Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Behandelen mahonie roerblad

Behandelen mahonie roerblad 24 nov 2018 14:14 #999603

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6010
ik zou dat hele roerblad lekker laten doordrogen thuis en in het voorjaar in een paar lagen epoxi zetten, onderwater gedeelte daarna met primer en antifouling er over heen, en vanaf de waterlijn er een 2 paar lagen 2 k blanke lak hoogglans op zetten...….is er ooit wat rot aan de onderkant door zware beschadigingen kan je dat gewoon repareren met welja weer epoxiBerghout-2 schreef :
Onderkant tot een decimetertje boven de waterlijn insmeren met hetzelfde wat op het onderwaterschip zit, eventueel met een vrolijk sierstreepje rond de waterlijn.
Boven water een enigszins ademend 1-component spul, bijvoorbeeld Hardhoutolie van Epifanes, eventueel met als onderlaag RapidClear.
Elk jaar heel licht schuren (maximaal 1 minuut per kant), schoonvegen en weer voorzien van een laagje. Ben je in een kwartiertje klaar mee.
Je kunt ook kiezen voor Coelan. Goed spul, maar heel anders.
Groet,
Wim.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 24 nov 2018 14:17 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Behandelen mahonie roerblad 24 nov 2018 14:26 #999604

lodewijk stegman schreef :
omega schreef :
Bedankt voor de tips.
Mooie winterklus ;)

Nog even over het eventuele gebruik van DD-lak; mijn ervaring is dat het spul niet geschikt is voor plekken onder de waterlijn. Er ontstaan na een seizoen onder water vaak blazen.

2-Componenten Polyurethaan ( DD lak , DD komt van een merknaam van de beide componenten : Desmophen en Desmodur van een van de eerste producenten Bayer) is i.h.a. ongeschikt voor permanente waterbelasting.
Overigens is dat ook de reden dat PU schuim in luchtkasten en roeren eigenlijk een heel slecht idee is als je beseft dat daar vrij makkelijk water bij kan komen door bijv. een klein lekje. Is nl. van de zelfde soort grondstoffen gemaakt.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Behandelen mahonie roerblad 24 nov 2018 16:41 #999658

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6010
Ahha ongeschikt voor permanente waterbelasting die 2 k lak....
Voordeel is dat het boven de waterlijn zit.

Blijkt nogal een vak te zijn om bootje te schilderen, is heel wat anders dan een deurtje of kozijntje thuis, de omstandigheden op een boot zijn dramatische voor schilderwerk.

Op een bootje ben ik best een fan van epoxi en 2 k lakken en verven
Yellow Boat schreef :
lodewijk stegman schreef :
omega schreef :
Bedankt voor de tips.
Mooie winterklus ;)

Nog even over het eventuele gebruik van DD-lak; mijn ervaring is dat het spul niet geschikt is voor plekken onder de waterlijn. Er ontstaan na een seizoen onder water vaak blazen.

2-Componenten Polyurethaan ( DD lak , DD komt van een merknaam van de beide componenten : Desmophen en Desmodur van een van de eerste producenten Bayer) is i.h.a. ongeschikt voor permanente waterbelasting.
Overigens is dat ook de reden dat PU schuim in luchtkasten en roeren eigenlijk een heel slecht idee is als je beseft dat daar vrij makkelijk water bij kan komen door bijv. een klein lekje. Is nl. van de zelfde soort grondstoffen gemaakt.
Ad
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 24 nov 2018 16:43 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Behandelen mahonie roerblad 24 nov 2018 17:29 #999664

lodewijk stegman schreef :
Wat je in dit verhaal even vergeet, is het feit dat die injecteer-epoxy van Polyservice in uitgeharde vorm andere eigenschappen heeft dan een gewone epoxy. Juist het gegeven dat het enigszins flexibel blijft, maakt het uitstekend geschikt voor gebruik op massief hout.
Dat had ik ook al eerder vermeld, maar dat herhaal ik dan, speciaal voor jou, ook nog maar een keer.

Je noemt het een feit, dat enigszins flexibel blijven. Dan ben ik wel heel benieuwd hoe je daar aan komt en vooral waarom het dan beter zou zijn voor massief hout. Ik leer graag bij.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Behandelen mahonie roerblad 24 nov 2018 18:13 #999678

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Hoi Hans,

Ik zou het bovenwaterdeel van het roertje gewoon in de blanke lak zetten. De grijze plekken kun je weg krijgen door schrapen, kan ook met oxaalzuur/ontweringswater heb daar zelf ook wel mee gewerkt en gaat op zich gewoon goed vind ik. Ik spoel ontweringswater wel na met water en dan moet je dus weer drogen!
Dus met schrapen voorkom je dus die tweede keer drogen. Het roer nu kaal halen is ook slim dan kan ie de hele winter goed uitdrogen (zoals al meer hier aangaven in elk geval het roer nu al ergens goed droog weg liggen!).
Het onderwaterdeel van zo een massief houten roer zou ik gewoon weer met primocon behandelen.

Wel ook de volgende overdenking zeker omdat het hier gaat om een boot die ook voor flinke lange tochten op zee (SSR) word gebruikt waarbij je een ding absoluut niet wil dat ie het begeeft :sick: : als je het roer bijv vijf jaar terug een keer kaal hebt gehad en toen het onderwaterdeel met primocon opnieuw hebt opgebouwd en er zitten geen scheuren in dan weet je dat het roer in orde is.
Heb je twijfels over het roer/zie je nu al in het onderwaterdeel kleine scheurtjes o.i.d. dan zou ik hem helemaal kaal halen voor een APK en indien ie goed op te knappen is alle reparaties uitvoeren met epoxy en enventueel inlijmen van nieuw mahoniehout daar waar nodig, en dan weer afwerken met primocon. Blijkt ie niet door deze APK te komen dan op naar de fijnhouthandel en een nieuwe bouwen.
Het bovenwaterdeel werk je het meest makkelijk af met blanke jachtlak. Jaarlijks kwast je er weer wat jachtlak overheen. Nadeel van epoxy is dat het echt kapot gaat als er UV licht op komt en ook wanneer er een werkende ondergrond (massief hout) onder zit.
Het spreekt voor zich dat je naast het roer zelf ook het beslag inspecteert op eventuele scheurtjes.

Wat epoxy betreft wil ik het volgende kwijt voor het opknappen van massief houten schepen, die dan bij de planken of latten gaan kieren en dan worden gedroogd en ingepakt met matten, dat werkt het op de lange duur vaak niet. Het kan best zijn dat het tien jaar goed gaat maar daarna valt er een stuk van de epoxy schil af en dan is het klaar. De meeste nieuwere houten schepen zijn echter niet van massief hout denk aan waarschepen, kolibri's en bepaalde van der Stad ontwerpen uit multiplex. Die laten zich allen goed renoveren met epoxy door ze of met matten te lamineren of met epoxy te lakken zeker wanneer je alleen de buitenkant in de epoxy zet. En de nieuwere van deze types (vanaf eind jaren '80) zijn er vaak al mee gebouwd. Wanneer je matten lamineert moet je echt goed weten wat je doet. Kun je het niet zonder luchtinsluitingen, lak m dan maar met epoxy. Ik heb zelf een roer uit multiplex en hier zit onderwater wel een gelamineerde mat om maar multiplex is echt iets anders dan een massieve. Een en ander is gebaseerd op mijn eigen, ongeveer dertig jaar lange ervaring met houten boten en expoxy :).

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 24 nov 2018 18:21 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Behandelen mahonie roerblad 24 nov 2018 18:18 #999680

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6010
Freek zegt ! Nadeel van epoxy is dat het echt kapot gaat als er UV licht op komt .

ik heb een tijdelijke nood reparatie wat al twee jaar zit, en gewoon in het zonlicht en is onbehandeld epoxi,,is een beetje geler geworden dat wel maar nog net zo hard, en er is ook uv blokker in de handel die je door de epoxi mengt en daardoor uv bestendig en licht echt is geworden, in hoever ie dat doet weet ik het niet.

op moment dat je epoxi gaat lakken met hoogglans lak maak je de epoxi uv beschermd, moch je schade hebben aan de lak onder water, dan is in de wintertijd tijd genoeg om het weer te voorzien van een nieuw
laklaagje, dan is de epoxi nog niet vergaan zeg maar.

Blijft leuk dat onderhoud van een bootje.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 24 nov 2018 19:30 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Behandelen mahonie roerblad 25 nov 2018 08:07 #999784

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6594
peter1 schreef :
ik zou dat hele roerblad lekker laten doordrogen thuis en in het voorjaar in een paar lagen epoxi zetten, onderwater gedeelte daarna met primer en antifouling er over heen, en vanaf de waterlijn er een 2 paar lagen 2 k blanke lak hoogglans op zetten...….is er ooit wat rot aan de onderkant door zware beschadigingen kan je dat gewoon repareren met welja weer epoxi
Wat denk je dat er gebeurt als je die zware beschadiging hebt in zo'n geval?
Het hout onder de epoxy is kurkdroog (maximaal 12% vochtigheid, anders heb je sowieso geen hechtende epoxy). Nu heb je een beschadiging door die epoxylaag heen. Het hout zuigt zich in een razend tempo vol water, nog voordat je door hebt dat die beschadiging er is. Dat loopt het hele roer door, want droog hout is enorm hygroscopisch.
Hoe gaat je roer nu weer drogen onder al die epoxy? Of neem je genoegen met nat hout eronder, dat in een jaar of vijf compleet vermolmd is?
Echt: dit horrorscenario heb ik al meermalen in werkeljkheid gezien. Blijf alsjeblieft ver van massief hout met epoxy middelen! En pak het, als je toch iets wilt, vooral NOOIT rondom in!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Behandelen mahonie roerblad 25 nov 2018 08:23 #999790

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27524
Noballast schreef :
lodewijk stegman schreef :
Wat je in dit verhaal even vergeet, is het feit dat die injecteer-epoxy van Polyservice in uitgeharde vorm andere eigenschappen heeft dan een gewone epoxy. Juist het gegeven dat het enigszins flexibel blijft, maakt het uitstekend geschikt voor gebruik op massief hout.
Dat had ik ook al eerder vermeld, maar dat herhaal ik dan, speciaal voor jou, ook nog maar een keer.

Je noemt het een feit, dat enigszins flexibel blijven. Dan ben ik wel heel benieuwd hoe je daar aan komt en vooral waarom het dan beter zou zijn voor massief hout. Ik leer graag bij.

Het antwoord vraag 1 gaf ik al eerder:
zeilersforum.nl/index.php/foru...ad?start=%1$d#999247

Het antwoord op vraag 2: omdat het spul enigszins flexibel blijft is het minder gevoelig voor beschadigingen en vormveranderingen die in normaal epoxy scheuren en dus lekken zouden veroorzaken.

Op een constructie met een grote doorsnede zou ik zelf ook geen epoxy toepassen. Maar ik vermoed dat dit roer maar een paar centimeter dik en enkele tientallen cm's breed is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Behandelen mahonie roerblad 25 nov 2018 08:31 #999793

lodewijk stegman schreef :
Het antwoord vraag 1 gaf ik al eerder:
zeilersforum.nl/index.php/foru...ad?start=%1$d#999247

Sorry maar dat is geen antwoord hoor. Dat is jouw mening gebaseerd waarop? Feiten en cijfers graag!
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Behandelen mahonie roerblad 25 nov 2018 08:37 #999798

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27524
freek1970 schreef :
De meeste nieuwere houten schepen zijn echter niet van massief hout denk aan waarschepen, kolibri's en bepaalde van der Stad ontwerpen uit multiplex. Die laten zich allen goed renoveren met epoxy door ze of met matten te lamineren of met epoxy te lakken zeker wanneer je alleen de buitenkant in de epoxy zet. En de nieuwere van deze types (vanaf eind jaren '80) zijn er vaak al mee gebouwd. Wanneer je matten lamineert moet je echt goed weten wat je doet. Kun je het niet zonder luchtinsluitingen, lak m dan maar met epoxy. Ik heb zelf een roer uit multiplex en hier zit onderwater wel een gelamineerde mat om maar multiplex is echt iets anders dan een massieve. Een en ander is gebaseerd op mijn eigen, ongeveer dertig jaar lange ervaring met houten boten en expoxy :).

Je vergeet dat er ook tamelijk wat woodcore-boten zijn gebouwd in de afgelopen tientallen jaren. Een romp uit latten van massief hout, aan binnen- en buitenzijde bekleed met glasweefsel en epoxyhars. Het weefsel heeft hier ook een constructieve functie; er worden dus meerdere lagen tamelijk zwaar weefsel aangebracht.

