Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: blijft epoxy goed op een bb schroef?

blijft epoxy goed op een bb schroef? 04 apr 2019 07:18 #1034897

  • MvdLans
  • MvdLans's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 253
Gewoon uit interesse, heeft iemand ervaring met het behandelen van zijn schroef (8pk bb) met epoxy?

Ik ben laatst lekker in de weer geweest met epoxy en heb de schroef nu ook, van twee lagen voorzien. Voorheen had ik met de spuitbus de kale plekken bijgewerkt maar dat lag er zo weer af.

Kan ik met epoxy hetzelfde verwachten?
"Far better it is to dare the mighty things, to win glorious triumphs, even though heckered by failure, than to take rank with the poor spirits who neither enjoy nor suffer much, because they live in the grey twilight that knows not victory nor defeat." Theodore Roosevelt

Canyoningen in Frankrijk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

blijft epoxy goed op een bb schroef? 04 apr 2019 08:52 #1034916

Hangt af van het materiaal van de schroef en hoe je die voorbewerkt.
Voor aluminium bijv. moet je de schroef stevig schuren om alle oxide ( anodisering) eraf te halen en daarna direct ( liever binnen minuten dan binnen een uur) de eerste epoxyprimer laag erop.
Of je moet een etsprimer voor aluminium gebruiken maar die zijn voor particulieren moeilijk te krijgen .
RVS hetzelfde alleen nog lastiger (chroom)oxidevrij te schuren omdat het veel harder is .
Zonder oxidevrij te maken blijft geen enkele verf er goed op zitten bij de optredende watersnelheden langs de schroef.
Mooiste zou eigenlijk poedercoaten zijn maar dat kun je niet zelf .
Op kunststof zou eigenlijk moeten kunnen , afhankelijk van de soort kunststof .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

blijft epoxy goed op een bb schroef? 04 apr 2019 16:07 #1034996

  • MvdLans
  • MvdLans's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 253
Gaat om een alu schroef. Voorbewerkt met een zinkcoating uit de spuitbus. Dat matte grijze spul. Dat is geloof ik ook etsend toch?

Alle oxyde heb ik er inderdaad afgeschuurd.

Cavitatie verwacht ik eigenlijk niet bij een bb motor op m'n zeilboot. Daarvoor ga ik niet hard genoeg. Lukt sowieso niet met mijn Etap!! :laugh: :lol: :woohoo: :whistle:
"Far better it is to dare the mighty things, to win glorious triumphs, even though heckered by failure, than to take rank with the poor spirits who neither enjoy nor suffer much, because they live in the grey twilight that knows not victory nor defeat." Theodore Roosevelt

Canyoningen in Frankrijk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

blijft epoxy goed op een bb schroef? 04 apr 2019 16:51 #1035004

Over cavitatie heb ik het niet gehad. Ook water heeft best een schurende werking als het snel genoeg stroomt en zeker als er wat fijn zand in zit.

Overigens heeft cavitatie niks met de snelheid van een schip te maken maar hangt alleen af van de omtreksnelheid ( dus toerental) van een schroef .
Zodra die boven de iets meer dan 13,5 meter per seconde komt kun je in principe cavitatie krijgen maar dan kan ook zowel wat eerder als later optreden , afhankelijk van de bladvorm en afwerking. Hangt ook af hoe diep de schroef zit maar dat speelt bij een zeiljacht van "normale afmetingen" geen erg grote rol.
Bij cavitatie is nl. de dynamische druk ( 1/2*rho*v^2) 0 Bar (abs) geworden waardoor het water lokaal zelfs bij een lage temperatuur begint te koken. Die belletjes die dan ontstaan zijn ook hoofdzakelijk waterdamp bellen die direct na ontstaan met veel kracht weer in elkaar klappen.( het typische cavitatiegeluid)
Dat betekent dat een schroef van bijv 17 inch diameter kan beginnen te caviteren boven ca. 2000 rpm van de schroefas.
Dat zal echter bij een normale binnenboordmotor nooit gebeuren omdat die meestal max. ca. 3600 rpm draaien en een keerkoppeling hebben van 2,3-2,5 of zoiets .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

blijft epoxy goed op een bb schroef? 04 apr 2019 17:13 #1035008

Bij cavitatie is nl. de dynamische druk ( 1/2*rho*v^2) 0 Bar (abs) geworden waardoor het water lokaal zelfs bij een lage temperatuur begint te koken.

Wat is het verband met de genoemde 13.5 m/s omtreksnelheid dan??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

blijft epoxy goed op een bb schroef? 05 apr 2019 06:54 #1035108

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27524
Yellow Boat schreef :
Over cavitatie heb ik het niet gehad. Ook water heeft best een schurende werking als het snel genoeg stroomt en zeker als er wat fijn zand in zit.

Overigens heeft cavitatie niks met de snelheid van een schip te maken maar hangt alleen af van de omtreksnelheid ( dus toerental) van een schroef .
Zodra die boven de iets meer dan 13,5 meter per seconde komt kun je in principe cavitatie krijgen maar dan kan ook zowel wat eerder als later optreden , afhankelijk van de bladvorm en afwerking. Hangt ook af hoe diep de schroef zit maar dat speelt bij een zeiljacht van "normale afmetingen" geen erg grote rol.

Dat lijkt me een iets te simpele voorstelling van zaken. Het heeft met een combinatie van een aantal factoren te maken en niet alleen met die omtreksnelheid.

Als bootsnelheid en spoed van de schroef zich heel slecht met elkaar verhouden treedt het verschijnsel heel snel op. Ook beneden die omtreksnelheid die je noemt. Je merkt het heel goed bij bbm's die een schroef hebben met een spoed die is afgestemd op snel varen met een relatief lichte boot (die dus snel kan accelereren. Een dergelijke schroef op een relatief zware waterverplaatser caviteert eerst een tijdje, tot de boot enige snelheid krijgt en werkt ook dan niet echt optimaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

blijft epoxy goed op een bb schroef? 05 apr 2019 07:01 #1035111

Los van cavitatie schade of niet: wat zou het beste coatingsysteem op een aluminium schroef zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

blijft epoxy goed op een bb schroef? 05 apr 2019 07:14 #1035119

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27524
Nachtvlinder schreef :
Los van cavitatie schade of niet: wat zou het beste coatingsysteem op een aluminium schroef zijn?

International heeft een speciale primer voor aluminium schroeven, Prop-o-drev primer. Eigenlijk bedoeld voor gebruik in combinatie met hun Prop-o-drev antifouling.

De AF heb ik twee jaar terug gebruikt op mijn brons-messing schroef. Werkt goed zolang het erop zit. Maar de hechting op dit materiaal bleek niet goed. Afgelopen winter alles er weer af en nu eerst de primer erop gezet. Daarna weer de AF.

Beiden zitten in een spuitbus. Met meerdere dunne lagen krijg je een mooi glad resultaat. Ik kocht het bij Compass. Alleen voor export, volgens dat bedrijf. Maar het wordt in Nederland gewoon geleverd.

Maar of dit het beste is? Het is een optie.
Laatst bewerkt: 05 apr 2019 07:14 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

blijft epoxy goed op een bb schroef? 05 apr 2019 07:52 #1035133

Nachtvlinder schreef :
Bij cavitatie is nl. de dynamische druk ( 1/2*rho*v^2) 0 Bar (abs) geworden waardoor het water lokaal zelfs bij een lage temperatuur begint te koken.

Wat is het verband met de genoemde 13.5 m/s omtreksnelheid dan??

Dat verband staat in principe in die formule , de wet van Bernoulli.( google er maar eens mee) .
Als je een vloeistof versnelt daalt daarvan de druk omgekeerd evenredig met het kwadraat van de snelheid.
Als dus de waterfilm direct aan de schroef een snelheid krijgt van 13,5 meter/sec is de druk in principe nul en gaat dat water simpelweg koken. ( overigens is het eigenlijk geen 13,5 maar 14 meter/sec. om precies absoluut vacuum te krijgen )
Goed , in de praktijk hangt het ook af van de oppervlakteruwheid en de vorm van vooral de achterkant de schroefbladen hoe snel dat water daar echt wordt maar het ging me ook om aan te geven waardoor cavitatie kan ontstaan .
Cavitatie ontstaat nl. door het lokaal explosief verdampen en weer condenseren van water en niet door , wat vaak gedacht wordt, luchtbelletjes.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.112 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl