*Hoe haal ik de hele boot kaal, maar zonder de al kale delen hout te beschadigen?
Zorg dat je een electrische verfstripper hebt (zo'n föhn). Zet hem niet op de hoogste stand, anders verbrand je het hout (zie je in de eerste instantie niet, pas later komen er zwarte plekken tevoorschijn, het brand namelijk gewoon door als je al lang ergens anders bezig bent). Koop ook goede(=rechte) krabbers. Krab in de lengterichting van de nerf, dwars wordt lelijk. Het hout kan best wat hebben als het niet rot is, dus de al kale plekken worden niet snel lelijk. Tsjek voor de aardigheid nog even of op de kale plekken niet toch nog een klein laagje lak zit.
*Sommige delen van het hout waar geen lak op zit zijn grijs geworden (het weer erin?) hoe krijg ik dat weer mooi hout kleur, goed schuren, of is er een of ander goedje te krijgen hiervoor?
Je hebt hiertegen een goedje genaamd 'weerwater', maar dat heeft bij mij nooit echt goed geholpen. Meestal heb ik het gebruikt voor de zekerheid, om na het schuren ervoor te zorgen dat het niet verder kon trekken (als er ueberhaupt nog wat inzat na het schuren). Je rondhout heeft echter niet zoveel ruimte over om laagjes eraf te schuren, schuren gaat dus voornamelijk makkelijk als het weer op de boot zelf zit. Pak een schuurmachine (met lichte korrel, anders krijg je krassen in je hout) en ga lichtjes over de grijs/zwarte plek. Mocht het erop lijken dat het dieper zit, bedenk dan of je wil dat je boot weer zijn oorspronkelijke kleur krijgt of dat het je geen reet uitmaakt. Als je hard schuurt op het vlak bijvoorbeeld, dan krijg je de originele mahonie-kleur weer te zien: roodbruin. Meestal is de rest van je boot na al die jaren heel wat verbleekt, dus bedenk goed hoeveel je eraf schuurt.
*Hoe krijg ik de laklaag zo dat het net een spiegel is, dus echt een idioot hoge glans zegmaar Razz
Werk met verschillende verdunningen van jachtlak. Wij hanteren altijd zes verschillende verdunningen, maar ik weet niet meer precies welke verhoudingen. Altijd van hoge naar lage verdunning. Dus eerst 1:10 bijvoorbeeld en dan werken naar 1:1 en als laatste gewoon onverdund. Zorg dat de ruimte waar je lakt zo stofvrij mogelijk is. Ook een constante temperatuur vindt je lak erg fijn. Rollerkeus is ook belangrijk. Gewone schuimrollers doen het voor jachtlak prima, maar bij mij heeft de (blok) kwast altijd een mooier resultaat gegeven. Is wel meer werk.
*Hoe moet ik de bodem bewerken, ik zag dat de antifauling eerst op een andere lak/verflaag moet worden aangebracht, omdat het geen bescherming tegen water biedt. maar wat voor verf/lak moet ik er dan eerst op aan brengen?
Als je de antifouling eraf haalt, draag dan altijd bescherming! Handschoenen, overall, minimaal een stofkapje en veiligheidsbril. Dat spul is vaak behoorlijk slecht voor de gezondheid, zeker als je al een wat oudere boot hebt.
Er bestaat speciale verf/lak waaraan antifouling beter hecht dan gemiddelde verf. Dit kan je op je normale lak schilderen en daarna de antifouling er overheen schilderen. Als het onderwaterschip in de epoxy staat dan kan je de boel opschuren (met afzuiging), de hechtlaag aanbrengen en daarna de antifouling.
Succes!
edit: kijk, terwijl ik mijn epistel aan het schrijven was, is er al meer gepost!