Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
Alles over het weer

Onderwerp: Ondertussen in de Heliushaven...

Ondertussen in de Heliushaven... 19 jan 2018 00:38 #909123

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3298
Baasklusje schreef :
Andreaquila schreef :
interessanter is hoe we dit kunnen voorkomen. Ik zag op fotootjes dat de bokken al los kwamen van de grond. Dat moet toch beter kunnen. Vastbouten?

Even de mast eraf?


Boot waar ze hoort: in het water?
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 19 jan 2018 07:15 #909213

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9950
Borg schreef :
Het lijkt zo stevig, maar met enige druk buigt het toch vrij eenvoudig :(





onze havenmeester weet waar die uitstekende holle profielen voor zijn. daar horen nog extra ondersteuningen in aan de achterkant.
of dat had geholpen weet ik natuurlijk niet.
Met vriendelijke groet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 19 jan 2018 08:38 #909236

Gisteravond nog bij de boot gaan kijken.
Ligt in het water, mast erop en op de kop van de Dordtsche Kil.
Daar is het ook goed tekeer gegaan. Maar alles lag er prima bij.
Zeil strak over de boot en nergens los gegaan. Landvasten allemaal nog in orde.
Alleen binnen enkele vloerdelen (die overeind stonden) omgevallen.
Dat was alles...................valt niet tegen.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 19 jan 2018 09:05 #909246

De schade is deze keer 90 miljoen euro. Dat is 9 keer zoveel als bij de vorige storm, 1e week januari.
Dan zou er bij de bootjes toch ook meer schade verwacht kunnen worden, of is iedereen ineens maatregelen gaan nemen?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 19 jan 2018 10:25 #909282

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Baasklusje schreef :
De schade is deze keer 90 miljoen euro. Dat is 9 keer zoveel als bij de vorige storm, 1e week januari.
Dan zou er bij de bootjes toch ook meer schade verwacht kunnen worden, of is iedereen ineens maatregelen gaan nemen?
denk dat de individuele schadeposten hoger zijn; afvliegende daken van huizen, gevels die naar beneden komen, omgevallen bomen op auto's, meer gekantelde vrachtauto's etc. Verwacht wel dat na het zakken van het water en alle steigers weer toegankelijk zijn, dat er nog wel enkele schademeldingen bij komen, maar dat zal marginaal zijn.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 19 jan 2018 10:38 #909292

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9950
al met al...


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 19 jan 2018 10:42 #909296

Ik denk dat inderdaad in het water liggen het beste is. Zie mijn boot hier. Beetje helling (liep op tot 20 graden hoorde ik van iemand later). Lijnen lekker los (4 stuks) met grote kettingen. Westerly tegenover mij heeft helaas wel een dingetje met zijn rolfok.... De windmeter in de haven stond steady op 10!
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 19 jan 2018 11:54 #909336

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4224
Baasklusje schreef :
De schade is deze keer 90 miljoen euro. Dat is 9 keer zoveel als bij de vorige storm, 1e week januari.
Dan zou er bij de bootjes toch ook meer schade verwacht kunnen worden, of is iedereen ineens maatregelen gaan nemen?

Wij hebben helaas ook wat schade opgelopen volgens de haven. Het water heeft in Lelystad-Haven ruim boven de steiger gestaan (ruim een meter verhoging hoorde ik), waarbij de (dubbelgenomen) landvast linksvoor is losgeraakt. Waarschijnlijk van de paal geschoven.
Ondanks de extra spring die we aan bakboord naar voren hadden staan (mogelijk ook van de paal geschoven) heeft Saila stuurboord achter (spiegel) toch de steiger kunnen raken. Volgens de havenmeester vooralsnog optische schade (gelcoat), maar dit weekend toch maar even de hele boot checken.

Benieuwd of we erachter komen hoe e.e.a. heeft kunnen gebeuren, zodat we herhaling in de toekomst hopelijk kunnen voorkomen.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 19 jan 2018 12:06 #909345

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3400
Jeroen-pion schreef :
zeekraal schreef :
Borg schreef :
Het lijkt zo stevig, maar met enige druk buigt het toch vrij eenvoudig :(

En zeker als er in het profiel al een knik zit!
Wanddikte ook nog niks?
En als klap op de vuurpijl ook nog losse steunen.

eerst goed kijken dan oordelen B)
Dat die steunen er later onder zijn gezet is op de foto niet te zien en commentaar op het andere argument laat je wijselijk achterwege. B)
Bovendien zijn losse steunen per definitie uit den boze.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 19 jan 2018 12:09 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 19 jan 2018 12:26 #909357

zeekraal schreef :
Jeroen-pion schreef :
zeekraal schreef :
Borg schreef :
Het lijkt zo stevig, maar met enige druk buigt het toch vrij eenvoudig :(

En zeker als er in het profiel al een knik zit!
Wanddikte ook nog niks?
En als klap op de vuurpijl ook nog losse steunen.

eerst goed kijken dan oordelen B)
Dat die steunen er later onder zijn gezet is op de foto niet te zien en commentaar op het andere argument laat je wijselijk achterwege. B)
Bovendien zijn losse steunen per definitie uit den boze.

Zet iemand een boot uit het midden op een bok dan ????

Kijk eens waar het “oor” zit voor opname in de botenkar. Bootje staat dus beetje te veel naar rechts


Ik zei dus al eerst goed kijken GOED!! Lukt dat niet pearl schijnt een mooie januarie aanbieding te hebben
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 19 jan 2018 12:27 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 19 jan 2018 13:33 #909382

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6046
zeekraal schreef :
Jeroen-pion schreef :
zeekraal schreef :
Borg schreef :
Het lijkt zo stevig, maar met enige druk buigt het toch vrij eenvoudig :(

En zeker als er in het profiel al een knik zit!
Wanddikte ook nog niks?
En als klap op de vuurpijl ook nog losse steunen.

eerst goed kijken dan oordelen B)
Dat die steunen er later onder zijn gezet is op de foto niet te zien en commentaar op het andere argument laat je wijselijk achterwege. B)
Bovendien zijn losse steunen per definitie uit den boze.

WVL (Houtrib) gebruikt diverse modellen bokken (varierend in hoogte en zwaarte) die met een speciale transportwagen onder die uitstekende steunen worden opgepakt.
Dus idd beslist niet voor extra steunen, hoewel dat wel een mogelijkheid is die in overweging zou kunnen worden genomen.

Onduidelijk is wat er eerst is opgetreden, is de kiel van zijn plaats af geschoven waardoor de steun is geknikt of is de steun geknikt waarbij de boot scheef is komen te staan?
Ik verwacht het laatste en dat verbaasd me dan wel.
De steunen zijn zwaar en degelijk. Er is afgelopen jaren een serie stuenen vervangen door een wat lichtere versie omdat de originele nauwelijks te temmen waren qua gewicht.(eigen ervaring als lid van de "hijsploeg")
Of deze er ook eentje is van de lichtere versie kan ik zo niet zien.
Licht wil in dat geval zeggen dat ze te mannen zijn, schat een pootje toch op een kilo of 15.
Wanddikte is denk ik 5mm en heeft bij mij geen vraagtekens opgeroepen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik eerder andere problemen had verwacht dan een geknikte steun.

Mogelijk is een (te) licht model bok voor deze relatief grote boot genomen, zou kunnen dat deze als een van de laatste uit het water is gehaald en er geen zwaarste of hoge bok meer beschikbaar was.

Schade lijkt gelukkig mee te vallen maar dit zal beslist gevolgen hebben.
Losse steunen is geen sprake van natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 19 jan 2018 14:00 #909393

  • Borg
  • Borg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 383
Hans V schreef :
Baasklusje schreef :
De schade is deze keer 90 miljoen euro. Dat is 9 keer zoveel als bij de vorige storm, 1e week januari.
Dan zou er bij de bootjes toch ook meer schade verwacht kunnen worden, of is iedereen ineens maatregelen gaan nemen?

Wij hebben helaas ook wat schade opgelopen volgens de haven. Het water heeft in Lelystad-Haven ruim boven de steiger gestaan (ruim een meter verhoging hoorde ik), waarbij de (dubbelgenomen) landvast linksvoor is losgeraakt. Waarschijnlijk van de paal geschoven.
Ondanks de extra spring die we aan bakboord naar voren hadden staan (mogelijk ook van de paal geschoven) heeft Saila stuurboord achter (spiegel) toch de steiger kunnen raken. Volgens de havenmeester vooralsnog optische schade (gelcoat), maar dit weekend toch maar even de hele boot checken.

Benieuwd of we erachter komen hoe e.e.a. heeft kunnen gebeuren, zodat we herhaling in de toekomst hopelijk kunnen voorkomen.

Dat is relatief eenvoudig. Het probleem van lijnen die bij hoog water van de palen af schieten is al bij meerdere havens opgelost door beugels op de palen te bevestigen waar de lijn doorheen kan (dus wel om de paal heen maar ook door de beugel). Dan kan de lijn nooit meer van de paal schieten. Hij kan wel erg strak komen te staan :S
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 19 jan 2018 14:08 #909399

Borg schreef :
Dat is relatief eenvoudig. Het probleem van lijnen die bij hoog water van de palen af schieten is al bij meerdere havens opgelost door beugels op de palen te bevestigen waar de lijn doorheen kan (dus wel om de paal heen maar ook door de beugel). Dan kan de lijn nooit meer van de paal schieten. Hij kan wel erg strak komen te staan :S

Als je de lijnen maar lang genoeg maakt , dus niet haaks naar het schip toe maar onder een zo klein mogelijke hoek, en Nylon gebruikt( meer dan 20% rek) eventueel met landvastveren kun je door de rek behoorlijk veel opvangen, zeker een meter.

Overigens is het ontwerpen van een haven zonder drijvende steigers op het Ijsselmeer gezien de mogelijke op- en afwaaiing en andere niveauverschillen eigenlijk gewoon een ontwerp met de verkeerde uitgangspunten. Zelfs in "mijn" haven liggen drijvende steigers en daar kan de waterstand hooguit 30cm schelen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 19 jan 2018 14:27 #909406

Andreaquila schreef :
Westerly tegenover mij heeft helaas wel een dingetje met zijn rolfok.... De windmeter in de haven stond steady op 10!

Ik snap echt niet dat mensen nog te lamlendig zijn om ff hun zeiltjes er af te halen voor de winter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 19 jan 2018 14:30 #909407

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5936
koentje63 schreef :
dat mensen nog te lamlendig zijn om ff hun zeiltjes er af te halen voor de winter.
:laugh:
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 19 jan 2018 14:32 #909410

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8026
koentje63 schreef :
Andreaquila schreef :
Westerly tegenover mij heeft helaas wel een dingetje met zijn rolfok.... De windmeter in de haven stond steady op 10!

Ik snap echt niet dat mensen nog te lamlendig zijn om ff hun zeiltjes er af te halen voor de winter.

Je hebt het niet altijd in de hand he... in dit geval speelt ziekte hierin een rol. Wederom worden mensen hier weer afgespiegeld als lamlendig, maar als je iets meer van de achtergrond weet valt dat dus best mee.

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 19 jan 2018 14:55 #909415

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12507
koentje63 schreef :
Ik snap echt niet dat mensen nog te lamlendig zijn om ff hun zeiltjes er af te halen voor de winter.
Ik ben blij dat er nog mensen zijn die niet alleen precies weten hoe het moet, maar ook nog zo vriendelijk zijn om anderen, voorzichtig en beleefd, op hun fouten te wijzen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 19 jan 2018 15:33 #909430

HPV schreef :
Onduidelijk is wat er eerst is opgetreden, is de kiel van zijn plaats af geschoven waardoor de steun is geknikt of is de steun geknikt waarbij de boot scheef is komen te staan?

Met de wind van gisteren en de mast op die boot kan het zomaar zijn dat vrijwel het totale gewicht van de boot op de 2 steunen aan lij komt, aan loef wordt hij van de steunen getild, de kiel draagt ook nog maar een beetje, en voila, 4000 kg op elk van de 2 pootjes, en nog opzij drukkend ook. Knik......
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 19 jan 2018 15:42 #909435

koentje63 schreef :
Andreaquila schreef :
Westerly tegenover mij heeft helaas wel een dingetje met zijn rolfok.... De windmeter in de haven stond steady op 10!

Ik snap echt niet dat mensen nog te lamlendig zijn om ff hun zeiltjes er af te halen voor de winter.

:blush: hoezo? Kwestie van op de juiste manier vast zetten.
Een van de oorzaken bij loslopende rolegnua's is dat sommige mensen het kennelijk mooi vinden ( of te weinig slagen om de trommel hebben) om een klein puntje te laten staan of simpelweg te slap ( dus niet met een klein beetje spanning op de schoot) oprollen. Dan kan de wind er makkelijk vat op krijgen en door die slappe oprol het zeil open trekken.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 19 jan 2018 17:39 #909462

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1059
Helaas polyesterschade op meerdere plekken (aan de buitenzijde) van de romp, 2 kromme scepters en 1 kapotte scepterpot. Herstel is noodzakelijk.

@roozeboos, jouw boot lag er prima bij!
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 19 jan 2018 17:41 #909465

op de Carrera zit de fok er ook nog op, met hoesje er omheen.
alles wel goed strak, en al 2 stormen overleeft.
maar eigenlijk had die er af gemoeten, maar met 9 Bf is dat lastig.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 19 jan 2018 18:34 #909487

Big Time schreef :
Helaas polyesterschade op meerdere plekken (aan de buitenzijde) van de romp, 2 kromme scepters en 1 kapotte scepterpot. Herstel is noodzakelijk.

@roozeboos, jouw boot lag er prima bij!

Dank voor de melding. En sterkte met je reparatie.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 19 jan 2018 19:00 #909499

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6046
Baasklusje schreef :
HPV schreef :
Onduidelijk is wat er eerst is opgetreden, is de kiel van zijn plaats af geschoven waardoor de steun is geknikt of is de steun geknikt waarbij de boot scheef is komen te staan?

Met de wind van gisteren en de mast op die boot kan het zomaar zijn dat vrijwel het totale gewicht van de boot op de 2 steunen aan lij komt, aan loef wordt hij van de steunen getild, de kiel draagt ook nog maar een beetje, en voila, 4000 kg op elk van de 2 pootjes, en nog opzij drukkend ook. Knik......

is erg waarschijnlijk dat er veel druk op komt, maar 4ton op een stempel van 25x25 cm en een dun laagje polyester?
maar zelfs 4 ton zou volgens mij die stempel niet zomaar moeten later kreukelen.

Wat er nog bij komt is dat deze boot op de een of andere manier bij de vorige storm al de indruk wekte niet goed te staan en daarom is verplaatst. Mogelijk een niet vlakke ondergrond of iets dergelijks, maar blijkbaar meer problematisch.
Wat te denken van repeterende bewegingen als een complete boot in een soort cadans terecht komt, ook niet joho voor bok of boot. Er zal wel lering uit worden getrokken...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 19 jan 2018 19:58 #909523

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Het laatste nieuws,verzekering experts hebben de bokken gecontroleerd en zijn goed bevonden!


De bokken (die eigendom van de vereniging zijn) zijn door de verzekeraars in orde bevonden. Door het omwaaien zijn er ook bokken beschadigd.
De bokken van de voorste schepen waren alle voorzien van een zgn bokverbreder. De bok is dan minstens drie meter breed.
De wind is zeer extreem geweest, meer dan de verwachtte windkracht 9.
Op enige afstand van de haven op de Haringvlietdam zijn windsnelheden tussen 140 en 150 kilometer per uur gemeten.

uitleg YouTube

Laatst bewerkt: 19 jan 2018 20:02 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 20 jan 2018 01:41 #909601

hmm ik had juist de indruk dat de wind heel snel ging liggen, en dat het meest heftige deel van de storm zeer kort duurde, maar een 1 uur ofzo... maar dit is puur mijn indruk uit omgeving Leiden. Al kreeg ik van medezeilers uit Hellevoet dezelfde indruk, zij het dat de storm daar iets eerder arriveerde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.341 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl