boeiend schreef :
Gebruik altijd Hempel Combic, koop het voor 90 euro en doe er 2 jaar mee.
Boot blijft in het water steeds en in het voorjaar knippen en scheren, soms sla ik een jaar over.
Op zich prima, weinig aangroei en de boot glijdt goed door het water met weinig wind. Ik polijst de hempel meestal wel met fijn waterproof schuurpapier.
Nu heb ik wat osmose op het roer ontdekt, toen de boot eruit was dit jaar, dus ga deze eraf en kaal halen en in de Poly Pox pantserrcoat van Polyservice of HB coating van de IJssel zetten of VC tar.
Boot gaat dus het winterseizoen eruit dit jaar en wil de romp kaal of eigenlijk liever glad opschuren en in een AF zetten die speciaal voor wedstrijdzeilen en dus superglad is. Kaal halen is wel heel veel werk.
Zit nogal wat verschil in prijs tussen VC en Nautix, dus ik neig naar VC en naar mijn idee is VC Offshore makkelijker op andere lagen en hoeft dus niet alles kaaal en geen tussenlaag en als er een tussenlaag moet, dan kan Offshore met 1 comp Primocon en moet VC17 met 2 comp VCtar, nog al bewerkelijk.
Wat zijn jullie ervaringen, moet het sowieso kaal hoeven halen en met de drie genoemde opties en zijn er nog andere " snelle" AF's
Daarnaast voor de osmose behandeling van he roer, zegt VCtar dat het heel glad wegtrekt, maar wel veel lagen, zeven zeggen ze. Polypox kan ik ook glad schuren natuurlijk.
Welke tips en ervaringen hebben jullie? Boot ligt op Markermeer in zoet water dus.
En oh ja hoe zijn jullie ervaringen met interstrip, ben ik dan zo klaar met kaalhalen?
Boot is 15 jaar oud, zitten dus 15 laagjes op denk ik.
Als je alles gaat kaal halen, neem dan ook een kijkje naar de jotamastic 90.
Is een HB epoxy primer met een hoog vaste stof gehalte, die je mooi glad kan schuren, en ook bij lagere temperaturen kan verwerken.
Ik heb het afgelopen winter gebruikt voor mijn zeilboot, en een kleine 800micron ervan aangebracht, en dat weer glad geschuurd. ik was echt verbaasd hoe glad ik het heb kunnen krijgen.