Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Biobased conservering multiplex bakdekkertje

Biobased conservering multiplex bakdekkertje 11 jan 2025 08:53 #1606399

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7054
sy helios schreef :
als het motto duurzaamheid is, mis ik stap 1
kan het niet van gerecycled materiaal?
Toen ik nog als architect werkte kreeg ik wel eens monsters van plaatmateriaal dat was gemaakt van gerecycelde melkpakken. Dat melkpakken karton werd geperst met een hars waardoor er een tamelijk stijve plaat van 12-15 mm ontstond. Zou dat materiaal nog in de handel zijn? Leuk om eens een paar proefjes mee te doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Biobased conservering multiplex bakdekkertje 11 jan 2025 09:25 #1606405

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Geblokkeerd
  • Berichten: 13835
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Biobased conservering multiplex bakdekkertje 11 jan 2025 09:26 #1606406

jerry schreef :
sy helios schreef :
als het motto duurzaamheid is, mis ik stap 1
kan het niet van gerecycled materiaal?
Toen ik nog als architect werkte kreeg ik wel eens monsters van plaatmateriaal dat was gemaakt van gerecycelde melkpakken. Dat melkpakken karton werd geperst met een hars waardoor er een tamelijk stijve plaat van 12-15 mm ontstond. Zou dat materiaal nog in de handel zijn? Leuk om eens een paar proefjes mee te doen.
Ik heb dit materiaal ook in handen gehad in Turkije op een beurs de verpakkingen waren geschredderd maar de snippers nog wel herkenbaar. De producent was dan ook in Turkije gevestigd. nu nog ergens een klein blokje van liggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Biobased conservering multiplex bakdekkertje 11 jan 2025 09:37 #1606408

Herman Hartman schreef :
... De van Akzo Nobel afkomstige verlijming is ook een andere.

De genoemde lijm van Akzo is de MUF 1247. Dat "uf"in de naam doet al vermoeden dat het om een ureumformaldehyde gaat, en dat is het ook.
Deze lijm is dus een neef (of nicht) van resorcinollijm. Maar omdat hij wit is, lijkt hij onschuldiger. :P

Niettemin zijn de produkten van Vendia heel mooi, ook al doordat de fineren geschaafd zijn i.p.v. geschild.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Biobased conservering multiplex bakdekkertje 11 jan 2025 09:38 #1606409

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2173
Hi,

De (woning)bouw is wat dit betreft al veel verder dan de jachtbouw. Holland Composites is erg ver met het ontwikelen van biocomposiet gevelbekleding en NPSP is hier al veel langer mee bezig.

Veel van de nieuwe ANWB paddestoelen (wie gebruikt ze nog :S ) zijn al van biohars met vlasversterking bijvoorbeeld.

Romkes liet een plaatje van een FX27 in vlas en biohars van Greenboats. Dat bedrijf doet veel meer dan alleen dat in biocomposiet (zal wel moeten waarschijnlijk) oa voor Airbus en in de windmolenindustrie.

Ik heb erg veel nieuwe boten mogen bouwen, maar intussen ben ik toch ook wel van mening dat géén nieuwe producten op de markt brengen misschien wel het meest duurzaam is. Een goed gebouwde boot gaat lang genoeg mee om nooit meer een nieuwe te hoeven laten bouwen....

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Biobased conservering multiplex bakdekkertje 11 jan 2025 09:45 #1606410

Arent,
Ik ben het eens met je uitgangspunten.
Maar ik blijf wantrouwen houden naar het bio-gehalte van biohars. Kan iemand mij vertellen wat dat "bio" hier inhoudt, zowel voor de fabricagefase als in de afdankfase?
Het lijkt natuurlijk hardstikke mooi om biohars met vlas te gebruiken, maar als het vijf jaar later onrecyclebaar is, dan blijft het steken in "goedbedoelde rommel".
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Biobased conservering multiplex bakdekkertje 11 jan 2025 10:40 #1606418

