Apae schreef :
Het IJsselmeer is een draak van een vaarwater geworden, de Zuiderzee was dat altijd al. Reken maar dat de huidige binnenvaartschepen minder op zeewaardigheid gebouwd zijn dan de oude zeilschepen, toch verging er heel wat op de Zuiderzee. Daarnaast was vooral de monding een gebied van lastige zandbanken, net als de Waddenzee. De vele bootjes op een paal die je overal in de polders aantreft geven elk een scheepswrak aan, en dat zijn enkel degenen die belangwekkend zijn. Er ligt ongetwijfeld nog heel veel meer...
Zie ook het vissersmonument op Urk, waar de hoeveelheid jaarlijks omgekomen vissers duidelijk is afgenomen met het varen op iets rustiger water. Nee, het IJsselmeer is ook voor de binnenvaart een flinke verbetering, al blijft het water om met respect te behandelen.
Ik zou beslist geen parallel trekken met schepen van vroeger. Houten schepen vergaan n.l. altijd, kijk maar naar de Batavia, ligt 12-22 jaar stil voor de kant en de mast breekt al. Dat was vroeger gewoon standaard, als je dat toevallig overkwam voor de westkust van Australie was dat jammer, maar dát een houten schip ging was duidelijk, je wist alleen niet precies wanneer. Kijk maar naar de leeftijd van de ijzeren en stalen schepen, met gemak 100+ jaar.
Nu ben ik niet van een leeftijd dat ik over de zuiderzee kan spreken, mijn vader en familie kon dat wel. Maar gezien de eigenschappen van het wad, waren er ergere en beter stukken dan nu het ijsselmeer. Ik vaar liever op het Wad met harde wind dan op het ijsselmeer. Als ik weg ga met ons eigen schip, weet ik niet hoe snel ik van het ijsselmeer af moet, ik mag wel zeggen dat ik het héél erg goed ken, ook mede vanuit een beroepsverleden.