Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
Alles over het weer
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Zilt cursus routering

Zilt cursus routering 07 jan 2020 17:38 #1116124

Ik ga er naar toe, en Steef Ton ook begreep ik van hem :)
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zilt cursus routering 07 jan 2020 18:38 #1116146

  • Solution
  • Solution's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1252
Wordt gezellig...
Ik op zondag 16 Feb. 's middags
Beneteau Oceanis 40
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zilt cursus routering 07 jan 2020 18:43 #1116150

okay, ik 26 januari al, enigste zondag middag die nog vrij was meen ik, en zondag ochtend is Uhm te vroeg van huis weg voor mij :pinch:
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zilt cursus routering 07 jan 2020 18:47 #1116154

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29147
Die Ruud.
Erg leuk, maar ik denk dat er op ZF ook een respectabel aantal mensen zitten die heel goed routeren? Mogelijk een workshopje?

Wat is trouwens de meerwaarde van qtVlm?? b.v. t.o.v. Opencpn?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zilt cursus routering 07 jan 2020 22:21 #1116218

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8676
Routeren is voor de gemiddelde zeiler niet zo spannend: die hoppen van haven naar haven met hooguit een nachtje doorzeilen. Pas als je een week of langer onderweg bent, wordt het interessant. Niet voor degenen die de passaat-routes volgen, maar wel als je rondom onze breedtegraad langere oversteken maakt, bv van hier naar IJsland of v.v.

Maar dan heb je wel dagelijks een goed weerbericht nodig. En dat is dan weer een nieuwe uitdaging.

Vast leuk om de workshop mee te maken, maar nuttig?
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zilt cursus routering 07 jan 2020 22:34 #1116221

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29147
Tja, nog van Henk Wever zelf les gehad hierin.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zilt cursus routering 07 jan 2020 23:02 #1116227

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8676
Over de doden niets dan goeds, maar toch ...

Enkhuizer Zeevaartschool, examen Kleine Zeilvaart

Bij het examen Meteo had Henk altijd 3 vragen, de derde ging over routering, deze keer op de Oostzee met een naderend front ... Ik kreeg een 5, net als een medestudent. Over de uitslag wordt niet gediscussieerd, maar je mag wel even kijken waarom je een onvoldoende had, zei Henk. Ok, dus wij samen bij Henk op audiëntie. Mijn medestudent was eerst aan de beurt. Het ingeleverde werk was vol met rode strepen en aantekeningen, dus dat was wel duidelijk. Toen kwam mijn proeve van bekwaamheid. Vraag 1 en 2 leek weinig op aan te merken, vraag 3 was één grote rode streep. Ik zag dat Henk even moeite had dit toe te lichten. Tsja, zo zei hij, je had misschien toch wel een 6 verdient, maar Arjaan, dat is beneden je stand .... Er viel een stilte. Waarom heb je vraag 3 zo beantwoord? vroeg Henk. Nou, zei ik, ik weet wat je had willen horen, maar ik dacht, ik verras je met een andere oplossing. Waarom dat fout was, is nog altijd niet duidelijk, maar bij het herexamen had ik een 9.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zilt cursus routering 08 jan 2020 06:21 #1116239

WADnWIND schreef :
...

Wat is trouwens de meerwaarde van qtVlm?? b.v. t.o.v. Opencpn?

Dat is simpel: optimalisatie voor je boot (op basis van polar / VPP) van de te varen route. Dat werkt niet fatsoenlijk in OpenCPN (zoals ook aan het licht kwam tijdens de OpenCPN training van Dirk onlangs).
QTvlm heeft niet de functionaliteit van OpenCPN, maar is wel hel goed in de combinatie polar + Grib :) (je moet alleen wel via een OpenCPN of andere toll goed de TSS'en etc in de gaten houden)

Ook voor niet oceaan overstekers is dit een nuttig programma. Bij een oversteek Noordzee (naar de UK bijvoorbeeld) kan het ook al nuttig zijn mbt de te varen route.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zilt cursus routering 08 jan 2020 06:47 #1116241

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
EarlyMorningSunrise schreef :
WADnWIND schreef :
...

Wat is trouwens de meerwaarde van qtVlm?? b.v. t.o.v. Opencpn?

Dat is simpel: optimalisatie voor je boot (op basis van polar / VPP) van de te varen route. Dat werkt niet fatsoenlijk in OpenCPN (zoals ook aan het licht kwam tijdens de OpenCPN training van Dirk onlangs).
QTvlm heeft niet de functionaliteit van OpenCPN, maar is wel hel goed in de combinatie polar + Grib :) (je moet alleen wel via een OpenCPN of andere toll goed de TSS'en etc in de gaten houden)

Ook voor niet oceaan overstekers is dit een nuttig programma. Bij een oversteek Noordzee (naar de UK bijvoorbeeld) kan het ook al nuttig zijn mbt de te varen route.

Ik heb ooit een uurtje naar qtVlm zitten kijken. Ik zie dat die hele cursus routering 2,5 uur duurt. Voor wie nog nooit met qlVtm heeft gewerkt: ik denk dat je alleen om met het programma te leren werken al 2,5 uur nodig hebt.
Werkelijk niets aan dat programma is vanzelfsprekend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zilt cursus routering 08 jan 2020 06:56 #1116242

Dat klopt een beetje. Je moet inderdaad wel even een paar basiszaken in het snotje hebben. Gelukkig heb ik die al min of meer onder de knie en dan is het ook wel handig om zo iets off line aan boord te hebben. Paar Gribjes laden van te voren en hub, je kunt routen.
Ik heb ook predictwind aan boord. Dat is wel iets beter en werkt ook met meerdere weermodellen. Bovendien heb ik het idee dat je daar wat meer aan kunt instellen. Dat is echter wel on line en kost dus satelliettijd (als je dat hebt). Predictwind is ook een stuk intuïtiever, dat klopt.
Maar altijd leuk, zo'n cursus. Ben een amateur toerzeiler en het is helemaal niet duur. Ik ga 7 mrt, 's middags, uiteraard.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Laatst bewerkt: 08 jan 2020 06:57 door AccountVerwijderd13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zilt cursus routering 08 jan 2020 07:01 #1116244

Wadloper schreef :
[...

Ik heb ooit een uurtje naar qtVlm zitten kijken. Ik zie dat die hele cursus routering 2,5 uur duurt. Voor wie nog nooit met qlVtm heeft gewerkt: ik denk dat je alleen om met het programma te leren werken al 2,5 uur nodig hebt.
Werkelijk niets aan dat programma is vanzelfsprekend.

Of iets wel of niet vanzelfsprekend is hangt van meerdere zaken af; allereerst persoonlijke voorkeur, en anderszijds of iemand al wat achtergrond heeft met polars/routering/racen (en de daarbij behorende software); met: wie weet valt het voor velen wel mee.

Het goede (naast dat de software op zich goed werkt; zeker z'n beperkingen heeft maar voor een gratis programma goed functioneert (vergeet niet dat WinGPS ook maar 1 soort routering kent en dat kost wel flink geld... Als je meer / betere routering wilt dan is daar o.a. Adrena software (maar dat kost wel serieus geld)) is dat er help files zijn en diverse video's, bijvoorbeeld deze basic + advanced zodat je vast up-2-speed komt voor de cursus:
- basic:


- advanced:
Laatst bewerkt: 08 jan 2020 07:04 door AccountVerwijderd15.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zilt cursus routering 08 jan 2020 07:10 #1116249

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
steef ton schreef :
Dat klopt een beetje. Je moet inderdaad wel even een paar basiszaken in het snotje hebben. Gelukkig heb ik die al min of meer onder de knie en dan is het ook wel handig om zo iets off line aan boord te hebben. Paar Gribjes laden van te voren en hub, je kunt routen.
Ik heb ook predictwind aan boord. Dat is wel iets beter en werkt ook met meerdere weermodellen. Bovendien heb ik het idee dat je daar wat meer aan kunt instellen. Dat is echter wel on line en kost dus satelliettijd (als je dat hebt). Predictwind is ook een stuk intuïtiever, dat klopt.
Maar altijd leuk, zo'n cursus. Ben een amateur toerzeiler en het is helemaal niet duur. Ik ga 7 mrt, 's middags, uiteraard.

Even terzijde: routering is niets anders dan het verwerken van opeenvolgende weerberichten en op basis daarvan over ruime afstand een route uitzetten, toch? Werk je dan in de praktijk met zo'n veelheid aan informatie, dat je het overzicht verliest en er echt een computer nodig is om goede conclusies te trekken?

Wat ik eigenlijk vraag: waarom werkt zo'n cursus meteen met een computerprogramma om tot op dat moment redelijk blanco zeilers de kunst van het routeren te leren?

Ik bedoel: normaal navigeren kan ook nog steeds met kompas, passer, parallellineaal en eventueel sextant. Nog steeds niet verkeerd om op die manier te leren navigeren. Je krijgt begrip van de materie etc, etc.

Zo'n computerprogramma is een black box, dat iets doet met de invoer. Maar weet de cursist achteraf ook wàt precies? Met andere woorden: zou het niet beter eerst over routering zelf kunnen gaan, voor men met qlVtm leert werken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zilt cursus routering 08 jan 2020 07:14 #1116250

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
EarlyMorningSunrise schreef :
Of iets wel of niet vanzelfsprekend is hangt van meerdere zaken af; allereerst persoonlijke voorkeur, en anderszijds of iemand al wat achtergrond heeft met polars/routering/racen (en de daarbij behorende software); met: wie weet valt het voor velen wel mee.

De aankondiging van het programma stelt dat het is gericht op toerzeilers. Of die zich vooraf serieus bezig hebben gehouden met polars of racen is een open vraag.

Maar los van de gebruiksvriendelijkheid van qlVtm; hierboven stel ik nog een andere vraag, die eigenlijk relevanter is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zilt cursus routering 08 jan 2020 07:17 #1116252

Het grappige is dat je kunt zien wat qtvlm doet. Je ziet het programma van die hobbelige cirkeltjes trekken. Telkens een stukje verder. Dat is wel leuk en leerzaam.
Bij Predictwind kun je het programma allerlei voorkeuren geven. Het programma rekent dan verschillende koersen uit voor die verschillende voorkeuren. Je kunt bijvoorbeeld aangeven wat de maximale windsnelheid is die je nog acceptabel vind. Of je kunt aangeven wat je voor een maximale of minimale performance voor je boot kunt handhaven (dat kan bij qtvlm ook trouwens). Bij Predictwind kun je ook de tocht virtueel doen, uur voor uur, of zelfs per minuut. Je ziet dan het weer veranderen en je kunt zien wat Predictwind vindt wat je dan met de koers moet doen. Ook dat vind ik allemaal erg leerzaam.
Dus ik vind het wel tof om met zo'n programma te (leren) werken.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Laatst bewerkt: 08 jan 2020 07:19 door AccountVerwijderd13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zilt cursus routering 08 jan 2020 07:25 #1116254

Wadloper schreef :
EarlyMorningSunrise schreef :
Of iets wel of niet vanzelfsprekend is hangt van meerdere zaken af; allereerst persoonlijke voorkeur, en anderszijds of iemand al wat achtergrond heeft met polars/routering/racen (en de daarbij behorende software); met: wie weet valt het voor velen wel mee.

De aankondiging van het programma stelt dat het is gericht op toerzeilers. Of die zich vooraf serieus bezig hebben gehouden met polars of racen is een open vraag.

Maar los van de gebruiksvriendelijkheid van qlVtm; hierboven stel ik nog een andere vraag, die eigenlijk relevanter is.

Ook als toerzeiler kun je best een vlotte oversteek willen maken. Bijvoorbeeld ivm beperkte vakantiedagen etc.
Deze cursus veronderstelt dat je al kunt zeezeilen en routes kunt maken. Dit gaat over de next level: optimale (jouw boot / het weer) routes.

Een 'black box' is een veronderstelling van jou; je kunt elk stapje dat QtVLM (of elke ander vergelijkbaar programma) ook met de hand doen. Dat kost alleen wel de nodige tijd versus een computer.
Laatst bewerkt: 08 jan 2020 07:25 door AccountVerwijderd15.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zilt cursus routering 08 jan 2020 07:34 #1116260

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6756
EarlyMorningSunrise schreef :
WADnWIND schreef :
...

Wat is trouwens de meerwaarde van qtVlm?? b.v. t.o.v. Opencpn?

