Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Schuursporen zichtbaar in eindresultaat?

Schuursporen zichtbaar in eindresultaat? 07 aug 2014 17:24 #538440

Hey iedereen,

Ik ben bezig de opbouw van een nieuw verfsysteem te voorzien. Ik schuurde alle bestaande verf al helemaal op tot ik overal door alle slechte verflagen heenzat. Hier en daar moest dit wel handmatig gebeuren met korrel 60. Dit natuurlijk met als gevolg dat er relatief diepe krassen in de onderliggende verf zitten.

De bedoeling is om aan de slag te gaan met 2 lagen multimarine primer, 3 lagen multiforte en 1 laag monourethane (allen epifanes).

De vraag is of je die schuursporen in het eindresultaat nog zal zien. Ik kan natuurlijk alles 100% glad gaan maken met korrel 220 zoals aangeraden, maar dat is vreselijk veel werk... Ik testte al een stukje met een spuitbus die ik toevallig bij de hand had: eerste laag zag je ze nog, maar bij de tweede al waren ze weg.

Wat denken jullie?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schuursporen zichtbaar in eindresultaat? 07 aug 2014 17:35 #538445

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Glad schuren. Die tijdsinvestering betaalt zich terug door je niet aan de groeven te ergeren.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schuursporen zichtbaar in eindresultaat? 07 aug 2014 17:39 #538446

  • rg33
  • rg33's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 314
orchidius schreef :
... Ik testte al een stukje met een spuitbus die ik toevallig bij de hand had: eerste laag zag je ze nog, maar bij de tweede al waren ze weg.
Dat geeft hoop, maar meestal zie je na het lakken zelfs de allergeringste oneffenheden, zelfs die waarvan je van te voren dacht dat het onmogelijk zou zijn om ze te kunnen zien. Goed schuren met erg fijn schuurpapier loont erg in het eindresultaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schuursporen zichtbaar in eindresultaat? 07 aug 2014 17:51 #538450

Er is hier al veel over geschreven.. Maar kuiltjes en krassen zie je wel terug.. Wij hebben nageschuurd met 320.. En geplamuurd. Dat vult de krassen goed. Uiteraard daarna weer schuren. En zeer goed cleanen en wassen met schoon water en schone lappen ..
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schuursporen zichtbaar in eindresultaat? 07 aug 2014 19:06 #538470

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Korrel 60 is vergelijkbaar met een straatsteen over een ruit halen, dat schuren niet de lekkerste klus is zullen de meeste grif toegeven, dat het 100% het eindresultaat bepaalt zullen velen beamen, dus schuren en plamuren nog een tijdje volhouden, het resultaat kun je aardig inschatten als je het nat maakt, nog beter nat schuurt.
Het leukste klusje zit er dan zo op, na vele uren noeste voorbereiding.
Laatst bewerkt: 07 aug 2014 19:08 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schuursporen zichtbaar in eindresultaat? 07 aug 2014 19:18 #538472

Ik heb nog een stapel papier 320 liggen. Denk dat ik daarmee gewoon over de grote vlakken ga met de machine. Alle kleine hoekjes langs de raampjes laat ik zo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schuursporen zichtbaar in eindresultaat? 07 aug 2014 19:19 #538475

Mijn redenering was trouwens dat vijf lagen verf al snel heel wat micrometers is, en die krassen zijn misschien een tiende mm diep...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schuursporen zichtbaar in eindresultaat? 07 aug 2014 19:21 #538477

Oh, en tussen elke verflaag schuur ik nat met korrel 400, is dan nog een en ander weg te werken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schuursporen zichtbaar in eindresultaat? 07 aug 2014 19:42 #538485

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
De primer is goed te schuren daar kan je aardig het resultaat zien na nat schuren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schuursporen zichtbaar in eindresultaat? 07 aug 2014 19:53 #538490

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
Gebruik desnoods een vullende primer, maar schuren zal altijd nodig zijn. Zonde om dat niet te doen. Trap nou niet in het idee dat je die krassen wel weg schildert. Het is niet zo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schuursporen zichtbaar in eindresultaat? 07 aug 2014 20:33 #538499

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Van 60 in een keer overstappen op 320 ben ik niet zo'n fan van. 320 neemt een te enne laag af om het geheel een beetje strak te krijgen. Persoonlijk zou ik of net zo lang opbouwend schuren tot alles weg is, of plamuren voor de grootste gaten en daarna heel goed schuren na de primerlagen om het strak te krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schuursporen zichtbaar in eindresultaat? 07 aug 2014 20:41 #538501

Hier nog een ervaringsdeskundige (DD lak dus iets dunner en kritischer). Over die 60 zou je een vullende primer kunnen zetten en deze met 250 schuren (gaat heel makkelijk en zeker beter dan de laklagen daarna). In mijn romp zitten wat "leermomentjes": een daarvan is dat je korrel 320 nog steeds ziet door een laag DD. Daarom niet schuren tussen de laklagen indien niet strikt noodzakelijk (bv te lange tijd tussen aanbrengen, stofjes, beestjes of sinaasappeltje).

Goed schilderen is eigenlijk 1) een gedegen voorbereiding en 2) het voorkomen van fouten. Aflakken is pas de laatste fase!
Laatst bewerkt: 07 aug 2014 20:41 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schuursporen zichtbaar in eindresultaat? 10 aug 2014 15:57 #539290

Een bedankje is op z'n plek denk ik. Ik heb een derde van de opbouw nageschuurd en een laag primer gegeven. Spekglad was hij, en dat zie je in het eindresultaat! Dat stukje dat ik met de spuitbus had getest veegde ik zo weg bij het ontvetten, en je ziet wel degelijk de krassen op dit stukje (moet ik nog even bijwerken ;)).

Wat me nu wel opvalt is dat de strepen van de verfborstel en het profiel van de roller véél diepere sporen geeft als de krassen lijkt me. Hoe wordt dit over het algemeen opgelost?

Gewoon verder lagen opbouwen en net voor de laatste alles nog één keer spekglad schuren en voorzichtig de laatste laag zetten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schuursporen zichtbaar in eindresultaat? 10 aug 2014 17:07 #539319

orchidius schreef :
Gewoon verder lagen opbouwen en net voor de laatste alles nog één keer spekglad schuren en voorzichtig de laatste laag zetten?

NEEE: Dat wordt een drama (zo heb ik m'n romp in de eerste poging proberen te redden van te laat nagerolde strepen). De lak is heel veel harder dan de primer en veel lastiger te schuren. Bovendien is de laatste laag dun, waardoor je minstens op 400 ofzo moet zitten om deze schuurkrassen niet meer te zien. Dit betekent dus via een standaard schuurtrapje de één na laatste laklaag terugschuren tot je op die 400 zit. Daar gáát je laagdikte!
Mijn tip is: besteed zoveel mogelijk aandacht aan de voorbereiding (ontvetten, primer, schuren primer, ontvetten, plakdoekje etc) en werk zonder tussenschuren door tot de gewenste laagdikte. Bi DD lak is de verdunning kritisch voor een mooie vloei - zal zal bij andere lakker ook wel zo zijn. Lees daarom goed het produktblad: daarin hoort de gewenste viscositeit (DIN xx sec) genoemd te staan.

Als de vloei en omstandigheden goed zijn moet je tot eenzelfde resultaat als MyStudio (Spear 30) kunnen komen (al is dit wel het allermooiste wat ik ooit gezien heb) maar totaal zonder kwast- of rolsporen.

Stuur hem anders een PB voor wat tips uit de hand van een vakman...
Laatst bewerkt: 10 aug 2014 17:12 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schuursporen zichtbaar in eindresultaat? 10 aug 2014 18:21 #539341

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
hier heb ik de afgelopen tijd die klus ook gedaan ivm een door milieuwetten aangepast oplosmiddel in de mono urethaan die de 10 jaar oude mono urethaan volledig had laten oplossen.

ik heb de zacht geworden verflagen dus weg moeten steken tot de oude primerlagen met de nodige plekken als gevolg.

het is nu weer super strak (je kan je haar er in kammen) op de hier onderstaande manier.

ik heb het schip eerst met 80 strak geschuurd na het steken, toen heb ik hem in de primer gerold en licht opgeschuurd met het handje met 180.

Hierna heb ik ook een vullende primer er over gezet.
alleen al als schuurlaag is dat super fijn spul

ik heb zelf een restant Sikkens Onol Thix gebruikt, en ben verder gegaan met de dubbel dekkende grondverf van de praxis, dat was ook fijn spul

deze laag heb ik met 280 met de hand geschuurd (gaat veel gecontroleerder als met de machine) tot ie op het oog strak was, een natte lap er over laat het goed zien en haalt ook gelijk de schuurstof weg. dat scheelt later weer.

voor kleine oneffenheidjes die er nog in zaten heb ik lak plamuur gebruikt, van die tubes. dat gaat lekker snel omdat het snel te schuren is. ook de droogtijd is kort.

Hierna heb ik nog een laag Multi marine primer gezet. en na geschuurd met 280 om de laatste dingetjes er uit te halen (echt alleen ff snel er over) toen was ie strak zat om af te kunnen lakken.

Je zou kunnen overwegen om die laag Multi marine primer ook nog met waterproof 400 te schuren maar dat is waarschijnlijk niet eens nodig en zonde van je laagdikte.

hoe meer je schuurt hoe slechter je uiteindelijke resultaat heb ik inderdaad gemerkt. de minimaal 2 lagen lak die je er daarna op zet (binnen 24 uur na elkaar, zonder tussendoor nog te schuren) doen de rest wel
Laatst bewerkt: 10 aug 2014 18:24 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.138 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl