Jonac28 schreef :
Waar zou dat vanaf hangen? Onzeker welke laag eronder zit. Zoek dus een goede tussenlaag welke zorgt voor hechting van de (harde) AF en voldoende bescherming geeft op plekken waar AF eventueel in loop van komende 2 jaar niet goed meer afdekt. Plan is volgende winter geen owschip te doen en schip in water te laten.
Niet te moeilijk doen over die hechting. Zekere harde AF blijft niet eeuwig hechten, Het gaat als er wat laagopbouw is op zeker moment altijd loslaten en schilferen. Dat is het teken dat de boot, voor het aanbrengen van nieuwe AF, zoveel mogelijk kaal moet worden gemaakt. Als dat eenmaal is gebeurd en de boel is goed ontvet, kan de nieuwe AF er gewoon direct over heen.
Je kan wel overwegen om, als het onderwaterschip helemaal kaal is, één of meerdere lagen epoxyprimer aan te brengen als extra vochtbarriëre. Hoewel altijd de vraag is of dit nog veel zin heeft, omdat het onderwaterschip van een polyester boot die altijd alleen zijn oorspronkelijke gelcoat als vochtbarriëre heeft gehad, ongetwijfeld al het nodige vocht heeft opgenomen. Dat is geen ramp; het is gewoon een
fact of life.
2:schuren met excentrische machine
Schuren met korrel 80 is de volgende stap naar mijn idee. (grof genoeg zodat niet snel volloopt, fijn genoeg voor reparaties; onder 80 is te grof voor hechting reparatie met epoxy. Fabrikant zoals International raadt echter 180 aan als korrel. Daar nog advies over gevraagd.
Korrel 80 is gewoon nodig om de resterende AF (er is wat mij betreft nog teleurstellend veel blijven hangen, na het krabben) vlot weg te krijgen. Ik zie nog restanten van tenminste twee voorgaande lagen.
Je kunt jezelf ook afvragen of wat er nu nog zit ècht helemaal weg moet. Wat resteert zit kennelijk goed vast. Ik zou schuren tot de zaak 'handglad' aanvoelt. Dat wil zeggen tot eventuele richeltjes en hoogteverschillen min of meer zijn gladgemaakt, en daarna, na nog eens ontvetten, gewoon direct de nieuwe AF erop zetten. Je kunt eventueel vooraf nog even testen of de resterende AF hard of zacht is, door er met een natte doek overheen te gaan. Blijft er AF aan de doek hangen, dan is het zelfslijpende AF. Restjes zelfslijpende AF kun je verwijderen (zou ik doen) met thinner of een ander stevig oplosmiddel. Restjes harde AF zou ik gewoon laten zitten, als de boel verder glad is.
Dat met een fijnere korrel geschuurde oppervlakken te glad zijn om epoxy te laten hechten is onzin. Dat is geen reden om korrel 80 te gebruiken.
Als je een nieuwe primerlaag wil aanbrengen, zou ik doorschuren tot je een egaal gekleurd oppervlak hebt. Dus met alleen de vorig primerlaag en/of de gelcoat in zicht.
Als de boot de volgende winter in het water blijft, zou ik de aanbevelingen van de fabrikant volgen als het gaat om het aantal aan te brengen lagen.
Hoe om te gaan met de waterlijn? Direct meepakken of apart behandelen?
Direct meepakken, zou ik zeggen. AF tot de waterlijn. Een eventueel aparte geschilderde waterlijn later aanbrengen.