Team OSD schreef :
Het lijkt op een watervariant van een dirt-devil of in het Nederlands: een stofhoos. Hoe krachtig een waterhoos kan zijn weten weinigen, maar ik heb een filmpje gezien dat een groot jacht redelijk ongeschonden een passage overleefde. Zeker gevaarlijker dan een waterhoos is windshear, maar daarvoor moet de temperatuur nog iets hoger zijn, en hogere temp.verschillen.
Die 'windshear', zoals je het hier aanhaalt... Wat bedoel je daar mee?
Windshear is er zowel in snelheid als in richting. Een zeilboot is wat, 20 meter hoog gemiddeld? Niet bepaald een alarmerende hoogte om veel van die windshear mee te pikken dus. Ok, ze is er wel, in de vorm van de bekende twist... Maar zo gevaarlijk als in deze context?
Bovenstaand gegeven of zo'n slurf dan wel steeds een linksom baan zou draaien, houdt me al even bezig. Ben niet écht overtuigd. Net zoals je met een onweerscel kan spreken van right dan wel leftmovers, verwacht ik dynamisch net hetzelfde van deze onstabiliteits gerelateerde verschijnselen. Nu toegegeven, met mijn achtergrond heb ik me tot nog toe alleen verdiept in onweersverschijnselen als belangrijk voor luchtvaart en burgeromgeving. Vind het in ieder geval zeer uitdagend om hier eens wat literatuur rond te gaan opzoeken...