Het voorjaar komt er aan, buiten temperatuur in de dubbele cijfers. Dus aan het werk met dat schip.
Maar let op, de temperatuur van de boot ijlt flink na en zolang de boot (kiel!) kouder is dan de omgeving is er grote kans op condens, soms nauwelijks waarneembaar maar het is er wel. Even droogvegen voor de schilder- antifouling beurt zal dan niet helpen. Gevolg, een verflaag die niet of slecht hecht en dan volgend jaar de verffabrikant weer gaan verwijten dat hij rommel verkoopt.
Niet voor niks geven verffabrikanten vaak naast een minimum temperatuur ook nog een ondergrond temperatuur die minimaal 3°tot 4° boven het dauwpunt moet liggen als voorschrift.
Maar ja, waar ligt dan het dauwpunt. Bijgaande tool, een infrarood thermometer, hygrometer en thermometer kan een hoop ellende besparen.
Natuurlijk is dit voor de meeste deelnemers van dit forum een bekende materie, maar ik verbaas me elk jaar wel hoeveel er in het voorjaar, zowel buiten als in de loods aan de boten wordt geschilderd terwijl de omstandigheden duidelijk niet goed zijn.
E.e.a. pleit ook voor het onderhoud in de zomer te doen, maar ook dan is het zaak bovenstaande materie in gedachte te houden.
Verf is duur en het aanbrengen kost tijd en moeite, het loont daar zorgvuldig mee om te gaan.
/Aanvullende opmerking; In mijn werkzame periode heb ik veel met verf (verwerking) te maken gehad, gecombineerd met ruim 60 jaar watersport ervaring weet ik dat het soms goed fout kan gaan.
Succes met de werkzaamheden en een goed zeilseizoen.
www.weerschip.nl/calc_Td.php