koko schreef :
Ik denk dat je vooral eens moet kijken naar het begrip "Dauwpunt"
Daarnaast lig je in het water, wat het heel lastig maakt echt lekker snel over de boot te gaan met je kwast/roller. Op de kant kan je soms de steiger er naast zetten en van daar af werken.
Snelheid van werken is cruciaal met DD. Opzetten, uitsmeren en afblijven. Rammen, so to speak. Ik weet niet of dat werkbaar zou zijn op jouw boot, maar kijk eens of het zou lukken een kwast en een roller op en stok te monteren en zo te schilderen. (Kwasten is wel moeilijk hoor op die manier)Dan kan je blijven staan en heb je al snel meer bewegingsvrijheid. Tegelijkertijd is gelijkmatig druk uitoefenen lastiger. Droog oefenen dus.
Ik denk dat je één van de sleutels tot dit 'falen' te pakken hebt. Een dek strak schilderen met DD-lak zonder al het beslag etc. te verwijderen is buitengewoon lastig. Dat wordt teveel gepruts met de kwast in allelei hoekjes. Je moet inderdaad met stevige streken door kunnen gaan en vooral met de roller kunnen werken.
Ik zou het sowieso al niet buiten proberen. Voor kleinere stukjes kun je dat risico nog wel nemen, maar een heel dek duurt te lang. Als er onder het schilderen een beetje wind of zon komt, droogt het te snel en vloeit het niet volledig uit.
Kortom, buiten een dek met DD-lak schilderen, zeker met het warme weer van de afgelopen dagen, is vragen om problemen. TS kan de resterende verf beter in voorraad houden en na het seizoen de boot ergens binnen opnieuw voorbereiden en schilderen.
Dat voorstel van die stok lijkt me niet echt werkbaar. Gewoon op je knieën en dicht bij je werk blijven. Wel een plan maken hoe je rond gaat en waar je eindigt zonder jezelf klem te zetten natuurlijk.
--
stegman