Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
Alles over het weer

Onderwerp: Omrekenen windkracht

Omrekenen windkracht 21 okt 2008 20:45 #47195

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Omdat er verschillende eenheden gebruikt worden voor de windkracht is het handig als je dit (snel) kan omrekenen.

Dit is misschien een hulpmiddeltje??

www.cs.rug.nl/~peter/zeilen/Beaufort/bereken.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Omrekenen windkracht 21 okt 2008 20:58 #47196

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Ik gebruik altijd de site van het KNMI voor omrekenen. Die kan nog net iets meer (temperatuur en windchill). Overigens zitten er héél kleine verschilletjes in implementatie van de omrekenmodules in beide sites ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Omrekenen windkracht 21 okt 2008 21:04 #47197

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
En ik maar denken dat we wereldwijd als rekeneenheid het metrisch stelsel hadden aangewezen ;-)
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Omrekenen windkracht 21 okt 2008 22:12 #47212

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Zolang een vliegtuig zonder kerosine komt te zitten en neerstort omdat de Britse Gallon wat meer liters bevat dan een Amerikaanse, zolang raketten neerstorten omdat inches nu eenmaal wat anders zijn dan centimeters (beide voorbeelden zijn werkelijk gebeurd, helaas) zijn die afspraken niet zo wereldwijd als wij verwende Nederlanders wel zouden willen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Omrekenen windkracht 21 okt 2008 22:19 #47216

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Wij verwend, wij kunnen wel rekenen. De Nederlanders hebben zich altijd al aan moeten passen als klein landje.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Omrekenen windkracht 22 okt 2008 11:05 #47253

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Windkacht is leuk, maar koude, vochtige lucht is zwaarder. In de winter moet je eerder reven dan in de zomer.
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Omrekenen windkracht 23 okt 2008 09:51 #47376

  • MatOwn
  • MatOwn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 565
mm, koude lucht is meestal droger...
Boot: Matilda 20 & Aloa 23
Bootnaam: Mathilda & Easy
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Omrekenen windkracht 23 okt 2008 10:07 #47378

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Zonsnel: Volgens mij is het ook net andersom maar je hebt wel gelijk als je wilt wijzen op het gegeven dat de snelheid van de luchtstroom niet alles zegt over hoe onze lapjes daarop reageren.

Een van mijn bemanningsleden is piloot en die gaf ook aan dat zijn vliegmachine soms een minimale snelheid nodig heeft van zeg 350 km per uur terwijl dat de andere keer 420 km per uur is. Afhankelijk van de hoogte boven zee niveau, vochtigheid, windsnelheid, etc etc.

Als we geen windsnelheidsmeter zouden hebben in de mast maar een letterlijke "windkracht/druk" meter zou er geen discussie zijn. De verschillen echter zijn niet zo groot dat een Bft 5 aan windsnelheid in NL de ene keer aan voelt als een 4Bft en de andere keer als een Bft6. Het zijn nuances van slechts een paar knopen in relatieve winddruk. Maar ja, in het wedstrijdveld wordt er rekening mee gehouden......... en ook weer niet. De topzeilers die hier nog nooit van gehoort hebben weten gewoon wanneer ze aan het juiste lijntje moeten trekken. Niet omdat ze het achterliggende verhaal kennen maar omdat ze weten dat ze dan gewoon harder gaan. :D

Silva had er zelfs een metertje voor maar die is bij gebrek aan interesse van de markt genomen. Net zoals hun Coriolis Wind shear schermpje. Maar het over de ene boeg hoger zeilen dan over de ander is een ander onderwerp. Tot zover.

Gr michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Omrekenen windkracht 23 okt 2008 10:31 #47382

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Koude lucht kan per m3 minder vocht in grammen bevatten. Dat is waar.
Toch voelt de wind in een winterse hagelbuit met pikzwart luchten veel waarder aan. Komt volgens bij ook door de compactheid van de lucht, de luchtdruk.
Zelf gebruik ik dit lijstje voor vergelijk:

Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Omrekenen windkracht 23 okt 2008 10:56 #47383

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Eens, luchtdruk is ook zo'n factor. Maar bij gelijke druk voelt warme lucht met meer vocht zwaarder aan dan koude lucht met minder vocht.

Zeilend op een bergmeer met zeer droge lucht en een laag druk gebied in de omgeving geeft bij een gegeven snelheid van de luchtstroom een lagere "windkracht" dan zeilend op zee niveau met zeer vochtige lucht in een hoog druk gebied. Maar zoals ik al zei ...... nuances.

Vliegtuigen bereiken hun minimale lift om op te stijgen in het eerste geval bij een hogere startsnelheid dan in het tweede geval. Anders gezegd, onder verschillende omstandigheden geeft een gelijke startsnelheid (windstroming in Bft) een hogere of lagere factor lift.

Maar ja, soms is het verschil tussen een 1e of 5e plek een kleine nuance dus ........... ik kan me met dit soort onderwerpen wel ammuseren! :D

gr michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Omrekenen windkracht 23 okt 2008 12:07 #47391

  • MatOwn
  • MatOwn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 565
De stromingsleer, die mij hier van toepassing lijkt, gebruikt de parameters:
druk, (lucht/wind)snelheid (langs lapjes), temperatuur, dichtheid en viscositeit.
De dichtheid verandert door de vochtigheid van de lucht, maar ook door de temperatuur ervan. Terwijl temperatuur weer invloed heeft op de hoeveelheid vocht, eh damp, die de lucht kan bevatten.
Wellicht heeft het vocht gehalte ook nog iets te maken met viscositeit.

Groet.
Boot: Matilda 20 & Aloa 23
Bootnaam: Mathilda & Easy
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.120 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl