Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: VC17 of VC Offshore of Nautix A4.T of...

VC17 of VC Offshore of Nautix A4.T of... 03 sept 2017 16:15 #868560

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
Gebruik altijd Hempel Combic, koop het voor 90 euro en doe er 2 jaar mee.
Boot blijft in het water steeds en in het voorjaar knippen en scheren, soms sla ik een jaar over.
Op zich prima, weinig aangroei en de boot glijdt goed door het water met weinig wind. Ik polijst de hempel meestal wel met fijn waterproof schuurpapier.
Nu heb ik wat osmose op het roer ontdekt, toen de boot eruit was dit jaar, dus ga deze eraf en kaal halen en in de Poly Pox pantserrcoat van Polyservice of HB coating van de IJssel zetten of VC tar.
Boot gaat dus het winterseizoen eruit dit jaar en wil de romp kaal of eigenlijk liever glad opschuren en in een AF zetten die speciaal voor wedstrijdzeilen en dus superglad is. Kaal halen is wel heel veel werk.
Zit nogal wat verschil in prijs tussen VC en Nautix, dus ik neig naar VC en naar mijn idee is VC Offshore makkelijker op andere lagen en hoeft dus niet alles kaaal en geen tussenlaag en als er een tussenlaag moet, dan kan Offshore met 1 comp Primocon en moet VC17 met 2 comp VCtar, nog al bewerkelijk.

Wat zijn jullie ervaringen, moet het sowieso kaal hoeven halen en met de drie genoemde opties en zijn er nog andere " snelle" AF's

Daarnaast voor de osmose behandeling van he roer, zegt VCtar dat het heel glad wegtrekt, maar wel veel lagen, zeven zeggen ze. Polypox kan ik ook glad schuren natuurlijk.

Welke tips en ervaringen hebben jullie? Boot ligt op Markermeer in zoet water dus.

En oh ja hoe zijn jullie ervaringen met interstrip, ben ik dan zo klaar met kaalhalen?

Boot is 15 jaar oud, zitten dus 15 laagjes op denk ik.
Laatst bewerkt: 03 sept 2017 16:20 door boeiend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VC17 of VC Offshore of Nautix A4.T of... 03 sept 2017 18:56 #868681

boeiend schreef :
Daarnaast voor de osmose behandeling van he roer, zegt VCtar dat het heel glad wegtrekt, maar wel veel lagen, zeven zeggen ze.

VCtar2 trekt inderdaad heel mooi glad. Ik heb 3 lagen opgezet over de nogal ruwe 6 lager Gelshield ((hele boot). Met name dus om het OWS zonder schuren glad te krijgen.
Zes a zeven lagen voor osmosebescherming is normaal. Roer zou minder kunnen, je kan het toch makkelijk nog eens opnieuw doen. Maar veel werk is het niet VCTar rolt lekker uit, en elke dag een laagje, zonder schuren schiet best op.

Na 2 seizoenen zonder AF op de VCTar heb ik er zonder schuren Nautix op gezet. Dat viel en valt er dus soms met stukjes tegelijk af. Geeft niet, maakt de laagopbouw alleen maar dunner ;-) en er groet ook niets op VCTar, tenminste, wel na een winter in het water, maar verder niet.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 03 sept 2017 18:58 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VC17 of VC Offshore of Nautix A4.T of... 27 sept 2017 12:30 #876864

Ik sta op het punt nieuwe antifouling te bestellen. Dit is er in zwart, grijs, wit of donkerblauw.

Ik heb 3 winters terug zwart gebruikt van dit produkt; dat is goed bevallen, maar nu echt uitgewerkt.

Nu lijkt grijs mij beter staan bij de rest van de kleurstelling van mijn boot en is wellicht ook makkelijker schoon te houden: je ziet in iedergeval waar het niet schoon is.

Heb ook e.e.a. gelezen dat lichte kleuren eerder aan zouden groeien. Klopt dat? Waarom is dat zo? Ik kan me ook voorstellen dat een zwarte coating warmer wordt dan wit en daardoor eerder aangroeit? Of geldt dat niet zo, onderwater?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VC17 of VC Offshore of Nautix A4.T of... 27 sept 2017 12:36 #876869

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5184
Het idee daarachter is dat doordat wit meer licht reflecteert er meer licht aanwezig is onder de boot. Daar gedijt de aangroei bij. Maar volgens mij is het voor een aanzienlijk deel ook perceptie. Een heel klein beetje aangroei zie je op wit erg goed, op zwart niet. Wit stimuleert je dus om het echt goed schoon (en dus snel) te houden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VC17 of VC Offshore of Nautix A4.T of... 27 sept 2017 12:38 #876870

De kant van mijn ows die naar de zon was gericht is wel merkbaar meer aangegroeid dan de schaduwkant. Zou dat dan door licht of temperatuur komen?

Het klinkt wel verlijdelijk het gewoon eens te proberen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VC17 of VC Offshore of Nautix A4.T of... 27 sept 2017 12:56 #876875

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6564
Er komen nieuwe gifvrije anti-foulings op de markt gebaseerd op Nano technologie. Schijnen volgens de beschijving ook goed te werken op zeewater.

Het werkings principe is dat de nano deeltjes door hydrolyse uiteen vallen waardoor de aangroei verdwijnt of gemakkelijk is te verwijderen.

Er zijn ook siliconen producten, maar dat lijkt mij onomkeerbaar. Haal die er maar weer eens af.

Wil zeker het komende jaar eens een proef doen met een gifvrije antifouling doen.

Maar mogelijk hebben andere er al eens ervaring mee opgedaan, hetzij als pleziervaarder of beroeps.

Ook bij mij is de aangroei aan de lichte anti-fouling hoger aan de zon kant. De water temperatuur bij getijde water maakt uiteraard geen verschil. Er zijn altijd wel sporen te zien van harders, die kennelijk de aangroei van boot gebruiken om er te grazen.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VC17 of VC Offshore of Nautix A4.T of... 27 sept 2017 12:57 #876876

Zelf een VC17extra adept. de extra is op ijsselmeerwater écht aanmerkelijk beter.

Witte varianten van koperhoudende AF's hebben minder koper om het wit te houden...en werken dus minder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VC17 of VC Offshore of Nautix A4.T of... 27 sept 2017 13:07 #876880

Kijk, daar heb ik wat aan! Lijkt me logisch: wit of grijs koper bestaat nog niet inderdaad. Zal de specs eens opzoeken.

Het gaat overigens weer Nautix A4 worden. Heb er drie winters terug twee met thinner verdunde lagen op gezet. Werd superglad en heeft twee seizoenen goed gewerkt. Nu (derde seizoen) is het echt op, dat ondanks de dunnere laagdikte dan geadviseerd.

PS: toch behoudend geweest en wederom voor zwart gekozen.
Laatst bewerkt: 27 sept 2017 13:28 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VC17 of VC Offshore of Nautix A4.T of... 27 sept 2017 13:34 #876885

  • blommie
  • blommie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 800
Nachtvlinder schreef :
Kijk, daar heb ik wat aan! Lijkt me logisch: wit of grijs koper bestaat nog niet inderdaad. Zal de specs eens opzoeken.

Het gaat overigens weer Nautix A4 worden. Heb er drie winters terug twee met thinner verdunde lagen op gezet. Werd superglad en heeft twee seizoenen goed gewerkt. Nu (derde seizoen) is het echt op, dat ondanks de dunnere laagdikte dan geadviseerd.

PS: toch behoudend geweest en wederom voor zwart gekozen.

Waar ga je die dan kopen , want het is een antifauling die officieel niet meer verkocht mag worden in Nederland en België.
hanse 370 together
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VC17 of VC Offshore of Nautix A4.T of... 27 sept 2017 13:38 #876886

Op hetzelfde Vlaamse adres als 3 jaar terug (toen die status hetzelfde was):

rigging-shop.com/nautix-antifouling-/

Heb er wel eerst een email aan gewaagd (die nog beantwoord moet worden)...

MSDS (kopergehalte) trouwens alleen op aanvraag; daar heb ik nu geen zin in.
Laatst bewerkt: 27 sept 2017 13:39 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VC17 of VC Offshore of Nautix A4.T of... 27 sept 2017 13:41 #876887

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7495
blommie schreef :
Nachtvlinder schreef :
Kijk, daar heb ik wat aan! Lijkt me logisch: wit of grijs koper bestaat nog niet inderdaad. Zal de specs eens opzoeken.

Het gaat overigens weer Nautix A4 worden. Heb er drie winters terug twee met thinner verdunde lagen op gezet. Werd superglad en heeft twee seizoenen goed gewerkt. Nu (derde seizoen) is het echt op, dat ondanks de dunnere laagdikte dan geadviseerd.

PS: toch behoudend geweest en wederom voor zwart gekozen.

Waar ga je die dan kopen , want het is een antifauling die officieel niet meer verkocht mag worden in Nederland en België.
Of in Duitsland: www.timeout.de/lack-antifoulin...ling/hartantifouling
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VC17 of VC Offshore of Nautix A4.T of... 27 sept 2017 15:18 #876906

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6564
Gebruik al geruime tijd koperhoudende anti-fouling in een lichte kleur grijs. Dove white. Wordt wel wat groen boven de waterlijn, als de koperoxides zichtbaar worden. Maar het bestaat zeker. In anti-fouling zitten overigens koperverbindingen en geen puur koper.

Je kunt VC17 en Nautix At4 wel in het buitenland kopen, echter het gebruik is hier niet toegestaan. Elk jaar wordt er een controle aangekondigd. Maar daarna hoor je er weinig meer over.

Het zal er toch wel een keer van komen dat men dit ook daadwerkelijk gaat doen en dan ??

Overigens is de weg terug na het gebruik van VC17 ook een moeilijke kwestie.

Wordt hoog tijd dat er een uniforme EEG richtlijn komt voor AF.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VC17 of VC Offshore of Nautix A4.T of... 27 sept 2017 18:00 #876961

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
Fijn dat jullie mijn topic schoppen, dacht vandaag toevallig weer aan wat te kiezen.

Volgens mij zijn VC Offshore en Nautix A4 gelijksoortige AF's, hard met teflon en koper, erg glad en te polijsten en weinig laag opbouw. Er zit alleen zo'n 100 euro prijsverschil bij 2 liter in het nadeel van A4.

VC17 is ook met teflon, koper en glad maar zelfslijpend.

De harde zijn zoals ik het lees makkelijker over bestaande AF aan te brengen, dwz wel zoveel mogelijk weg en gladschuren, maar geen primer.
Volgens mij heb je bij VC17 wel nog een primer nodig.

Ik neig dus erg naar VC Offshore, ook al lig ik op zoet. Of mis ik nog een belangrijke factor?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VC17 of VC Offshore of Nautix A4.T of... 27 sept 2017 18:09 #876967

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1519
VC17m die ik gebruik is niet zelfslijpend en was 29,95 per 750 ml, was een jubileum potje.

Staat nog steeds in de webshop;

www.compass24.nl/verf-onderhou...n?ffRefKey=8Q5rmxiHE
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VC17 of VC Offshore of Nautix A4.T of... 28 sept 2017 07:44 #877106

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
fer2nand schreef :
VC17m die ik gebruik is niet zelfslijpend en was 29,95 per 750 ml, was een jubileum potje.

Staat nog steeds in de webshop;

www.compass24.nl/verf-onderhou...n?ffRefKey=8Q5rmxiHE

Dat is niet veel geld, omdat ik het als nieuw systeem ga opzetten, zou ik ook eerst 2 laagjes met die kunnen doen en als laatste een VC17 extra of offshore.

Wat voor kleur is grafiet precies, lichtgrijs of meer richting antraciet en doek je met zo'n potje de onderkant van een 34 voeter?

Edit: inmiddels staat het voor 40 euro op de site.
www.compass24.nl/verf-onderhou...n?ffRefKey=LDyMwY5WC
Laatst bewerkt: 28 sept 2017 07:46 door boeiend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VC17 of VC Offshore of Nautix A4.T of... 28 sept 2017 07:57 #877108

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13969
Of...een inkoopactie Zeilforum voor Coppercoat :whistle:
Vrijwilligers voor de organisatie?
Laatst bewerkt: 28 sept 2017 07:59 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VC17 of VC Offshore of Nautix A4.T of... 28 sept 2017 08:03 #877112

Volgens mij sturen ze nog steeds geen VC 17 naar NL volgens de website.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VC17 of VC Offshore of Nautix A4.T of... 28 sept 2017 08:21 #877118

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
DrijfSijs schreef :
Volgens mij sturen ze nog steeds geen VC 17 naar NL volgens de website.

Klopt, handig als je iemand in Duitsland kent dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VC17 of VC Offshore of Nautix A4.T of... 28 sept 2017 08:29 #877121

Idd. Volgens mij verzend Compass dit soort spul niet naar Nederlandse particulieren. Is eerder een draadje over geweest: als een bevriende Duitser (heb ik niet...) het voor je ontvangt kan het wel. Wel gek dat er "for export only" bij staat...
Laatst bewerkt: 28 sept 2017 08:30 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VC17 of VC Offshore of Nautix A4.T of... 28 sept 2017 08:42 #877126

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1519
DrijfSijs schreef :
Volgens mij sturen ze nog steeds geen VC 17 naar NL volgens de website.

Ik kreeg het op mijn NL adres, maar woon dicht bij Duitsland :dry:

Men vermeld erbij dat dit niet mag worden aangebracht in NL.
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48
Laatst bewerkt: 28 sept 2017 08:52 door fer2nand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VC17 of VC Offshore of Nautix A4.T of... 28 sept 2017 08:44 #877127

Dus gewoon bestellen op je NL adres en je krijgt het geleverd???? Dat zou mooi zijn want anders wordt het een ritje naar Landtmeters in ANtwerpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VC17 of VC Offshore of Nautix A4.T of... 28 sept 2017 08:56 #877132

Dit is de zwarte VC17 als je 'm smeert..



En zo word het na een paar weken


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VC17 of VC Offshore of Nautix A4.T of... 28 sept 2017 10:17 #877165

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7042
boeiend schreef :
Gebruik altijd Hempel Combic, koop het voor 90 euro en doe er 2 jaar mee.
Boot blijft in het water steeds en in het voorjaar knippen en scheren, soms sla ik een jaar over.
Op zich prima, weinig aangroei en de boot glijdt goed door het water met weinig wind. Ik polijst de hempel meestal wel met fijn waterproof schuurpapier.
Nu heb ik wat osmose op het roer ontdekt, toen de boot eruit was dit jaar, dus ga deze eraf en kaal halen en in de Poly Pox pantserrcoat van Polyservice of HB coating van de IJssel zetten of VC tar.
Boot gaat dus het winterseizoen eruit dit jaar en wil de romp kaal of eigenlijk liever glad opschuren en in een AF zetten die speciaal voor wedstrijdzeilen en dus superglad is. Kaal halen is wel heel veel werk.
Zit nogal wat verschil in prijs tussen VC en Nautix, dus ik neig naar VC en naar mijn idee is VC Offshore makkelijker op andere lagen en hoeft dus niet alles kaaal en geen tussenlaag en als er een tussenlaag moet, dan kan Offshore met 1 comp Primocon en moet VC17 met 2 comp VCtar, nog al bewerkelijk.

Wat zijn jullie ervaringen, moet het sowieso kaal hoeven halen en met de drie genoemde opties en zijn er nog andere " snelle" AF's

Daarnaast voor de osmose behandeling van he roer, zegt VCtar dat het heel glad wegtrekt, maar wel veel lagen, zeven zeggen ze. Polypox kan ik ook glad schuren natuurlijk.

Welke tips en ervaringen hebben jullie? Boot ligt op Markermeer in zoet water dus.

En oh ja hoe zijn jullie ervaringen met interstrip, ben ik dan zo klaar met kaalhalen?

Boot is 15 jaar oud, zitten dus 15 laagjes op denk ik.

Als je alles gaat kaal halen, neem dan ook een kijkje naar de jotamastic 90.
Is een HB epoxy primer met een hoog vaste stof gehalte, die je mooi glad kan schuren, en ook bij lagere temperaturen kan verwerken.

Ik heb het afgelopen winter gebruikt voor mijn zeilboot, en een kleine 800micron ervan aangebracht, en dat weer glad geschuurd. ik was echt verbaasd hoe glad ik het heb kunnen krijgen.
Laatst bewerkt: 28 sept 2017 10:19 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VC17 of VC Offshore of Nautix A4.T of... 29 sept 2017 07:02 #877553

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 24037
boarderbas schreef :
Dit is de zwarte VC17 als je 'm smeert..

En zo word het na een paar weken

Sjonge Bas; is je kiel te kort of zo?
Twee man in het gangboord en nog hang je er veel steviger in dan je mededingers..

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VC17 of VC Offshore of Nautix A4.T of... 29 sept 2017 07:07 #877554

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 24037
Nachtvlinder schreef :
Idd. Volgens mij verzend Compass dit soort spul niet naar Nederlandse particulieren. Is eerder een draadje over geweest: als een bevriende Duitser (heb ik niet...) het voor je ontvangt kan het wel. Wel gek dat er "for export only" bij staat...

Men heeft daar geen eenduidige gedragslijn voor bij Compass. Mogelijk heeft dat iets te maken met het formaat of het gewicht van de te verzenden spullen.
Ik heb een paar maanden een spuitbus Prop-o-Drev (AF voor scheepsschroeven) bij Compass besteld en die werd gewoon op mijn huisadres geleverd.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.411 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl