Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Wat is raadzaam?

Wat is raadzaam? 02 jan 2015 11:14 #583873

  • Seahorse
  • Seahorse's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Hallo mede forummers,
Ik heb dit jaar een prachtig (doch ouder) zeilscheepje gekocht. Staat nu op het droge. Dus eens even de onderkant bekeken vanochtend. Nu riep dat bij mij een wat onzeker gevoel op. Misschien zijn er mensen die mij een beetje op weg kunnen helpen:
Ik zag dat de anti-fouling, soms een beetje een blaasje had. Dat blaasje kon ik met mijn nagel weghalen. Ook waren er stukken waar ik met hand stukken anti-fouling van af kon trekken.
Nu mijn vragen: die blaasjes; is dat osmose? Zo ja wat doe ik daar aan.
Voor de rest wil ik graag advies over de foto's. Zouden jullie het opschuren en nieuwe anti-fouling erop doen of is het beter de onderkant kaal te halen. Kan anti-fouling zo op de onderkant worden gesmeerd of moet er eerst een primer op of zo.
Ik hoop dat er mensen zijn die me wat op weg willen helpen.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is raadzaam? 02 jan 2015 11:16 #583879

osmose zijn blaasjes, dit lijken wel gaten! als je het openkrabt stikt het dan, en is het vochtig?
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is raadzaam? 02 jan 2015 11:19 #583880

StiNKT het dan bedoel je neem ik aan.. ;)

Osmose ruikt zurig.

En ik ben absoluut geen expert dus misschien kan iemand anders er meer over zeggen maar dit lijkt mij meer slechte hechting van de AF dan osmose.

helmsman 38 schreef :
osmose zijn blaasjes, dit lijken wel gaten! als je het openkrabt stikt het dan, en is het vochtig?
Laatst bewerkt: 02 jan 2015 11:20 door Bas van Dijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is raadzaam? 02 jan 2015 11:23 #583881

  • sleen42
  • sleen42's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 853
Zitten al deze plekken op de kiel?Of zie ik dat verkeerd?Als ze op de kiel zitten lijkt het mij roest wat er onder zit?

Jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is raadzaam? 02 jan 2015 11:26 #583884

  • Seahorse
  • Seahorse's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Er zit wel vocht in de blaasjes. Het stinkt niet of zo (maar ben niet zo gevoelig voor geurtjes). Is het net zoals bij gewoon verven; de slechte delen wegsteken of schuren en dan weer primer en dan anti fouling of is er meer nodig?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is raadzaam? 02 jan 2015 11:26 #583885

ik denk dat het slecht gerepareerde osmoseblazen zijn.
epoxy in de natte polyester gesmeerd, ooit.
en dat hecht niet en valt er weer uit.
blazen krijg je er niet van, want er kan zich geen druk opbouwen omdat het al open is.

kijk eens wat voor materiaal er zit ter plaatse van die plekken, is het anders dan de onderliggende polyester?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is raadzaam? 02 jan 2015 11:27 #583886

  • Seahorse
  • Seahorse's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
@ Jeroen;
De plekken zitten op de kiel en op het roer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is raadzaam? 02 jan 2015 12:43 #583895

Als je wilt testen op osmose gaat dat het beste met een lakmoes/pH papiertje.
Dat hebben ze vaak wel bij een apotheek of anders bij een winkel voor aquarium benodigdheden.
Zuur betekent osmose. Bij de afbraak van polyester ontstaat nl. een zuur.

Maar dit vind ik er niet uitzien als osmose. Bij osmose ontstaan geen echte grote gaten .
Bovendien zie ik een scheur op foto 2 en PU schuim met een veel te dun laminaat op foto 3.
En dat duidt eerder op een slechte constructie of een "mishandeling" of slechte reparatie van ernstiger schade.
Gezien je laatste antwoord denk ik dat die "scheur"de naad is tussen kiel en romp ( is vrij normaal) en die PU schuim zal wel van het roer zijn .Daar wordt dat nog steeds vaak foutieverwijze als vulling toegepast .
Die andere gaten zijn waarschijnlijk stukjes weggeroeste kiel onder een ,waarschijnlijk polyester ,bekleding wat dus ook verkeerdd is.

Hoe oud is die boot eigenlijk ongeveer en weet je het type . Of plaats anders eens een foto van de hele boot.
Want om dit weer helemaal in orde te maken zal een hoop werk kosten.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is raadzaam? 02 jan 2015 13:39 #583907

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18101
In aanvulling op YellowBoat, de situatie is pas goed te beoordelen als je de antifouling en andere lagen rondom de putten helemaal wegkrabt. Niet te krap werken, zachte heelmeesters maken stinkende wonden (voor zover ze nu al niet stinken natuurlijk).

Het geheel ziet er niet zo best uit, maar het goede nieuws is dat het wel meestal goed te verhelpen is. Kost meestal wel veel zweet en als je pech hebt ook redelijk wat geld. Maar eerst maar eens testen op zuur (alleen voor zover de ondergrond polyester is) en één of twee plekken goed schoonkrabben.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is raadzaam? 03 jan 2015 13:45 #584107

  • Seahorse
  • Seahorse's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Bedankt voor al het meedenken.
Het gaat om een Albin Viggen (zeg maar het kleine zusje van de Albin Vega). Degelijk gebouwd in 1976 (ahum). Destijds de boot gekocht vanwege de overcomplete zeilgardarobe en staat van de boot (eerlijk is eerlijk; ik heb alleen de binnenzijde geïnspecteerd). Het is dus al een derdehands op leeftijd. Hiermee wil ik niet zeggen dat ik er geen tijd of geld aan wil spenderen maar ik zie het geheel wel in wel balans. Het is geen nieuw jacht en ik hoef er ook geen topsnelheid mee te vragen. Veilig het IJsselmeer over vind ik al leuk genoeg. Als ik weet wat ik moet doen, kan ik ook berekenen hoeveel het ongeveer gaat kosten maar heb nu geen idee. Als ik de plekken verder kaal haal, de rest van de AF verwijder, ben ik dan klaar met een primer en een laagje AF of helpt dat helemaal niets?
@ Yellow boat; scherp opgemerkt! Het betreft idd. de overgang tussen de kiel en de romp en een paar plekken op het roer.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is raadzaam? 03 jan 2015 19:03 #584168

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
Het ziet er zo op de foto niet uit als osmose. Dit zijn gewoon stukjes die er af/uit vallen. Bij Osmose heb je blazen in het polyester zitten. Dat valt er niet uit in stukjes, die moet je echt open krabben, schuren, breken, snijden.
Hoewel Baasklusje nog gelijk kan hebben dat er hele stukken plamuur zijn gevallen uit oude reparaties zie ik niet echt een laminaat tevoorschijn komen.

Het lijken mij dus gewoon stukken AF die onvoldoende hebben gehecht. Die zou ik eerst maar eens gaan verwijderen. Gewoon een verfkrabber er eens rustig overheen trekken.

Zou het alsnog osmose zijn, dan is er geen enkele reden voor paniek. Die kleine gaatjes die je nu laat zien op de foto kan je dan gewoon goed schoon slijpen, uitspoelen, laten drogen en weer vlak plamuren. Pas als je lappen laminaat er af trekt wordt het een ander verhaal......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is raadzaam? 03 jan 2015 20:25 #584187

  • Espiritu
  • Espiritu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 800
Sluit me aan bij koko. Begin maar eens met die plekken goed kaal te halen, dan weet je het zeker.
Daarna wordt het ws het hele ows kaal halen en dan opnieuw opbouwen tot aan de af.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.149 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl