Gregor schreef :
Waar het me om ging, hoe reageert afplakband als er een laag overheen komt; alle belijningen na elke schilderbeurt opnieuw plakken is een enorme klus. Het tweede dat het me heeft geleerd is, het gebruik van verschillende rollers en of dat nu wel/niet een zichtbare sporen achterlaat. Tot slot heeft het me geleerd hoe het is om DD-lak te gebruiken; had daar niet eerder schilderwerk mee gedaan. Samengevat, was me bewust dat het natuurgetrouwer kan en heb er wel e.e.a. van geleerd.
De vraag is nu natuurlijk, werkt het afplakband in combinatie met dd-lak en verder onbehandeld hout op dezelfde manier als wanneer er sprake is van een vlakke en veel minder poreuze ondergrond? Ik weet dat eerlijk gezegd ook niet, maar zelf zou ik de situatie waarin de DD-lak uiteindelijk op de boot wordt verwerkt zo dicht mogelijk willen benaderen.
Een paar lagen epoxyhars, dat vlak en mat schuren en dan lakken, komt dichter bij die situatie dan werken op kaal hout. Proefje wordt er niet goedkoper van, maar die boot schilder je ook niet elk jaar.
De eventuele sporen van rollers zie je ook beter op een glad oppervlak dan op een oppervlak waarin je de structuur van het hout nog terugziet.
Rest nog de vraag of je het leermoment dat ik zelf als het belangrijkst heb ervaren ook hebt meegemaakt, namelijk het verschil tussen binnen en buiten schilderen. En dan met name wel/niet in zon en wind.
Hoewel mijn eerste ervaringen met dd-lak (we spreken van 25 jaar geleden) niet positief waren, ben ik inmiddels van mening dat het niet veel ingewikkelder is dan schilderen met normale lak. Niet te dik opzetten en goed verdelen is nog wat belangrijker dan bij normale eencomponentenverf. Schilderen uit de zon en uit de wind is eigenlijk het belangrijkste.