Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Blaren in de onderwaterlijn

Blaren in de onderwaterlijn 24 nov 2013 21:28 #460655

  • 8METER
  • 8METER's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22
Hallo
2 jaar geleden heb ik mijn stalen zeiljacht van een nieuwe verflaag voorzien.

De onderwaterlijn (deels nieuwe beplating en deels bestaande beplating met teerlaag) het deel met teerlaag helemaal blank gemaakt met de Parago en opgeschuurd met schuurschijven K36, vervolgens 1e laag verdund Primocon en vervolgens 4 lagen Primocon aangebracht, daarna 3 lagen Interspeed antifouling opgebracht. Alles onder droge conditie (binnen) en bij een temperatuur rond de 20gr C. .
Na 2 vaarseisoenen vorige week de boot op het droge gebracht , nu blijkt dat het deel dat onderwater was helemaal vol met blaren zit (zowel de nieuwe als oude beplating)?? Als ik zo’n blaar weghaal komt er geen water uit en is het staal onder de blaar blank (dus geen roest)zie foto www.mijnalbum.nl/Album=SVKL3KGD.
weet iemand wat het probleem is?
gr.
Herman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Blaren in de onderwaterlijn 24 nov 2013 21:46 #460656

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Hoe is het met je anodes gesteld? Mogelijk heb je last gehad van galvanische corrosie waardoor je blaren krijgt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Blaren in de onderwaterlijn 24 nov 2013 22:37 #460664

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Blank staal is toch geen corrosie?
Het lijkt mij een hechtingsprobleem, zelf ook wel eens gehad met een kaal onderwaterschip waarop epoxy is gesmeerd. En Baasklusje heeft een prachtfoto van een grote variant van deze blaasjes, ook ontstaan op blank staal met (als ik me goed herinner) Primocon erover.
Ik wou dat ik wist wat de oorzaak was.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Blaren in de onderwaterlijn 25 nov 2013 07:05 #460689

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6239
het zelfde probleem had ik ook met mijn stalen vd stadt 34"
wel blazen, geen roest, en alleen op het achterste stuk
de waterlijn zat daar te laag, de verf werd teveel "waterbelast"
ik heb de waterlijn omhoog gehaald, toen was het over
je kan de waterlijn omhoog halen of waterlijntape gebruiken, goede tape kan er tegen
ton/mitz
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Blaren in de onderwaterlijn 25 nov 2013 07:24 #460694

Dit heeft niets met corrosie te maken, maar is een hechtingsprobleem.

Je hebt meerdere lagen primacon gesmeerd. Primacon gebruik je alleen onderwater als hechtlaag tussen oude verf (anti fouling) en nieuwe anti fouling en daar zit ook het probleem je hebt de primacon als een primer gebruikt voor kaal staal.

Je moet eerst het kale staal goed behandelen.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Blaren in de onderwaterlijn 25 nov 2013 07:58 #460702

Primocon kan wel degelijk over kaal staal, daar is het onder andere voor...

www.yachtpaint.com/MPYACMDatas...ut+A4+Y+20121113.pdf

Heb het ook wel eens gehad op stalen schip, voor zover mij verteld door de werf toen kan het zijn door of een te glad geschuurd oppervlak (met roternede borstel op haakste slijper bijvoorbeeld geeft dit effect) of te weinig laagdikte van de primocon.

Naar aanleiding hiervan heb ik de laatste keer de hele handel dus in 8 lagen met de roller gezet. Nu, 3 jaar later ziet het er nog prima uit (net op de kant geweest voor knippen en scheren...)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Blaren in de onderwaterlijn 25 nov 2013 09:09 #460718

Delphi32 schreef :
een grote variant van deze blaasjes,

die was wel iets groter... maar iemand moet de grootste hebben, natuurlijk ;-) wel mooi blank staal!



geen primocon, dat spul is nergens goed voor.
de grote blaas op de kiel kwam door gas dat uit de kiel (gietijzer) kwam, 8 jaar na de tewaterlating nog...

de kleine blaasjes van TS is vast ook zoiets, een of andere reactie tussen verschillende lagen waardoor kleine belletjes gas de lagen van elkaar drukken.
Primocon op blank staal moet kunnen toch? Is ongeveer het enige waarvoor dat spul wel goed is.... als zelfs dat niet meer werkt....

Misschien toch iets electrisch... want het zit alleen onder water....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 25 nov 2013 09:17 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Blaren in de onderwaterlijn 25 nov 2013 11:56 #460773

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Galvanische corrosie is iets anders dan de corrosie die wij als roesten kennen (oxidatie) en ziet er anders uit. Ooit een schip gezien met dergelijke blaren die door galvanische corrosie was aangetast, de verf komt dan los ("hechtingsprobleem"). Vandaar mijn opmerking om eens te kijken hoe het met de anodes staat, geen anodes of geen aangetaste anodes vertellen je dat de galvanische bescherming niet deugt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Blaren in de onderwaterlijn 25 nov 2013 13:46 #460791

ik heb ooit zoiets gezien bij een nieuwe auto. een spatbord waar de verf er gewoon als een vel af te trekken was.
daar werd toen van gezegd dat er waarschijnlijk niet goed ontvet was.
er hoeft maar iemand in de buurt slordig met een slecht lopende motor aan de gang geweest te zijn, is al voldoende.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Blaren in de onderwaterlijn 25 nov 2013 14:02 #460795

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Heb wel eens een slecht laklaag gehad. Bleek dat mijn buurman in de winterstalling met siliconenkit aan de gang was gegaan.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Blaren in de onderwaterlijn 25 nov 2013 16:35 #460854

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Met verven en lakken is dat het ergste wat je kan overkomen, silliconen. Bij ons wordt dat spul waar dan ook en in wat voor product dan ook , strikt niet meer gebruikt.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 25 nov 2013 16:37 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Blaren in de onderwaterlijn 27 nov 2013 08:33 #461367

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6597
Is het echt zo erg dat als er op een buurboot (al gauw meer dan een meter verderop) iets met kit (in principe een niet-vernevelend produkt) wordt gedaan? Dan vraag ik me eerlijk gezegd wel af, waarom ik een kajuitdak prima geschilderd kreeg, terwijl ik de scharnieren van de luikjes erin vrolijk het seizoen ervoor met siliconenspray had gesmeerd...
Volgens mij doe je toch echt iets fout in je voorbewerking als je als niet-vakman de fouten kunt zien dankzij ergens in de ruime omgeving gebruikt siliconenspul...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Blaren in de onderwaterlijn 27 nov 2013 08:41 #461369

  • nico1
  • nico1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 811
Blaren in de onderwaterlijn? Je ziet ook veel blaren bij de vierdaagse......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Blaren in de onderwaterlijn 02 mrt 2014 12:16 #491734

  • 8METER
  • 8METER's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22
Bedankt voor alle reacties,
Heb gisteren de verflaag grotendeels verwijderd, ging heel eenvoudig met een schraapstaal! Het is dus duidelijk een hechting probleem vermoedelijk onvoldoende ontvet, blijft wel raar dat alles boven de waterlijn muurvast zit? (De verfwaterlijn is bij mijn boot ongeveer 5 cm. boven de werkelijke waterlijn) die 5cm. Zit dus muurvast.
Primocon is er zeker voor om op kaal staal te gebruiken en dan vooral op staal waar vroeger een teerlaag heeft gezeten (in mijn geval dus)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.156 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl