Hallo Optimaal, ik lees een hoop dingen waar ik heel anders over denk, het is geen aanval op jou maar wel een poging de TS verder te helpen
Zelf heb ik in 2010 de romp van mijn 10 meter jacht tot op het polyester mat kaal gemaakt (geschild). Daarna epoxy van West systems gebruikt.
Omdat de romp helemaal geschild was zijn er 8 lagen epoxy opgegaan (totaal 36kg)
Omgevings Temp > 15 graden dan harder 206 gebruiken, lager dan 15 graden dan harder 205 gebruiken.
Kijk vooral liever naar de begin temperatuur en de nacht temperatuur, begin temperatuur zet het proces goed in gang, en té koud in de nacht kan de epoxy gaan krimpen en krijg je een rimpel huidje
Mengverhouding Epoxy/ harder is erg belangrijk, per keer niet meer dan 300 gram aanmaken.
Och, als je lekker doorrolt kan je rustig een kilo aanmaken, ligt er wel aan hoe snel je doorrolt en hoeveel je kan opzetten (goede roller gebruiken)
Mengverhouding met een weegschaal en Excelsheet met formules om denktijd tot een minimum te reduceren.
Mengverhoudingen blijven hetzelfde ongeacht hoeveel je mengt, 2:1 - 10:6 etc inderdaad wel altijd wegen, dat is het enige dat écht nauwkeurig is !
De eerste 2 lagen pure epoxy aanbrengen, als je vingerafdruk mooi in de epoxy blijft staan, dan de volgende laag aanbrengen (nat op nat)
Zonder harder ?? dat zou ik niet doen, dan hangt de rest wat je aanbrengt op een niet uithardende laag, lijkt me geen goed plan
Vooraf de ondergrond goed ontvetten met traagdrogende ontvetter van de iJssel.
Gebruik liever aceton, doordat het snel vervliegt droogt het oppervlakte van de boot nog even lekker (die kan wat vochtiger zijn door vocht in de lucht etc)
Laag 3 t/m 7 een mix van Epoxy en barrier (toevoeging om het 99,8% waterdicht te maken). Wederom als het kan nat op nat.
Waarom Barrier toevoegen, die maakt de epoxy alleen harder, niet meer water/dampdicht, met de meeste toevoegingen maak je de boel alleen maar minder dampdicht.
Een goeie (full(solid)) epoxy is al ongeveer het beste wat je er op kan smeren, waarom dan nog een barrier is me niet heel duidelijk
Laag 8 cosmetisch, ipv barrier een klein beetje kleurpasta (ook van West Systems) toevoegen aan de epoxy zodat het grijze nu door en door wir wordt (geen must, puur cosmetisch)
Je hebt de boel daarna wel geschilderd toch ? epoxy is niet UV bestendig.
Het toevoegen van een heel klein beetje kleurstof zou ik in elke laag doen, dan zie je goed waar je gebleven bent en kan je veel egaler uitrollen (visueel)
Daarna de epoxy goed laten drogen
Je bedoeld uitharden (het is 2k, dus die hard uit, 1k droogt)
Mocht het niet lukken om nat op nat aan te brengen, en de droogtijd wordt met 12 uur overschreden dan met gewoon keukenazijn de tussenlaag afnemen, dan met 180 schuren en dan de volgende laag.
Dat is wel link, heb je wel eens azijn op je gereedschap waar je epoxy mee verwerkt hebt losgelaten (je rolbeugel ofzo)
Azijn is prima om je gereedschap mee schoon te maken, even een borstel er over en het is schoon, werkt zelfs beter dan aceton.... dat geeft te denken he
ik zou het niet onder mijn nieuwe lagen epoxy willen hebben !
Gewoon lekker afnemen met 'good old' Aceton
Note,
De gewone schuimrollen van de bouwmarkt,..na 5 tot max 10 min zijn het flubbers en lossen gewoon op in epoxy ! omdat ze ook nog zo dikwandig zijn en veel epoxy absorberen heb je bij iedere rol ook veel verliezen.
West Systems leverd speciale Epoxy rollen , dikke rol dunne bekleding, niet oplosbaar en door de dunne bekleding weinig epoxy verliezen ! Heeft wel een aparte rolhouder !
Viltrollers van Akza (anza ?) 10cm MIDI, die zijn dikker dan normale rollers (wel een dunne bekleding) waardoor ze meer materiaal meenemen, dus je rolt een groter oppervlakte met iedere keer dat je door je bakkie bent gegaan, werkt dus veel sneller !
In mijn geval (epoxy is erg duur, 42 euro/kg ?) heb ik bij een speciaal adres 30Kg in bulk gekocht (900 euro)
Dat is érg duur
Nogmaals, bovenstaand is geen aanval optimaal zijn verhaal, maar een aantal dingen denk ik toch heel anders over