Tijd voor een samenvatting voor mezelf.
Er zit er tussen de toegelaten AF's blijkbaar niet zo veel verschil meer. Als je maar genoeg smeert met laag kopergehalte blijft het wel een seizoen werken, mits je voornamelijk op zoet water ligt.
Wil je niet elk jaar op de wal en veel smeren, dan moet je richting niet-NED toegelaten "illegale" middelen met (veel) meer koper. Keuze uit professioneel spul (Seatender10, Interspeed 340 oid), EU toegelaten jacht-AF van gerenommeerde merken (bv Seajet 033) via een EU webshop of harde coatings zoals bv Coppercoat of VC tar-VC17M of vergelijkbare "thin-film" technologie .
De eerste selfpolishing/slow eroding AF's kunnen met relatief minder laagdikte toe en de laatste 2 harde AF's hebben het voordeel niet jaarlijks hoeveelheden verf los te laten in het oppervlakte water en met minimaal onderhoud (na opbrengen) lang mee te kunnen. Coppercoat moet 1-2 jaarlijks opgeschuurd, VC17M krijgt dan ongeschuurd een waterdun extra laagje.
NB: het mag duidelijk zijn dat ik, als ik toch illegaal een harde coating wil opzetten ik het liefst (weer) voor de veel voordeliger en eenvoudiger op te brengen "thin-film" versie ga....maar misschien dat de "teflon" basis in dat concept voor milieu issues kan gaan zorgen?
Alles kan wel een 2500€ bon opleveren en er komt altijd koper vrij in het water.
Het enige legale alternatief is het dure Hempel silicone systeem, waarbij je ernstige vraagtekens kunt zetten ivm loslaten van silicone micro-particels en dat effect op het milieu.
Het gaat lekker met de Anti-Fouling in 2025