CeesS
Voor de pleziervaart die qua marktomvang voor leveranciers in het niet valt bij de grote scheepvaart,
In het niet vallen, zou ik het niet willen noemen.
Op de Europese markt vertegenwoordigt de beroepsvaart 20.000 ton en de pleziervaart 3.000 ton.
Het artikel is duidelijk als 'promo' gekenmerkt op de Zeilen site.
Je bedoelt dat kleine woordje in de URL maar nergens in het artikel? Duidelijk, ja
Ik zoek meestal informatie op voordat ik een mening ventileer. Maar ik wil je wel even helpen, bijgaand een onafhankelijk artikel uit maart 2020 over een test, waarin siliconen testwinnaar zijn.
Kijk eens aan: ik ook!
Nergens heb ik de effectiviteit van siliconen-smeersels in twijfel getrokken. Dat interesseert mij nog het minst, eigenlijk.
Ik heb geschreven dat het een even grote pest is voor het milieu. Jouw 'helpend artikel' doet hier niets aan.
Ik wil je ook wel even helpen om een correct beeld te krijgen van het niet zo onschuldige siliconen.
Het betreft een grote test in opdracht van Finistère 360° om na te gaan hoe "groen" de nieuwe antifoulings zijn. In samenwerking met het Franse agentschap voor biodiversiteit, het Parc naturel marin d'Iroise, het netwerk EcoNav, het agentschap voor water van Loire-Bretagne (ADEME), de universiteit van Bretagne Sud (UBS), het laboratorium Labocéa, het laboratorium voor biotechnologie en marinescheikunde (LBCM, verbonden aan de univeriteit) en le Conservatoire du littoral.
De onderzoeken waren zowel in situ als in het labo. Het verslag telt 142 pagina's. In het Frans, maar laat dat geen belet zijn om het op te vragen. Ik geef een beknopte versie, met dank aan Voiles en Voiliers.
Twee groepen: de klassieke verven die biocides vrijlaten (Nautix, International, Boéro, M300) en de gladde siliconenverven/siliconenfolies (SilicOne, Uniflow, MacGlide) die aangroei tegen gaan, zogezegd louter door hun gladde textuur wat aangroei onmogelijk zou maken.
De studie werd gedaan gedurende twee seizoenen, in vier verschillende havens, zowel op proefplaatjes als op boten.
Het eerste wat opvalt, is dat de siliconenverven en -folies zeer goed werk leveren. Ze scoren op vlak van aangroei zelfs beter dan de biocideverven.
Reden om te juichen?
LBCM van de universiteit UBS is wereldwijde specialist in mariene biofilms. Ze hebben via een uitlogingsproces stalen onderzocht na één week, na drie maanden en na zes maanden. Deze stalen zijn telkens onderzocht door Labocéa (gespecialiseerd in water- en sedimentanalyses).
Het effect van de uitlogingsproducten werd onderzocht op microalgen, larven van vissen (baars) en op kreeftachtigen.
Er werd gekozen voor larven van vissen omdat die veel gevoeliger zijn voor vervuiling en zij bovendien instaan voor het behoud van de soort.
Opvallend: microalgen lijden veel meer onder siliconenverven en -folies dan onder klassieke antifoulings.
Nog opvallend: de toxiciteit van siliconenverven en -folies werd hoger naarmate er meer tijd verstreek. Ze waren véél giftiger na zes maanden dan na twee maanden.
Het effect op larven van vissen werd bekeken door de mortaliteit na te gaan gedurende zes maanden.
Hierbij werd gebruik gemaakt van uitlogingsstalen die niet verdund, 1/50ste verdund, 1/100ste verdund en 1/500ste verdund waren.
Hoe meer * hoe beter de werking of hoe meer toxisch.
Hoe hoger de balk, hoe sterker de groeiremming is.
Hoe hoger de balk, hoe meer mortaliteit.
De grafieken spreken voor zich! De meest effectieve producten zijn ook het meest toxisch.
SilicOne van Hempel bevat dan geen toegevoegde biocide in de strikte betekenis van het woord, maar is wel degelijk toxisch. Bovendien breekt siliconen niet af in de natuur.
Wil je ecofriendly je boot vrij houden van fouling, dan zal je geregeld moeten schrobben. Wat de mooipraters in de reclame je ook willen laten geloven.