Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Het moet toch niet gekker worden :evil:

Het moet toch niet gekker worden :evil: 11 mrt 2016 10:33 #714524

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
alphons schreef :
Beste Ad, ( Yellow Boat)
naar aanleiding van jouw opmerking over teflon en siliconen zit ik nog met vragen betreffende siliconen.
Uit de praktijk weet ik dat siliconen bij het vetvrij maken van oppervlakten van o.a. plaatwerk van auto s een groot probleem is.
Als ik kleine roestplekken op klassieke auto s bijwerkte gebruikte ik in het verleden regelmatig
een product onder het merk Hammerite.
Mijn autospuiter was van dit middel een grote tegenstander omdat het volgens zijn mening een groot probleem opleverde voor de hechting met primers en lakverven, die in de autospuitbedrijven werden gebruikt.
Hij sleep met de schuurmachine alle reparatie van roestplekken, behandeld met Hammerite weg en verpakte het schuurpapier nog in plastic om het als chemisch afval af te voeren.
Oorzaak siliconen en het ontvetten van het bewerkte plaatmateriaal met remmenreiniger.
Remmenreiniger was naar zijn mening in staat de siliconenvervuiling op te ruimen om een vetvrij oppervlak te krijgen.
Nu vindt ik het gebruik van dozen met remmenreiniger ook niet zo bevorderlijk voor het milieu i.v.m drijfgas.dus ik gebruik geen producten meer waarvan ik weet dat het siliconen bevat.
Wat is hiervan de oorzaak in de ogen van een chemicus?
S.V.P graag een inhaalles in chemie :)
Vriendelijke groet,
Alphons.

Zie bv. hier : www.wijzonol.nl/professioneel/...onenbesmetting-28216
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het moet toch niet gekker worden :evil: 11 mrt 2016 10:41 #714528

alphons schreef :
Beste Ad, ( Yellow Boat)
naar aanleiding van jouw opmerking over teflon en siliconen zit ik nog met vragen betreffende siliconen.
Uit de praktijk weet ik dat siliconen bij het vetvrij maken van oppervlakten van o.a. plaatwerk van auto s een groot probleem is.
Als ik kleine roestplekken op klassieke auto s bijwerkte gebruikte ik in het verleden regelmatig
een product onder het merk Hammerite.
Mijn autospuiter was van dit middel een grote tegenstander omdat het volgens zijn mening een groot probleem opleverde voor de hechting met primers en lakverven, die in de autospuitbedrijven werden gebruikt.
Hij sleep met de schuurmachine alle reparatie van roestplekken, behandeld met Hammerite weg en verpakte het schuurpapier nog in plastic om het als chemisch afval af te voeren.
Oorzaak siliconen en het ontvetten van het bewerkte plaatmateriaal met remmenreiniger.
Remmenreiniger was naar zijn mening in staat de siliconenvervuiling op te ruimen om een vetvrij oppervlak te krijgen.
Nu vindt ik het gebruik van dozen met remmenreiniger ook niet zo bevorderlijk voor het milieu i.v.m drijfgas.dus ik gebruik geen producten meer waarvan ik weet dat het siliconen bevat.
Wat is hiervan de oorzaak in de ogen van een chemicus?
S.V.P graag een inhaalles in chemie :)
Vriendelijke groet,
Alphons.

Siliconen zijn er in vele soorten en die aangroeiwerende verf is heel wat anders dan bijv. siliconenspray.
Maar ze zijn inderdaad allemaal erg lastig volledig weg te krijgen en stoten elke nieuwe verflaag af.
Maar ja , dat afstotende is ook juist een van de bedoelde eigenschappen van siliconen .
Overigens , dat je met remmenreiniger altijd alle siliconenresten weg krijgt waag ik te betwijfelen , net als dat Hammerite siliconen zou bevatten.Er zijn wel speciale ontvetters te koop om siliconen te verwijderen.Remmenreiniger bestaat uit Nafta wat beslist niet alle siliconen oplost.
Zal eens de MSDS opzoeken van Hammerite , daar staat het dan wel in.
Hier de Hammerite die vaak op roestig spul wordt gebruikt: www.duluxtradepaintexpert.co.u...ysheets/SDSHM102.pdf
En hier de MSDS van de aflak: www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q...m=bv.116573086,d.bGs
Ik zie in ieder geval nergens iets over siliconen.
Wat niet hoeft te betekenen dat er niet misschien een typoe bestaat waar wel siliconen in zit want er zijn veel typen Hammerite .

Maar je kunt er natuurlijk eens een mailtje aan wagen: www.akzonobel.com/brands_produ...aints/hammerite.aspx

Overigens is het wel zo dat de huidige (acryl)spuitverven voor auto's vrijwel nooit op DHZ verf (alkyd) kunnen worden aangebracht omdat de laatsten oplossen in het oplosmiddel van professionele autospuitverf.
Probeer maar eens bijv. de goedkope DHZ spuitbusverf uit de bouwmarkt over te spuiten met "echte" spuitverf
van bijv. een automaterialenwinkel.
Heb ik al eens door schade en schande ondervonden :(
Mogelijk komt daar dat probleem van Hammerite vandaan.

Ad
Laatst bewerkt: 11 mrt 2016 10:48 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het moet toch niet gekker worden :evil: 11 mrt 2016 10:55 #714532

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
Stegman4president! :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het moet toch niet gekker worden :evil: 11 mrt 2016 11:06 #714538

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27547
CeesS schreef :
Dat artikel gaat vooral over het vloeien van lak en andere verf. Over hechting wordt niet gesproken.

Mijn oude schuifluikgarage was met veel siliconenkit en een paar schroeven op het kajuitdak bevestigd. De nieuwe schuifluikgarage raakt het kajuitdak over vrijwel hetzelfde traject en is er met epoxyhars op gelijmd.
Als voorbehandeling heb ik de siliconenkitresten zoveel mogelijk weggeschrapt en ben er toen diverse keren met aceton en keukenpapier, dat ik regelmatig 'ververste', overheen gegaan. Nitryl-handschoenen aan, vanzelfsprekend.

De nieuwe schuifluikgarage zit tot op dit moment muurvast..
Laatst bewerkt: 11 mrt 2016 11:06 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het moet toch niet gekker worden :evil: 11 mrt 2016 11:11 #714540

  • alphons
  • alphons's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 230
Beste Ad,
bedankt voor deze bijles in chemie.
Destijds gemerkt dat Hammerite ten dele oploste bij het overschilderen wanneer H.gebruikt was om roestige plaatoppervlakten eerst hiermee voor te bewerken om de roest weg te werken.
Ook wanneer de Hammeritebehandeling al reeds langer dan zes weken tijd had gehad om uit te harden.
In de gebruiksaanwijzing staat dat na 24 uur Hammerite over te schilderen is maar ik heb andere ervaringen.
Ik weet echter niet meer met welk een lak destijds dit bewerkte carrosserie deel heb gelakt.
Moraal van dit verhaal is dus dat je goed moet nalezen op de gebruiksaanwijzing om te voorkomen dat lakken met elkaar niet in gevecht raken bij de verwerking.
Mijn autospuiter zei destijds altijd dat Hammerite geen verf was maar een kunststofcoating.
Ik kan dat echter niet beoordelen daarom vraag ik er naar.
Vriendelijke groet,
Alphons.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het moet toch niet gekker worden :evil: 11 mrt 2016 14:29 #714609

lodewijk stegman schreef :
Wat gebruik je zelf om je onderwaterschip schoon te houden?
Ultrasoon sinds een jaar. Daarvoor een borstel en een duikfles.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het moet toch niet gekker worden :evil: 11 mrt 2016 15:51 #714636

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Ik hen een op silconen gebaseerd systeem op mijn boot gehad voor het onderwateschip: een grote ramp zou ik zo zeggen. NIET DOEN! is mijn advies.
Laat eerst anderen maar voor gaan.
Was ook slecht opgebracht, daar loopt een rechtszaak over, en deed niet wat het beloofde te doen.

Het systeem heette NEOSIL is later failliet gegaan of zo iets.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het moet toch niet gekker worden :evil: 11 mrt 2016 15:52 #714637

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1427
Yellow Boat schreef :
D.A.Houtman schreef :
Edit: Wat is nou het verschil met Hempel Silic One en VC17? Teflon heeft toch ook als basis een of andere silicone-verbinding?

Teflon heeft helemaal niets met siliconen te maken. De chemische naam is polytetrafluorethyleen en het bestaat geheel uit fluor en koolstofatomen en een heel klein beetje waterstofatomen.
Siliconen zijn daarentegen een siliciumverbinding ( ja , dat spul waar zand ook grotendeels uit bestaat) .

Overigens, dat die siliconenantifouling waarschijnlijk niet in de CTGB lijst tsaat komt natuurlijk omdat er geen biociden in zitten wat echter niet wil zeggen dat het spul niet goedgekeurd moet zijn voor de Nederlandse markt om het te mogen kopen en gebruiken. Maar dat geldt voor alles wat je kunt kopen.
Ad
Siliconen

Teflon
Sorry. Ik heb me er nooit in verdiept, maar baseerde het puur op het feit dat het allebei zo glad is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het moet toch niet gekker worden :evil: 11 mrt 2016 19:08 #714692

D.A.Houtman schreef :
Sorry. Ik heb me er nooit in verdiept, maar baseerde het puur op het feit dat het allebei zo glad is.

Wel een beetje bij de les blijven hoor. Ze kijken raar op bij de Christine le Duc als je daar in verwarring iets glibberigs vraagt om onder je boot te smeren :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het moet toch niet gekker worden :evil: 13 mrt 2016 07:18 #715047

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1427
Airgead schreef :
Ik hen een op silconen gebaseerd systeem op mijn boot gehad voor het onderwateschip: een grote ramp zou ik zo zeggen. NIET DOEN! is mijn advies.
Laat eerst anderen maar voor gaan.
Was ook slecht opgebracht, daar loopt een rechtszaak over, en deed niet wat het beloofde te doen.

Het systeem heette NEOSIL is later failliet gegaan of zo iets.

Volgens mij kun je het nog gewoon kopen:
neosilshop.eu/nl/

Weer iets van een ander merk:
www.boat-house.nl/LioCyl.html

Ik denk wel dat silicone-AF de toekomst gaat worden, zeker gezien het onderwerp waar het draadje eigenlijk mee begon
Laatst bewerkt: 13 mrt 2016 07:19 door Woody130.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het moet toch niet gekker worden :evil: 18 mrt 2016 19:26 #716868

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1609
Ik ben het op eens met het streven naar een beter watermilieu voor ons en onze kinderen. Als ik daar iets aan kan bijdragen ben ik daar voor. Ik ben groot voorstander van alternatieve antifoulings zoals Melkfett. Alleen heb ik nog geen werf bij mij in de buurt gevonden die mijn boot erin wil hijsen als hij zo glad is als een aal.
Dus dan maar AF.
ik ben practisch als het gaat om de boot - het middel dat een goede werking geeft en liefst ook nog betaalbaar is smeer ik eronder. Ik heb er al veel geprobeerd (1 comp) en smeer nu al heel wat jaren interspeed eronder. Eens in de 3 jaar een laagje erbij is wat mij betreft meer dan voldoende, zomers even met een borstel erlangs en veel varen is dan voldoende.
Wel vreemd vind ik het dat de prima werkende antifoulings die niet voor pleziervaart zijn toegestaan, 50% of minder kosten, wel onder de beroepsvaart gesmeerd mogen worden...

Een vriend van mij werkt bij de inspectie en die mailde toevallig vandaag dat bij inspecties over afgelopen weken 50% illegaal spul eronder smeer of verkoop. Best veel, maar dat werkt dat grote prijsverschil tussen dat spul voor de beroepsvaart en consumenten natuurlijk in de hand.
Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Laatst bewerkt: 18 mrt 2016 19:28 door MoonRiver.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.140 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl