Chris89 schreef :
V.w.b. de antifouling: mijn voorkeur gaat inderdaad uit naar harde antifouling (eigenlijk de enige optie omdat ik het schip in het water laat overwinteren). Ik hoop alleen dat er nu geen zelfslijpende opzit maar ook al harde. Anders wordt de klus meteen een stuk groter.
Welke "hardcoat" Sunergon precies in gedachten heeft weet ik niet, maar in de Nederlandse watersportwinkels is geen echt harde AF meer te koop.
In het verleden hadden we de klassieke Interspeed van International en de Chloorrubber AF van Sikkens (die laatste was trouwens eigenlijk bedoeld voor zoet water). De oorspronkelijke Interspeed kon je nat borstelen zonder dat er iets van de verf los kwam.
Dat soort AF's zijn er niet meer. Althans niet onder de in Nederland voor de watersport 'toegelaten' AF's. Mogelijk is er in de beroepsmatige sfeer nog echte harde AF te koop, maar dat mag dan weer niet in de watersportwinkels worden verkocht.
Wat in de watersportbranche tegenwoordig als harde AF wordt verkocht, is in feite semi-zelfslijpend. Ik bedoel dan bijvoorbeeld Interspeed Extra. Ook Interspeed 340, dat ineens door allerlei Nederlandse leveranciers wordt verkocht (tamelijk goedkoop ook) is in feite een halfharde AF.
"Interspeed®340 is a controlled depletion polymer (CDP) self polishing antifouling" zegt International er zelf over in het betreffende productblad.
Wie een harde AF wil staat voor moeilijk keuzes. Helemaal als de boot op zout water ligt. De aangroeiwerende werking van Interspeed Extra is na 1 seizoen grotendeel verdwenen.