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5221
die goedbedoelde rommel is te begraven en houdt dan voor millennia co2 vast. Maar in hoeverre dat wenselijk is?
een traditionele houten boot bouwen is natuurlijk ook mooi, die van mij is 99 jaar en begint hier en daar ook terug te gaan naar oorspronkelijke elementen. Ik vervang dat voor nog eens 100? jaar. De boot zit/zat ook onder de verf op lijnolie basis. Wel vermengd met lood, de bouwers van toen hielden geen rekening met het milieu op de manier dat wij dat doen. wel met duurzaamheid, want die boot hout het nog wel even uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Biobased conservering multiplex bakdekkertje 11 jan 2025 11:09 #1606426

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1923
JRomkes schreef :
die goedbedoelde rommel is te begraven en houdt dan voor millennia co2 vast. Maar in hoeverre dat wenselijk is?
een traditionele houten boot bouwen is natuurlijk ook mooi, die van mij is 99 jaar en begint hier en daar ook terug te gaan naar oorspronkelijke elementen. Ik vervang dat voor nog eens 100? jaar. De boot zit/zat ook onder de verf op lijnolie basis. Wel vermengd met lood, de bouwers van toen hielden geen rekening met het milieu op de manier dat wij dat doen. wel met duurzaamheid, want die boot hout het nog wel even uit.

Als je jouw boot's 100jarige "milieu-footprint" (om maar eens hip mee te praten) incl lood en teerproducten eens afzet tegen een AWB incl "prevetieve osmose" behandelingen, die na 50jaar door "experts" wordt afgeschreven ? .....en dan hebben we het nog niet over het vergelijk in uiteindelijk restafval en het feit dat de gebruikte bomen intussen al weer ruimschoot zijn opgegroeid.
Laten we nou niet denken dat we het "milieu-wiel" helemaal opnieuw moeten uitvinden B)
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Biobased conservering multiplex bakdekkertje 11 jan 2025 11:50 #1606433

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Geblokkeerd
  • Berichten: 13835
misschien kun je hier iets moois van maken?

Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Biobased conservering multiplex bakdekkertje 11 jan 2025 12:59 #1606440

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27970
Watermaat schreef :
Waarom niet gewoon met bomen, planten, ijzer en stenen (als ballast) een boot bouwen zoals al eeuwen is gedaan? ....omdat dat niet economisch interessant is voor de "vergroenings" industrie?

De vraag stellen is hem beantwoorden, denk ik. Theoretisch kan dat, maar bootje varen worden dan eer een liefhebberij voor de vermogenden. Ongeveer zoals het honderd jaar geleden was. De bootje worden onbetaalbaar.
Waarom elektro-aandrijving hypen, terwijl er op zich niks groen is aan electromotoren, accu's en elektronica plus een enorm stroomnet om alles te voeden?

Dit idee begint nogal om zich heen te grijpen, zie ik.
Het lijkt mij dat elektrificering van van alles en nog wat toch de weg naar de toekomst is, om de eenvoudige reden dat elektriciteit een bron is die tot de eeuwigheid kan worden opgewekt zonder gebruik te maken van fossiele brandstoffen. Die laatste bron is vroeg of laat uitgeput. Is het niet nu, dan toch over 100 jaar. Ja, je kan de halve aardkorst slopen om het laatste beetje eruit te persen (fracking; willen we dat?), maar het houdt een keer op.
Laatst bewerkt: 11 jan 2025 13:00 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Biobased conservering multiplex bakdekkertje 11 jan 2025 13:27 #1606442

Berghout-2 schreef :
............
Maar ik blijf wantrouwen houden naar het bio-gehalte van biohars. Kan iemand mij vertellen wat dat "bio" hier inhoudt, zowel voor de fabricagefase als in de afdankfase?
Het lijkt natuurlijk hardstikke mooi om biohars met vlas te gebruiken, maar als het vijf jaar later onrecyclebaar is, dan blijft het steken in "goedbedoelde rommel".

Ik heb wat rondgesneupt op internet.
Mr.Boat biedt bio-epoxy aan dat voor wel bijna 30% gebaseerd is op plantaardige olie. Indrukwekkend? Neuh.
Want wat is die andere ruim 70%? En met welk procedee is de plantaardige olie verwerkt? Maar vooral, wat kan er met het product worden gedaan na afdanken?

Nog mooier is de reclame van naturepoxy. Letterlijk van hun site geplukt:
NaturePoxy is the Worlds first Epoxy Resin made from 100% biological sources. This makes it the worlds first truly sustainable Bio-Epoxy Resin.


But thats not enough! From resource to finished product NaturePoxy binds more CO2 than it releases making it also the worlds first Net-Climate Positive Epoxy Resin.

The Climate gets a little healthier with each batch me make. Isn't that amazing? If you want to position your business or projects as a champion for a better future, NaturePoxy could be the perfect fit for you.


Dus, eh, hoe meer we van dit spul maken, des te beter is het voor het klimaat???!!! Inderdaad, amazing!
Maar ook hier weer geen woord over de afdankfase.

Kortom, ik ben nog steeds bijzonder sceptisch over de werkelijke betekenis van "Bio" in bio-epoxy.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Biobased conservering multiplex bakdekkertje 11 jan 2025 13:53 #1606445

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
Berghout-2 schreef :
Kan iemand mij vertellen wat dat "bio" hier inhoudt, zowel voor de fabricagefase als in de afdankfase?
Inderdaad zegt die term op zich natuurlijk nog niks. Denk aan de biologische landbouw waar het staat voor "niet-synthetisch" wat inhoudt dat bepaalde bestrijdingsmiddelen die net zo desastreus zijn voor het bodemleven, zoals koperverbindingen, gewoon toegestaan zijn, eenvoudigweg omdat er op dit moment nog geen alternatief voor is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Biobased conservering multiplex bakdekkertje 11 jan 2025 17:49 #1606465

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1923
Wadloper schreef :
Watermaat schreef :
Waarom niet gewoon met bomen, planten, ijzer en stenen (als ballast) een boot bouwen zoals al eeuwen is gedaan? ....omdat dat niet economisch interessant is voor de "vergroenings" industrie?

De vraag stellen is hem beantwoorden, denk ik. Theoretisch kan dat, maar bootje varen worden dan eer een liefhebberij voor de vermogenden. Ongeveer zoals het honderd jaar geleden was. De bootje worden onbetaalbaar.
Waarom elektro-aandrijving hypen, terwijl er op zich niks groen is aan electromotoren, accu's en elektronica plus een enorm stroomnet om alles te voeden?

Dit idee begint nogal om zich heen te grijpen, zie ik.
Het lijkt mij dat elektrificering van van alles en nog wat toch de weg naar de toekomst is, om de eenvoudige reden dat elektriciteit een bron is die tot de eeuwigheid kan worden opgewekt zonder gebruik te maken van fossiele brandstoffen. Die laatste bron is vroeg of laat uitgeput. Is het niet nu, dan toch over 100 jaar. Ja, je kan de halve aardkorst slopen om het laatste beetje eruit te persen (fracking; willen we dat?), maar het houdt een keer op.

Het feit dat nu een boot gebouwd van bomen onbetaalbaar is tov een boot gebouwd van aardolieproducten schetst de kern van het milieu probleem dat we hebben laten ontstaan volgens mij ? Fossiele grondstoffen zijn goedkoper dan regenerereerbare, nieuwbouw is goedkoper dan hergebruik, weggooien is goedkoper dan repareren.

Electrificatie gaat dat niet oplossen, dan wek je welliswaar een groot deel van de energie op zonder fossiele brandstoffen, maar verbruik je weer grondstoffen en energie voor productie en aanleg van windmolenvelden, zonnepanelen, batterijen en zware netwerken. Je ziet daarvan nu al de impact op de natuur en schaarste aan grondstoffen. We zitten nog maar in een pril begin.

Ik heb er zelf ook geen alomvattend antwoord op, maar kijk wel kritisch naar ons aangeprate oplossingen. Als je de markt laat bepalen komen er alleen oplossingen waar de markt aan verdient, niet perse de beste oplossingen.

