Philip schreef :
Voor mij ook.
Ik vind vooral de term 'zelfslijpend' verwarrend. In mijn beleving had je bij de 'normale' min of meer giftige antifoulings (dus niet Vtar, coppercoat die op een ander wijze aangroei voorkomen) twee soorten:
Harde en Zachte antifouling. Die beide zelfsijpend zijn.
Dat lijkt me een vergissing. De klassieke harde AF's zoals de oude Interspeed en vroeger Sikkens Chloorrubber AF waren echte harde lagen die niet sleten, niet afgaven als je er met een natte spons overheen ging en waar het koper, of wat er ook in zat, langzaam uitloogde.
Zachte AF's zoals Micron en de oude Cruiser AF van International vormden in het water om tot een zachte laag. Eén veeg onder water met een borstel was genoeg om een wolk AF het water in te jagen.
Ik gebruikte op mijn vorige boot in ieder geval harde, zelfslijpende antifouling die totaal niet af gaf.
Ik weet niet hoe lang geleden dat is, maar ondertussen is er een klasse AF's gekomen (o.a. de nieuwe Interspeed extra) die veel zachter is dan de oude Interspeed en in droge toestand ook weinig afgeeft, maar eigenlijk nat niet goed borstelbaar is. Echte harde AF's lijken er niet meer te zijn. Althans niet in het legale Nederlandse circuit.
Het lijkt erop dat fabrikanten, nu er voor amateurgebruik steeds minder werkzame stoffen in de AF mogen, op twee paarden proberen te gokken. Enerzijds minder aangroei door een quasi traag zelfslijpend karakter en de rest van de aangroeiwerende werking moet komen van de kleine hoeveelheid werkzame stof.
Ik vond Interspeed Extra zonde van het geld. Voor mij was het reden om over te schakelen op Coppercoat.