Ilex schreef :
Aan de andere kant zie ik het als een soort cursus waar veel van te leren valt. En naast veel gesakker ook uren plezier en momenten van trots oplevert.
Onderschat het niet.
Bootjes uit die tijd zijn gebouwd om de middenklassers het water op te krijgen. Goedkoop, eenvoudig.
En wij op het forum hebben ook plezier van die strider
Ja, verkijk je niet op de kwaliteit waar je mee begint. Het is veel gemakkelijker om wat hardhouten kastjes opnieuw te lakken dan een half vergaan multiplex interieur weer toonbaar te krijgen bijvoorbeeld. Een veel ouder kwaliteitsjacht kan wat dat betreft makkelijker zijn als een recenter budget bootje.
Maargoed, lakken en verven. Als je de boot laat stralen(binnen en buiten) zullen ze die waarschijnlijk ook gelijk in de 2k epoxy spuiten. Dan heb je al een mooie basis. Dan nog plamuren, mijn persoonlijke favoriet is interfill, maar awlgrip voldoet ook prima. Je hebt voor dit werk fairing compounds nodig, afwerkplamuur is vaak te hard om een boot strak te trekken. Daarna volgt een high build coat on de kleinere oneffenheden te vullen. Deze kun je schuren , en eventueel met afwerkplamuur de laatste restjes wegwerken. Als je eenmaal alles tot korrel 400 glad hebt dan volgt lakken. Veel jachten worden in awlgrip PU lakken gespoten, maar zelf rollen met dd-lak geeft ook hele goede resultaten. Antifouling naar keuze aanbrengen kan direct over de hb coat. Het beste spul mag je niet aanbrengen, maar op zoet water voldoet veel prima. Veel werk voor zo'n bootje, en dan heb je nog maar een kaal casco