, spuiten droogt sneller hecht beter en is natuurlijk gewoon strakker.
Waarom zou dezelfde verf uit een spuit beter hechten, er verandert niks aan de verf, alleen aan de manier waarop je hem opbrengt. Je zet een dunnere laag op dan met de roller, daardoor droogt het sneller, gevolg is wel dat je meer lagen moet opzetten, dus dat maakt ook weinig uit.
Mijn ervaring met 2 componenten verf is dat de vloei zo goed is, dat het resultaat net zo strak is als met de spuit en je bouwt nog meer laagdikte op ook en je hoeft geen tent te bouwen.
Veel botenbouwers doe het ook gewoon met goede rollers, prachtig resultaat.
Ik weet niet wie je dit op je mouw heeft gespeld...
Rollend wordt de laagdikte vele malen moeilijker zoniet helemaal niet bereikt. Spuiten is de beste optie om gewenste droge laagdikte te halen. Helaas zijn de omstandigheden buiten om goed te spuiten niet altijd haalbaar. Dan is het beste alternatief rollend opbrengen en nastrijken met de kwast. Tevens is het resultaat mits met goede apparatuur aangebracht beter. Denk wel om de spuitnevel. Behalve collega boten heb je ook een groter verlies dan met rollen!
Voor wat betreft wel of niet een elektrische spuit... Ik werk zelf op een scheepswerf waar dagelijks schepen met professionele apparatuur door professionals worden gespoten. Dit is best een kunst.
Nu heb ik zelf een Wagner aangeschaft wat ik mag graag zelf alles doen aan m'n bootje, laten doen geeft mij lang niet zoveel voldoening. Mits de lak goed is aangemaakt (ik werk zelf met een 2 component Jotun polyurethaanlak) en de lak voldoende dunvloeibaar is, is het aanbrengen goed te doen voor een goedwillende amateur met een prachtig resultaat. Ook de tijd om een laag op te brengen is verbluffend kort...
Kortom, alle methoden hebben zijn voors en tegens. Kies wat bij je tijdsbestek, budget en omstandigheden past!
Groet, Shackle