Zoals al aangehaald is DD lak niet geschikt voor onderwater toepassing voor boten die langer dan ongeveer 1 week in het water liggen. Je krijgt kleine blaasjes die weer weg trekken als de boot weer op het droge komt (in ieder geval na een week met langer heb ik geen ervaring). De verf zegt wel iets over de weerstand echter de afwerking doet meer. Schuren of waxen of niks. In Bethwaith High performance sailing is een passage over romp weerstand en behandeling opgenomen. Dit is gericht op droog gezeilde boten (die vaker en langer op de trailer staan dan in het water). Gezien de toepassing van DD lak ga ik er vanuit dat deze boot droog gezeild word. uit mijn hoofd was de samenvatting dat. Ook al lijkt de boot schoon na verloop van tijd of een autorit achter de auto is deze wel vies wat een negatieve invloed heeft op de weerstand. Schone boten hebben minder weerstand en gaan dus het hardst. Tijdens het in het water liggen zal door vervuiling de weerstand weer toenemen. Hierbij komt de structuur van het onderwaterschip om de hoek kijken. Een zo glad mogelijk oppervlak geeft minder kans op hechting van vuil en zal dus bij een meer daags evenement tzt sneller zijn ivm lagere rompweerstand. Het gebruik van wax etc is er niet primair gericht om een lagere weerstand te krijgen maar om de romp nog gladder te maken om aangroei te voorkomen. Hydrodymanisch is een licht geschuurd oppervlak beter omdat water daar beter aan "kleeft" en dus langer een lamiaire stoom geeft. Echter word dit ook sneller vies/ het is dus altijd afwegen.
Ooit een klein onderzoek gedaan naar weerstand van antifoulings voor een Skutsje waarbij een van de conclusies was dat hoe gladder de antifouling hoe lager de weerstand. Hier kwam VC 17 als beste uit de bus, gevolgd door een speciale HB epoxy coating met teflon en cu toevoeging. VC 17 was het eenvoudigst glad op te brengen en heeft een zelf schurende werking.
In een een niet lab setting kan je geen uitspraak doen welke verf of bewerking de minste weerstand heeft. Daarom geloof ik dat als je overtuigt bent dat jou onderwaterschip behandeling de beste is je het meeste voordeel daar van krijgt
dan zit het namelijk goed tussen de oortjes
mvg FKZ