Eigenlijk is dat ook de enige echt bedrijfszekere manier om massief hout te conserveren met epoxyhars: in combinatie met glasweefsel.
Op alles dat ik met epoxy bouw, of het nu onder- of bovenwater zit, gaat, ook als het geen dragende fuctie heeft, tenminste één laagje 160 grams weefsel. Ook als het om multiplex gaat.
Laatst bewerkt: 25 nov 2018 09:22 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Behandelen mahonie roerblad 25 nov 2018 08:41 #999799

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27524
Noballast schreef :
lodewijk stegman schreef :
Het antwoord vraag 1 gaf ik al eerder:
zeilersforum.nl/index.php/foru...ad?start=%1$d#999247

Sorry maar dat is geen antwoord hoor. Dat is jouw mening gebaseerd waarop? Feiten en cijfers graag!

Heb je echt gelezen wat er staat? Van die restanten die duidelijk flexibel blijven? Ik vraag het maar even want lezen blijkt niet je sterkste kant.

Wat ik daar schrijf is geen mening, maar een constatering. Dat jij daar niet bij was en kennelijk mijn oordeel daarin niet vertrouwt, is dan een kwestie van jammer maar helaas.

Maar goed. TS heeft weinig aan dit soort welles niets spelletjes. De onderkant van het blad staat in de Primocon. Meerdere lagen voor zover ik begrijp. Eigenlijk is dat spul met een laagje of vier-vijf ook al tamelijk dampdicht, maar desondanks redelijk flexibel en taai; ik smeerde het vroeger op mijn gietijzeren kiel. Misschien moet TS daarom op de bovenkant ook een flexibele afwerking zetten.

Welke moet hijzelf maar distilleren uit alle adviezen die hier zijn gegeven.
Laatst bewerkt: 25 nov 2018 08:47 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Behandelen mahonie roerblad 25 nov 2018 09:25 #999812

Ja ik heb goed gelezen wat er staat. En nee, ik twijfel niet aan jouw oordeel over het restantje in het bakje. Dat zal best. Overigens, had je wel goed gemengd ?

Ik bestrijd slechts de eigenschappen van de coating die jij aan jouw constatering verbind.

Helaas blijf jij op z'n Stegmans reageren ipv een antwoord op mijn vraag te geven. Over begrijpend lezen gesproken, hoewel ik vermoed dat jij daar geen probleem mee hebt maar bij gebrek aan meer wetenschap op deze wijze blijft reageren.

Geef nou eens antwoord, kom met cijfers, dan is het ook geen welles nietes spelletje meer.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Behandelen mahonie roerblad 25 nov 2018 09:35 #999817

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27524
Noballast schreef :
Geef nou eens antwoord, kom met cijfers, dan is het ook geen welles nietes spelletje meer.

Als cijfers op papier jou meer waard zijn dan proefondervindelijke constateringen over vele jaren, dan houdt het voor mij op. Bel Polyservice even op, zou ik zeggen.

Ik kan er ook niks aan doen als één van de grootste autoriteiten binnen ZF even niet weet dat de injecteer-epoxy van Polyservice wezenlijk ander spul is dan gewone lamineerhars. Het zij zo.
Laatst bewerkt: 25 nov 2018 09:51 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Behandelen mahonie roerblad 25 nov 2018 10:16 #999831

Op z'n Stegmans dus. Aangezien jij niet aan smileys doet, doe ik maar Ha Ha Ha.

Stegmans proefondervindelijke constateringen zijn meer waard dan gecertificeerde metingen. Dat lijkt mij nou een gat in de markt voor jou.

Fijn dat jij mij een autoriteit vindt maar helaas dat ben ik zeker niet, wel slechts een amateur. Nu ik wat meer tijd heb gekregen (pensioen) ga ik er misschien nog wel eens voor doorleren. Toevallig weet ik dat er hier andere ZF-ers zijn die pas echt verstand van zaken hebben. Die heten overigens geen Stegmans Blink Blink
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Behandelen mahonie roerblad 25 nov 2018 11:11 #999851

Taalspelletjes zijn ook leuk toch!?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Behandelen mahonie roerblad 26 nov 2018 20:40 #1000290

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2296
Discussie gaat wel heel persoonlijk worden.
Het gaat maar om een roer hoor ;)

Het roer is 30 mm dik en gemaakt van 2 lagen massief mahonie die op elkaar gelijmd zijn.
Totale lengte is 1,50 mtr en de maximale breedte is 31 cm.
Totaal gewicht is 7,3 kg.

Ik denk dat ik de onderkant van het roer tot ongeveer 10 cm boven de waterlijn weer in de Primocon/ anti fouling ga zetten. Dit deel ziet er nog keurig uit zonder beschadigingen/ scheuren in het hout.

Aan de bovenkant zijn er 2 scheuren in één laag mahonie. De andere laag is onbeschadigd.
Plan is om de scheuren te vullen met injecteer-epoxy en deze kant te verstevigen met glasweefsel. Van de andere kant krab ik alleen de oude lak eraf.
Afwerken met een 1 component lak (of iets dergelijks) zodat het hout ook boven de waterlijn kan blijven ademen.

Zoals Frank al aangeeft moet het roer weer stevig genoeg zijn voor de volgende SSR.
Het beslag ziet er nog goed uit en heb ik gemonteerd met bouten door het blad heen.
De helmstok draait op 2 RVS platen met in het midden een gat (Polymax dotten zijn nog goed te zien om de schroefgaten af te schermen tegen inwatering.

Grt Hans



Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Behandelen mahonie roerblad 27 nov 2018 20:41 #1000611

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Hans,

Nu je de kans hebt zou ik deze gewoon helemaal kaal halen even markeren waar de waterlijn zat met een potloodje. Lekker laten drogen in een droge niet al te warme ruimte zodat ie niet krom trekt.
Je hebt dan een kans het roer te inspecteren ook het deel dat onder de ondoorzichtige laag zit.
Zodra droog, scheuren en beschadigingen in het hout met een epoxy houtstof mengsel opvullen de mahonie kleur blijft dan aardig behouden. Daarna met die een component materialen dus die Primocon onder water en jachtlak boven water opbouwen. De beslagen weer monteren met voldoende kit. Kan ie er weer tegen dit soort roeren van massief hout zijn enorm sterk maar kunnen wel wat werken en ik denk dat je op de wat langere duur wel weer wat kiertjes krijgt en kan gaan opvullen.
Dit zijn zo mijn gedachten bij zo'n roertje.

M.b.t. het epoxy conflict dat is volledig uit de hand gelopen. Er is flexibele epoxy enfin ik heb er wel eens over gehoord van jongens die in het vak zitten. (Kolibri Jachtbouw) ooit nog in de oorlog heeft Antoon van den Brink zijn versie van de sailrocket gebouwd een vrijbuiter die eruit ziet als een sigaar die enorm snel kon, sneller dan een Draak. Die boot was nog niet van plakhout maar van planken die is in de familie gebleven en word behouden met dat spul. Of de injectie epoxy van Polyservice flexibele epoxy is weet ik niet.

Wat de woodcore jachten betreft ja dat zijn ook prima jachten en die blijven ook goed. Maar die worden wel nieuw gebouwd met epoxy. Je zou ook voor strong plank kunnen kiezen de plank is dan van schuim. Echter je kan niet een bestaande plankjes/latjes boot omtoveren naar een woodcore boot dan gaat het mis. Met een bestaand "conventioneel" multiplex of plakhout schip kun je nog wel wat winnen met renovatie naar epoxy om hem te conserveren naar mijn idee dat gaat vaak wel goed voor wat ik zie.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Behandelen mahonie roerblad 27 nov 2018 20:52 #1000620

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2296
Frank, Zou het nodig zijn om de scheuren af te werken met een laagje glasweefsel voor extra sterkte ?
Of heeft de epoxy in de scheur genoeg hechtend vermogen en is het weefsel niet nodig ?

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Behandelen mahonie roerblad 27 nov 2018 21:01 #1000626

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Hans,

Als je alleen dat stukje met een geweven mat doet dan gaat het hout toch nog werken omdat er wel water in en uit kan dus ik denk dat op een gegeven moment die geweven mat dan open scheurt of dat het onder die mat gaat rotten.
Ik zou het maar proberen om die scheuren dicht te plakken dat lijkt mij het meest verstandige.
Ik denk dat ze toch wel weer er wat in komen op de langere duur. Wil je dat niet dan zul je een heel nieuw roer moeten maken op een woodcore achtige manier latten tegen elkaar moeten plakken dus ook aardig ingepakt met epoxy maar dan ga je aardig investeren ik denk dat dit niet nodig is, maar ik denk niet dat je deze bestaande met een mat moet doen dan moet je hem helemaal inpakken in een mat maar omdat ie massief is heb je dan denk ik ook kans op gedoe en dat het ouwe ding door die verandering juist achteruit gaat/ dus gaat rotten zoals al eerder aangegeven door Berghout2.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Behandelen mahonie roerblad 27 nov 2018 21:13 #1000633

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2296
OK, dan ga ik het eerst proberen om de scheuren op te vullen met dunne epoxy en daarna de bovenkant af te werken met een één component lak (Hardhoutolie/ RapidClear van Epifanes) en de onderkant met Primocon en antifouling.
Daarna afwachten hoe het roer zich gaat houden.
Een nieuw roer maken kan altijd nog.

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Behandelen mahonie roerblad 27 nov 2018 21:46 #1000642

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Hans

Een mat werkt in elk geval niet denk ik dan word het geheel inpakken door er glas om te lamineren en moet vocht lager dan 12% zijn, als je dat doet zou ik zo'n grap eerst eens bij mensen navragen die veel met hout doen je kan ook dit eens aan Eli vd Broek vragen wat die van het inpakken van zo'n bestaand massief roer denkt.

Anders scheur lijmen en conventioneel behandelen.

Of nieuw en dan heb je meerdere keuzes van latjes achter elkaar is mooist en sterkst maar van dik multiplex wil ook maar die zijn minder sterk alhoewel suprahecht toch nog wel enorm sterk is maar oekume wat minder. Multiplex laat zich in elk geval wel prima inpakken en verstevigen met geweven doek ik heb de mijne onder water ook ingepakt.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Behandelen mahonie roerblad 28 nov 2018 06:37 #1000690

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6010
Wordt nogal wat hier met zo een roerblaadje, van pittige persoonlijke processen en nietes/welles dynamieken tot een enorm scala aan diverse mogelijkheden met ieders tegen/voor bepalingen.

Alle methodes zijn goed en niet goed en alle manieren van behandelen zijn goed en niet goed.

Wat er wel duidelijk is in dit topic dat is de hele zwik aan alle behandelmethodes die er zijn en benoemd zijn in vuur en verdediging.

mijn roer is van kunststof en gewoon antifouling erop onder en boven 2 k lak.

klaar is het.....dus alle opties ten spijt, hout in een boot is leuk in de VOC tijd maar anno 2018 alleen mooi in de kajuit als tafelblad of bestek la.

bovenstaande berust natuurlijk niet geheel op waarheid, maar is een spontane ingeving door de hersenwerking.

Want wie wil er nu naar Uk zeilen met een bestek la materialen roerblad
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 28 nov 2018 06:46 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Behandelen mahonie roerblad 28 nov 2018 07:16 #1000698

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2296
peter1 schreef :
Wordt nogal wat hier met zo een roerblaadje, van pittige persoonlijke processen en nietes/welles dynamieken tot een enorm scala aan diverse mogelijkheden met ieders tegen/voor bepalingen.

Alle methodes zijn goed en niet goed en alle manieren van behandelen zijn goed en niet goed.

Wat er wel duidelijk is in dit topic dat is de hele zwik aan alle behandelmethodes die er zijn en benoemd zijn in vuur en verdediging.

mijn roer is van kunststof en gewoon antifouling erop onder en boven 2 k lak.

klaar is het.....dus alle opties ten spijt, hout in een boot is leuk in de VOC tijd maar anno 2018 alleen mooi in de kajuit als tafelblad of bestek la.

bovenstaande berust natuurlijk niet geheel op waarheid, maar is een spontane ingeving door de hersenwerking.

Want wie wil er nu naar Uk zeilen met een bestek la materialen roerblad

Je formuleert het weer mooi Peter :laugh:

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Behandelen mahonie roerblad 28 nov 2018 08:03 #1000713

Tja de discussie vloog wat uit de bocht. Daar heb je als TS ook niets aan, sorry daarvoor.

Het roertje met z’n traditionele afwerking houdt het al 40 jaar uit. Ik zou de adviezen van Apea en Berghout nog eens goed lezen en ter harte nemen, zeg ik als epoxy adept. Hooguit de naden met wat ingedikte (houtstof) epoxy opvullen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Behandelen mahonie roerblad 28 nov 2018 11:31 #1000787

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2296
Liep inderdaad een beetje uit de hand maar de opties zijn nu duidelijk ;)

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl