Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
Alles over het weer

Onderwerp: WtN / NtO....etc...

WtN / NtO....etc... 13 dec 2015 22:31 #689156

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Ik gooi deze vraag maar onder meteo.

Il ben namelijk bezig in het boek "Het weer op zee"
Daarin staat een kompasroos met naast de voor mij bekende afkortingen
als NO en NNO ook mij onbekende afkortingen als WtN en NtO.

Waar staat die t voor?
Kan het ook niet vinden met Google.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Laatst bewerkt: 13 dec 2015 22:31 door Zeewinde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

WtN / NtO....etc... 13 dec 2015 22:40 #689158

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8135
West ten noorden en Noord ten Oosten
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

WtN / NtO....etc... 13 dec 2015 22:46 #689160

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Aha!......weten we ook weer.
Ik zo'n idee dat velen dat niet weten.

Bedankt Koezt.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

WtN / NtO....etc... 14 dec 2015 00:02 #689166

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12587
Het kompas heeft 32 streken van elk 11,25°

4 Hoofdstreken.
N. O. Z. W.

4 Hoofd tussenstreken.
NO. ZO. ZW. NW.

8 Tussenstreken.
NNO. ONO. OZO. ZZO.
ZZW. WZW. WNW. NNW.

16 Tenstreken.
NTO. NOTN. NOTO. OTN.
OTZ. ZOTO. ZOTZ. ZTO.
ZTW. ZWTZ. ZWTW. WTZ.
WTN. NWTW. NWTN. NTW.

Dan zijn deze 32 streken ook nog eens verdeeld in
¼, ½ en ¾ streken, ook allemaal met hun eigen benaming.

Ik heb ze destijds allemaal uit mijn hoofd moeten kunnen opdreunen van voor naar achter en terug en bovendien ook nog de tegenover liggende (180°) streek. :S

We mogen blij zijn dat er tegenwoordig nog alleen met graden wordt gewerkt. ;)
Laatst bewerkt: 14 dec 2015 00:08 door Albert 45.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

WtN / NtO....etc... 14 dec 2015 00:26 #689168

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18117
Mooi stukje historie, dank aan de voorgaande leden!

Wat ik me wel afvraag is hoe deze aanduidingen in vroeger tijden gebruikt werden. Er waren waarschijnlijk geen windmeters aan boord die op een dergelijke nauwkeurigheid (minder dan 3 graden) de gemiddelde windrichting konden bepalen. En als dat wel kon, wat had je er dan aan om op de brug te weten dat de wind uit 'NOtN + 1/4 steek' kwam? Mij lijkt 'NNO' eigenlijk al ruim voldoende om te weten. Albert, hoe zat dat?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

WtN / NtO....etc... 14 dec 2015 11:41 #689209

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12587
@Timo, dat gehannes met streken stamt nog uit de oude zeiltijd toen de enige windmeter aanboord een “vleugel” of wimpel was in combinatie met de “natte vinger” van de stuurman van de wacht.
Graden waren natuurlijk al heel lang bekend maar werden aanboord, behalve voor hoekmeting in het horizontale vlak - bijv. twee kapen - alleen maar gebruikt om de hoek tussen een hemelobject en de horizon te meten - Jacobstaf, octant, sextant etc. - en niet om op te sturen.
Om op de oversteek toch een beetje goed uit te komen, was sturen op één streek - 11,25° - toch nog te grof dus kwamen er kwartstreken bij.

NOTO 1/4 O
NOTO 1/2 O
NOTO 3/4 O
etc.

Ook nog aardig om te weten; omdat de letter O er hetzelfde uitziet als het cijfer 0, werd er, om misverstanden te voorkomen, op een gegeven moment overgegaan op de E zoals in het Engelse East.
Ook in het journaal, dat we gewoon in het Nederlands invulden, noteerde we windrichting en kracht bijv. als; ENE 6-7.

O ja, voor ik op mijn brood krijg dat ik iets oversla, bij de verticale hoekmeting hebben we ook nog de hoek tussen de top van een vuurtoren of kaap - waarvan de hoogte bekend is - en het wateroppervlak.
Dat is weer van belang wanneer je bijv. een kaap moet ronden, waar buiten de kust onderwaterobstakels liggen en je de passeer afstand wil weten.
Laatst bewerkt: 14 dec 2015 15:14 door Albert 45.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

WtN / NtO....etc... 14 dec 2015 22:50 #689378

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18117
Juist, het werd dus niet gebruikt om de windrichting aan te geven, maar de te sturen koers. Logisch.

Wat betreft het gebruik van E ipv O dat is voor mij erg gewoon, ik nam eigenlijk altijd aan dat iedereen dat zo doet bij het noteren van een positie in het logboek:
51o 41,13N 4o 31,73E
Maar misschien is dat wel niet zo normaal als het lijkt.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 14 dec 2015 22:52 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.115 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl