Evert schreef :
Bij een watergedragen verf is het oplosmiddel water. Dat verdampt nu eenmaal niet onder de tien graden.
Dat lijkt mij niet juist zoals iedereen kan vaststellen wanneer nattigheid van een regenbui of 's-morgens de dauw weer verdwijnt, ook onder de 10 graden, en ik ook watergedragen verf heb die je tot een minimum van 7 graden kunt gebruiken.
Voor buitengebruik op een schip is watergedragen verf ook niet aan te raden.
Ik zou niet weten waarom niet en heb al bijna 20 jaar daar prima ervaring mee.
Jachtlak heeft terpentine of iets vergelijkbaars als oplosmiddel. Ik vind de toplac van international erg fijn. In aanschaf duurder als epifanes bijvoorbeeld, maar blijft ook veel langer mooi.
Ik bedoel dit niet onvriendelijk, maar ik heb niet gevraagd naar alternatieven en ik kom uit een schildersfamilie, dus weet ik wel iets van verven.
Je opmerking over een amateur die geen duurdere verf kan kopen begrijp ik niet.
Die opmerking heb ik niet gemaakt, maar wel gesteld, dat beroepsschilders het niet uitmaakt hoeveel verf kost omdat die dat niet zelf hoeven te betalen maar kunnen doorberekenen aan hun opdrachtgever (hetzelfde geldt natuurlijk ook voor beroepsschippers versus pleziervaarders m.b.t. diesel - toen ik ooit ineens geen rode diesel meer mocht bunkeren en de prijs voor mij daardoor bijna verdubbelde, deed mijn kar het echt niet ineens beter).
Juist omdat je niemand hoeft in te schakelen voor de applicatie zorgt er voor dat je budget over houdt voor een goed product.
Hiermee suggereer je dat DHZ-producten niet "goed" zouden zijn, maar ook een aantal beroepsschilders maken daar gebruik van omdat dat niet waar is (net zomin als er geen kwaliteitsverschil is tussen rode en niet-rode diesel). Vooral 'marketing' zorgt voor ongefundeerde meningen, waarmee ik niet wil zeggen, dat er niet ook verschil kan zijn maar "goed" is een zogenaamd containerbegrip waar van alles onder verstaan kan worden.
Terzijde; mijn vader kon nog verf op kleur maken, zonder gebruik van computergestuurde apparaten en DHZ-ers kunnen daarvoor tegenwoordig bij elke bouwmarkt terecht en de meeste verven, op welke basis ook, komen gewoon uit dezelfde tanks van AKzoNobel.