Daar heeft de TS natuurlijk niks aan als hij een boot wil bouwen met zo min mogelijk impact op het milieu. Ik denk dat je daarvoor ook achterom moet kijken in plaats van alleen naar nieuwe "milieu-vriendelijke" ontwikkelingen.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Biobased conservering multiplex bakdekkertje 11 jan 2025 18:11 #1606467

Ik denk dat een gebruikte boot kopen met ongeveer de omschreven eigenschappen het minst milieubelastend zal zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Biobased conservering multiplex bakdekkertje 11 jan 2025 19:07 #1606472

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Geblokkeerd
  • Berichten: 13835
restore?


Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Biobased conservering multiplex bakdekkertje 11 jan 2025 19:46 #1606479

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27970
Watermaat schreef :
Electrificatie gaat dat niet oplossen, dan wek je welliswaar een groot deel van de energie op zonder fossiele brandstoffen, maar verbruik je weer grondstoffen en energie voor productie en aanleg van windmolenvelden, zonnepanelen, batterijen en zware netwerken. Je ziet daarvan nu al de impact op de natuur en schaarste aan grondstoffen. We zitten nog maar in een pril begin.

Niemand heeft beweerd dat elektrificatie de oplossing voor alle milieu- en klimaatproblemen is.
Het is een deel van de oplossing. Er moet over veel meer nagedacht worden.

Waar weinig over gepraat wordt, maar wat hier ook al tenminste één keer eerder aan de orde is geweest, is het gegeven dat we collectief een paar stappen terug moeten doen voor wat betreft de footprint die we als individu hebben. We zullen minder materiële eisen moeten stellen en een heel stuk soberder moeten gaan leven. Als we alleen in elektrische auto gaan rijden en verder blijft alles zoals het is, dan gaat het niet lukken, denk ik.

Maar laat zo'n bommetje maar eens vallen in het Nederland van vandaag. Ik denk dat de pleuris uitbreekt.
Allerlei onderzoeken hebben al aangetoond dat de gemiddelde Nederlander gráág milieubewust wil zijn als het hem maar niks kost en jij tóch nog drie keer per jaar het vliegtuig naar een zonnige bestemming kan nemen.

Dus roep verder maar wat je wilt over deze materie; ik heb er al genoeg over gezegd en ik ga het nog niet nóg eens herhalen. Het enige wat ik je kan aanraden is wat breder te kijken dan "elekto-aandrijving hypen".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Biobased conservering multiplex bakdekkertje 11 jan 2025 19:47 #1606480

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27970
Nachtvlinder schreef :
Ik denk dat een gebruikte boot kopen met ongeveer de omschreven eigenschappen het minst milieubelastend zal zijn.

Dat denk ik ook.
Moet je die natuurlijk niet weer uitgebreid gaan 'refitten' met een karrevracht aan nieuwe apparatuur..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Biobased conservering multiplex bakdekkertje 11 jan 2025 20:53 #1606490

  • RalphM
  • RalphM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Hallo allemaal,
Dank voor de reacties. Sommige niet helemaal in lijn met mijn vraag, maar de meeste bevatten goede elementen. Dank hiervoor, speciale dank voor Herman Hartman en Berghout-2 voor de reacties die mij handvaten geven om verder te speuren.

Overigens zijn is de opmerking 'wat is duurzaam' een goede en daar durf ik nog steeds geen antwoord op te geven. Simpelweg omdat het altijd maar promotie-praatjes vergelijken is. Dat maakt het maken van keuzes lastig, ik ben daarom blij jullie reacties te lezen. Overigens is biobased een term die ik over heb genomen uit de bouw, waar met biobased materialen natuurlijke materialen als vlas, hennep, hout (ja ja, CLT, ook met o.a. fenolharsen aan elkaar gelijmd lees ik) gebruikt worden als alternatief voor conventionele 'fossiele' materialen. Doel van deze biobased materialen is een lagere CO2-footprint, maar ook zeker een gezondere woning die vaak dampopen is.

De opmerking 'koop een boot die al bestaat' is ook terecht. Maar daar heb ik lang geleden voor mezelf geconcludeerd dat wat ik wil maken niet echt te vinden is. Alternatieven zijn zwaarder, onbeschoft duur geprijsd en/of van epoxy/glas/carbon gemaakt.

De laatste reactie van Wadloper deel ik in zijn geheel, het idee is om de boot met meerdere families te gaan gebruiken.

Wordt vervolgd!
Zeiler - Scheepsbouwer - Ontwerpt eigen bakdekker
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Biobased conservering multiplex bakdekkertje 11 jan 2025 21:51 #1606508

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2247
Herman Hartman schreef :
Misschien voor TS een idee om eerst eens een klein zeil/roeibootje te bouwen met dit materiaal daar hebben we hier op ZF ervaringsdeskundigen in.
Ik herinner mij, dat Gerard Meijer ooit een "Boutschieter" (ook wel "Jagersschouw" genoemd) heeft gebouwd, waarvan in het verenigingsblad de "Bokkepoot" (nr. 181, December 2007) van de LVBHB een artikel met bouwtekeningen stond. Zo'n Boutschieter was een zeer eenvoudig en klein bootje van vurenhout.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Biobased conservering multiplex bakdekkertje 11 jan 2025 22:19 #1606515

Ralph,
Sta mij toe je nog een schopje onder de kont te geven (dat is wat anders dan natrappen).
Je schreef dat je veel, bijna levenslange vaarervaring hebt en dat je nu scheepsbouw studeert in Delft.
Toch komt je voorlopig ontwerp wel erg behoudend, weinig vernieuwend over. Probeer eens nog wat meer buiten de gebaande paden te denken!

(Hebben mijn vriendin en ik ook gedaan, toen we 27 jaar geleden ons huis gingen bouwen. We werden voor gek verklaard met een volledig bio-based ontwerp. Pas nu wordt deze bouwmethode gepromoot door Gerrit Hiemstra, die een nieuwe roeping heeft gevonden na zijn weermanschap. Rijkelijk laat ;-) )
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Biobased conservering multiplex bakdekkertje 11 jan 2025 22:27 #1606517

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6697
Berghout-2 schreef :
Als je toch met hout wilt bouwen met een zo klein mogelijke milieubelasting, overweeg dan accoya of soortgelijke producten.
Accoya is inderdaad duurzaam, maar tegelijk ook enorm prijzig.
Daarnaast vraag ik me af, of het acetyleringsproces het hout ongeschikt maakt voor de traditionele scheepsbouwmethoden. Er is tenslotte een flink deel vocht verdwenen, dus buigen zal lastiger zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Biobased conservering multiplex bakdekkertje 11 jan 2025 23:07 #1606520

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5221
Wadloper schreef :
Niemand heeft beweerd dat elektrificatie de oplossing voor alle milieu- en klimaatproblemen is.
Het is een deel van de oplossing. Er moet over veel meer nagedacht worden.

Waar weinig over gepraat wordt, maar wat hier ook al tenminste één keer eerder aan de orde is geweest, is het gegeven dat we collectief een paar stappen terug moeten doen voor wat betreft de footprint die we als individu hebben. We zullen minder materiële eisen moeten stellen en een heel stuk soberder moeten gaan leven. Als we alleen in elektrische auto gaan rijden en verder blijft alles zoals het is, dan gaat het niet lukken, denk ik.

arme samenlevingingen hebben geen geld voor natuurbehoud. Stappen terug betekenen met onze bevolkingsdichtheid een gigantische extra milieu belasting. Laten we deze discussie als voorbeeld nemen, het kost nog geen tienden van centen om van gedachten te wisselen, nog geen gram koolstofdioxide waarschijnlijk. Ik heb hier boeken, waarin eigenlijk briefwisselingen over scheepsbouw kundige onderwerpen staan in discussie over bepaalde onderwerpen, een forum zoals je wil. 12 boeken per jaar, honderden pagina's, met een fractie aan informatie wat op dit forum bekeken kan worden. Dit forum zou honderden, duizenden, misschien wel meer bomen aan papier gekost hebben.

Laten we de discussie weer naar de jachtbouw terug trekken. Mijn boot is een ton of 45, waarvan 20? ton burmees teak. Die bomen doen er een jaar of 50 over om te groeien. Stel dat ik nu een vergelijkbare romp zou bouwen uit bio composiet. Die zou nooit zoveel hoeven wegen, want het materiaal is efficiënter toe te passen. Daarbij heb ik aan een paar hectare vlas genoeg, wat in een seizoen groeit, in plaats van tropisch hardhout wat decennia nodig heeft. Kurk schors, hoeft de boom niet voor gekapt worden, en bio hars, in welke hoeveelheid dan ook, bij een ton is minstens 300 kilo hernieuwbaar gewonnen. Dat levert mij een romp op die minder onderhoud (energie) nodig is, minder chemicaliën, veel lichter(minder energie verlies bij verplaatsing). Om of maar te zwijgen over de levensduur zonder onderhoud, en de isolatie
waarde bijvoorbeeld.

Helaas is dat ook precies de paradox, hoe efficiënter we worden, des te meer we kunnen, en doen. Jevons paradox.

Stel je voor dat we brieven in een boek moesten publiceren om van gedachten te wisselen.
Hoeveel kennis lokaal had gebleven, hoe inefficiënt iedereen bezig had geweest.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Biobased conservering multiplex bakdekkertje 12 jan 2025 07:37 #1606543

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27970
JRomkes schreef :
Wadloper schreef :
Niemand heeft beweerd dat elektrificatie de oplossing voor alle milieu- en klimaatproblemen is.
Het is een deel van de oplossing. Er moet over veel meer nagedacht worden.

Waar weinig over gepraat wordt, maar wat hier ook al tenminste één keer eerder aan de orde is geweest, is het gegeven dat we collectief een paar stappen terug moeten doen voor wat betreft de footprint die we als individu hebben. We zullen minder materiële eisen moeten stellen en een heel stuk soberder moeten gaan leven. Als we alleen in elektrische auto gaan rijden en verder blijft alles zoals het is, dan gaat het niet lukken, denk ik.

arme samenlevingingen hebben geen geld voor natuurbehoud.

Hmmm. Het lijkt erop dat aan bovenstaande toch weer een uitleg wordt gehangen waar ik even op moet ingaan om wat te verduidelijken.
In mijn tekst hierboven valt het woord footprint. Het is duidelijk dat de 'voetafdruk' van (relatief) rijke samenlevingen vele malen groter is dan die van arme samenlevingen. Als er al sprake is van een paar stappen terug doen, dan ligt die taak in eerste plaats bij rijke samenlevingen. Je weet wel wie ik daarmee bedoel. Arme samenlevingen kunnen in veel gevallen nauwelijks een stap terug doen.
Dus wat bedoel je met bovenstaande zin?
Stappen terug betekenen met onze bevolkingsdichtheid een gigantische extra milieu belasting. Laten we deze discussie als voorbeeld nemen, het kost nog geen tienden van centen om van gedachten te wisselen, nog geen gram koolstofdioxide waarschijnlijk. Ik heb hier boeken, waarin eigenlijk briefwisselingen over scheepsbouw kundige onderwerpen staan in discussie over bepaalde onderwerpen, een forum zoals je wil. 12 boeken per jaar, honderden pagina's, met een fractie aan informatie wat op dit forum bekeken kan worden. Dit forum zou honderden, duizenden, misschien wel meer bomen aan papier gekost hebben.

Hieruit blijkt duidelijk dat je niet begrijpt wat ik bedoel.
De stappen terug die ik bedoel gaan over consumptie. Niet over een terugkeer naar de steentijd. Jij lijkt te denken dat het WWW (internet) dicht moet om die stappen terug te doen. In tegendeel: we hebben alle moderne technologie nodig om Überhaupt tot een oplossing van milieuproblemen te komen en de opwarming van de aarde te stoppen.
Maar onze druk op het milieu en onze CO2-productie zal ook drastisch omlaag moeten. Dat betekent: minder consumeren, minder vliegen, anders eten en nog het één en ander. Dat zijn die stappen terug.

Overigens heeft druk dataverkeer wel degelijk een eigen footprint; daar is hier ook al een over gesproken. Dit forum is daarbij relatieve peanuts, maar wat dacht je van de groeiende gewoonte om de godganse dag van alles en nog wat te streamen? Denk eens aan de datacenters die dat mogelijk moeten maken. Slorpen wel wat Kw's op, denk je ook niet? Puur om de verveling te verdrijven. Vermindering van geestelijke armoede kan ook een goede invloed op het milieu hebben. Kunnen we zelf regelen.

Nou zit er aan het terugdringen van consumptie natuurlijk ook een andere kant.
Het economische systeem is volledig op consumptie, en het stimuleren ervan, gebaseerd. En waar iedereen zich wèl altijd van bewust is: een terugval van de economie betekent een daling van levensstandaard.
Het zal dus zaak worden die afname van consumptie te combineren met een dusdanig innovatie op technisch en economisch gebied, dat een ineenstorting van ons economisch systeem uitblijft.
En hè: ook al gaat je salaris 25 % omlaag; dat hoeft helemaal geen ramp te zijn als je niet iedere drie jaar een nieuwe auto hoeft te kopen, niet drie keer per jaar het vliegtuig neemt naar verre oorden, en niet om de twee jaar een nieuwe telefoon koopt.
Het zou in zo'n geval wel aardig zijn als iedereen naar vermogen inlevert. Daarmee komen we bij het laatste punt van mijn betoog.

Want naar mijn idee ligt de oplossing dan ook niet alleen bij het verminderen van bepaalde consumptie, maar ook bij een herverdeling van de financiële middelen.
Op dit moment vult een relatief kleine bovenlaag op een ongelofelijke manier zijn zakken op een manier die wat mij betreft moreel, en zeker in het licht van hoe de wereld er nu aan toe is, niet te verantwoorden is. Cowboys als Elon Musk en Jeff Bezos, twee van de rijkste mannen op aarde, concurreren met raketten waarmee we naar Mars moeten. Wat mij betreft ongelofelijke dwaasheid en verspilling. Geld wegsmijten aan iets dat geen enkele prioriteit heeft.

Er moet dus heel veel gebeuren om de zaken op aarde weer op orde te krijgen. Ik word al moe als ik eraan denk. Vooral het steeds weer uitleggen, hè..
Laatst bewerkt: 12 jan 2025 11:27 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Biobased conservering multiplex bakdekkertje 12 jan 2025 07:41 #1606544

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2247
Apae schreef :
Accoya is inderdaad duurzaam, maar tegelijk ook enorm prijzig.
Daarnaast vraag ik me af, of het acetyleringsproces het hout ongeschikt maakt voor de traditionele scheepsbouwmethoden. Er is tenslotte een flink deel vocht verdwenen, dus buigen zal lastiger zijn?
Ja, dat vroeg ik mij ook af. Indachtig JC: "Elluk foordeel hep se nadeel", zal het waarschijnlijk barsten/breken i.p.v. buigen en dus niet overal (meer) voor geschikt zijn. Simon de Waard gebruikte ooit platowood voor z'n luikenkap, dat onbehandeld 50 jaar mee zou gaan, Maar het was brozer en scheurde en (ver)splinterde daardoor meer.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Biobased conservering multiplex bakdekkertje 12 jan 2025 08:28 #1606553

  • RalphM
  • RalphM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Berghout-2 schreef :
Ralph,
Sta mij toe je nog een schopje onder de kont te geven (dat is wat anders dan natrappen).
Je schreef dat je veel, bijna levenslange vaarervaring hebt en dat je nu scheepsbouw studeert in Delft.
Toch komt je voorlopig ontwerp wel erg behoudend, weinig vernieuwend over. Probeer eens nog wat meer buiten de gebaande paden te denken! )
Ik sta altijd open voor vernieuwingen. Ik hoop dat mijn vraag dat ook uitstraalt ;) Leuk om te horen van jouw biobased huis. Zou je er voor open staan om binnenkort even te bellen?
Zeiler - Scheepsbouwer - Ontwerpt eigen bakdekker
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.174 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl