaster, (dure Kopenhagen Gold, heerlijk spul, kan je jaren mee doen) maar vachtrollers kunnen ook. Schuimrollers zijn waardeloos, omdat ze belletjes geven en te weinig lak afgeven om fatsoenlijke laagdikte op te bouwen.
Ik weet niet hoe goed/ervaren je bent met verf, maar lakken is wel 'meters maken' je moet de lak goed verdelen om het netjes te laten vloeien. Vandaar ook dat ik liever kwast...

Verder kloppen alle opmerkingen over temperatuur en stof. Zorg dat je in een nette, warme omgeving werkt, dan gaat het altijd goed.

En voor iedereen die nu denkt, jaja, nounou, zo moet het toch niet....
Het interieur op onderstaande foto is precies op die manier gelakt. Jaren geleden heb ik eens 6 weken achter elkaar staan lakken, dacht dat ik dat wel een beetje kon, maar toen ik er achter kwam hoe dit ging heb ik mijn ideeën bijgesteld.



Voor de volledigheid: Voor binnen is 3 lagen voorlak en 1x aflakken genoeg, buiten kan je wel 7 lagen smeren, dan gaat het jaren goed.
Ik heb zelf een aantal jaren terug een nieuw dekje gelakt met drie lagen polygrond en 2 lagen aflak, dat heeft 5 jaar gezeten, voordat ik het heb bijgewerkt.
De baas gebruikt 'Relius Holzziegel' alle pogingen met milieuvriendelijker spul zijn gestrand; ouderwetse, stinkende PU-lak is nog steeds het beste.
Zelf gebruik ik meestal Rubbol(Sikkens) of Ruwa; niks bijzonders dus, die laatste staat zelfs bij de Gamma in het schap

Zo goed?

Gr, Arent

Ja, helemaal goed! Dank jullie.
Het voordeel is dat al het lakwerk naar huis gehaald kan worden. Schuren en lakken doe ik in andere ruimtes (lang leve een eigen 'kantoor').
Ik heb altijd al een hekel gehad aan schilderen/lakken, omdat het resultaat steeds tegen viel. Nou ben ik niet snel tevreden...

Het weekend haal ik de spullen naar huis, volgende week gaat het schuren beginnen. Houd jullie op de hoogte.
B)

Nu nog even kijken waar ik alles kopen kan.
Laatst bewerkt: 04 jan 2012 16:13 door Sjaap.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor het perfecte lakwerk 04 jan 2012 20:52 #253346

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15819
Naast alle goede tips over voorbereiding, temperatuur en gereedschap is er nog eentje: Schilderen is ook een kwestie van doorwerken. Stevig opzetten, uitsmeren en natrekken in de richting van de nerf, niet meer aankomen. Niet uitgebreid gaan lopen poetsen en vegen met die kwast. Dan krijgt lak ook echt de kans te vloeien. Tempo maken dus.

Verder kan kantendekking een frustratie zijn. Kantjes iets afronden, zodat de lak mooi de hoek om kan gaan, zonder echt een scherpe knik te maken. Kwasten met wat langere haren schilderen over het algemeen iets fijner omdat die wat langer de verf gelijkmatig kunnen afgeven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor het perfecte lakwerk 04 jan 2012 21:17 #253353

  • Evert
  • Evert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 527
Als je niet een echte lakliefhebber bent en toch een mooi resultaat wilt hebben waar je jaren plezier van hebt, dan neem je Coelan voor buiten.
Verder ben ik het in vrijwel alles met de vorigen eens. Hoekjes flink afronden, goed schuren en oude laklagen verwijderen, stofvrij werken en PU lak gebruiken. Coelan is ook een PU lak.
Kwasten doe ik altijd met wegwerpkwasten. Je moet onderweg wel wat haren rapen, maar je hebt nooit uitgedroogde stukjes.

Evert Jan
Wat er ook gebeurt. Altijd blijven lachen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor het perfecte lakwerk 05 jan 2012 00:48 #253394

Nog twee tips die ik eens kreeg van een maker van houtenmasten die zijn masten werkelijk perfect aflakte:

gebruik een kwast met de voorgenoemde lange haren, en draai deze bijna platliggend over de bandschuurmachine zodat de haren puntiger en gladder worden, vloeit de lak nog beter.

En na het schuren even oppoetsen met scotch brite, het schijnt zo te zijn dat de ietwat diepere plekken slecht geschuurd worden en daardoor een beetje vettig blijven en de volgende laklaag lichtelijk afstoten waardoor de laklaag op de diepe punten juist dunner word. Met scotch brite schijn je dit te kunnen voorkomen en vloeit er juist meer lak naar het "putje" waardoor deze uiteindelijk verdwijnd. Zelf weinig ervaring met die laatste methode, maar het blijkt erg goed te werken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 05 jan 2012 00:50 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.132 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl