sjoerd1981 schreef :
Ilex schreef :
We kunnen alles in het belachelijke gaan trekken, maar we kunnen ons ook trachten te concentreren op wat we wél kunnen bijdragen aan een betere waterkwaliteit (of milieu in het algemeen).
Deze discussie gaat over antifouling.
Niet over shampoo of cosmetische producten (waar je trouwens ook siliconenvrije alternatieven voor kan vinden, zonder al teveel moeite).
Ook niet over toiletafsluiters. Daar is een topic over.
Bepaalde zaken van de hand doen als zou "dat beetje pleziervaart niet zoveel impact hebben op het milieu" is wat mij betreft je kop in het zand steken.
Om te verwijzen naar de studie die ik al aanhaalde, gedaan In Finistère: in die regio alleen zijn er 25.000 plezierboten. Als (en ja, ik weet het, als) zij elk jaar hun bootje bekladden met antifouling, dan smeren ze elk jaar 75 ton gif op hun boot.
Natuurlijk Ilex, maar een grapje af en toe houdt de discussie een beetje luchtig...
On topic: voorstellen om “dan maar vaker de boot uit het water te hijsen” om een schoon onderwaterschip te hebben is op zout water ook niet realistisch...
Ik ben zeker voor een milieuvriendelijk alternatief, die ook echt werkt.
Heb het helaas nog niet gezien...
Maar “toegestane” antifoulings in nederland, die maar matig werken, en waarvan je dus vaak en veel moet smeren lijkt me zeker niet milieuvriendelijk...
Wat ik me wel afvraag, is waarom coppercoat in Nederland als antifouling verboden is?
En wat dan ook vreemd is, dat het in andere Europese landen wel is toegestaan?
Zijn die studies in andere landen opeens zoveel anders? Wat schadelijk is in Nederland, zou toch ook schadelijk moeten zijn in bijvoorbeeld engeland of frankrijk?
In Nederland lopen ze een beetje voorop met de AF regulering, alhoewel in Duitsland kunnen ze er ook iets van.
Moest het mogelijk zijn om eens om de 2 a 3 maand mijn boot zonder AF te kunnen "banken" en schrobben dan zou dan voor mij een goed oplossing kunnen zijn.
Maar nu is er die mogelijkheid niet, om de boot op een daarvoor voorziene plaats droog te laten vallen en de AF eraf te schrobben, bovendien mag je het onderwaterschip niet borstelen omdat dan de AF er teveel afgaat ( de AF die er bij mij niet opzit, maar een BOA kan dat niet herkennen en zou dus mij een boete geven wegens een milieudelict ) .
Voor we dit als oplossing zouden kunnen hebben, moet dus niet alleen de plaats om te "banken" opnieuw worden gemaakt, maar ook de reglementering worden aangepast. En dan moet dit voor mij nog financieel interessanter zijn dan AF smeren.