Hi,
Laten we er van uit gaan, dat die schade/reparatie de belangrijkste oorzaak is. Klinkt redelijk.
Hempel Combic is zelf heel vergeeflijk; wij smeren het op nieuwe boten, als de rompen nog maar net uit de mal komen. Dan duurt het meestal nog een paar maanden voordat de boot te water gaat. Dat maakt voor de AF niks uit; in dat opzicht is het heerlijk spul.
Maar als er bij die eerste laag iets misgaat met de overschildertijd van de primer, dan is Leiden in last. Ik denk dat er zoiets is gebeurd met je reparatieplekken.
Ik zou de plekken goed schuren (P150) en opnieuw in de primer van Hempel zetten. Goed op de maximale overschildertijd letten en dan 2 lagen AF er op.
Voor nieuwe gelcoat vindt Hempel één dunne laag primer voldoende; jij zou een extra laag kunnen doen. Opnieuw: goed op de overscildertijden letten. Er is een schemaatje van Hempel waar dit precies in staat.
Het is mogelijk om te primeren tot 0 graden, dus je kunt bijna de hele winter door aan het werk
Op mijn eigen boot heb ik de waterlijn rechtgetrokken en kwam dus iets omhoog. Het randje is bijgewerkt met Primocon op de gelcoat en daar overheen Combic van Hempel. Dat is me niet 100% goed bevallen; hier en daar komt alles er in één keer af. De stalen kiel die dezelfde behandeling heeft gehad is prima trouwens.
Bij zulke grote plekken kan je beter in hetzelfde systeem blijven werken lijkt mij(Hempel dus).
Gr, Arent
PS, Saildrive mooi met rust laten; daar hoort geen AF op