Dat is simpel: optimalisatie voor je boot (op basis van polar / VPP) van de te varen route. Dat werkt niet fatsoenlijk in OpenCPN (zoals ook aan het licht kwam tijdens de OpenCPN training van Dirk onlangs).
QTvlm heeft niet de functionaliteit van OpenCPN, maar is wel hel goed in de combinatie polar + Grib :) (je moet alleen wel via een OpenCPN of andere toll goed de TSS'en etc in de gaten houden)

Ook voor niet oceaan overstekers is dit een nuttig programma. Bij een oversteek Noordzee (naar de UK bijvoorbeeld) kan het ook al nuttig zijn mbt de te varen route.
De weatherrouting werkt op zich prima in OpenCPN, maar is inderdaad niet eenvoudig om aan de praat te krijgen.
Al denk ik wel dat het simpeller is om toch te investeren in OpenCPN dan een compleet nieuw programma te leren kennen enkel voor het routeren, want voor navigatie is is OpenCPN duidelijk een paar stappen verder dan qtvlm.

Routeren zonder computer is ook niet zo moeilijk trouwens:
1 Bij een verwachte winddraaing zorgen dat je niet op het verkeerde moment op de verkeerde plek zit.
2 Met inachtname van 1 zo goed mogelijk de direkte koers varen.

Ter illustratie een weatherroute vanuit OpenCPN als je NU zou vertrekken vanuit IJmuiden naar Lowestoft


PS
Wat routerings software je NIET verteld is bv: "Misschien is het handiger om pas morgen te vertrekken"
Laatst bewerkt: 08 jan 2020 07:44 door rooiedirk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zilt cursus routering 08 jan 2020 07:38 #1116261

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
EarlyMorningSunrise schreef :
Ook als toerzeiler kun je best een vlotte oversteek willen maken. Bijvoorbeeld ivm beperkte vakantiedagen etc.
Deze cursus veronderstelt dat je al kunt zeezeilen en routes kunt maken. Dit gaat over de next level: optimale (jouw boot / het weer) routes.

Zoals La Mavare al stelde: voor een overtochtje naar Engeland heb je geen routing nodig. Zeilend van de Roompotsluis naar Harwich kun je om allerlei andere redenen dan het weer niet eens één koers varen; routeren is dan dus niet zinvol.
Maar als de beperkte vakantiedagen om de hoek komen kijken voel ik al nattigheid; weer een middel om de grenzen te verschuiven en zogenaamd wetenschappelijk verantwoorde beslissingen te nemen om het uiterste uit een zeilreisje te knijpen.
Een 'black box' is een veronderstelling van jou; je kunt elk stapje dat QtVLM (of elke ander vergelijkbaar programma) ook met de hand doen. Dat kost alleen wel de nodige tijd versus een computer.

De vraag is dan natuurlijk: doet men op die cursus al die stapjes ook met de hand? Met andere woorden: kun je na afloop van 2,5 uur cursus ook met de hand routeren? Of leer je welke gegevens je moet verzamelen en worden die vervolgens in de black box gestort, waarna het programma je vertelt wat je te doen staat?

Ja, ik weet van niks, hoor: just asking.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zilt cursus routering 08 jan 2020 07:46 #1116264

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16764
De aankondiging van het programma stelt dat het is gericht op toerzeilers. Of die zich vooraf serieus bezig hebben gehouden met polars of racen is een open vraag.

M.b.v. QTVLM worden juist van de gametafel gespeeld in onderlinge competitie.Zie de Wiki:
QtVlm is a routing and a navigation software for sailing boats. QtVlm can be used in two modes:
Virtual Racing designed to manage and pilot virtual boats from Virtual loup de mer VLM virtual races.
Real Boats connected (or not) to a GPS device. A specific and complete documentation for real mode is available here
QtVlm uses boat polar diagrams and grib weather files, and includes
Routing module (isochrons method),
Route module respectively allowing route optimization and waypoints management.

Racen met behulp van voorspellingen dus :laugh:
Laatst bewerkt: 08 jan 2020 07:48 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zilt cursus routering 08 jan 2020 07:50 #1116266

Wadloper schreef :
EarlyMorningSunrise schreef :
Ook als toerzeiler kun je best een vlotte oversteek willen maken. Bijvoorbeeld ivm beperkte vakantiedagen etc.
Deze cursus veronderstelt dat je al kunt zeezeilen en routes kunt maken. Dit gaat over de next level: optimale (jouw boot / het weer) routes.

Zoals La Mavare al stelde: voor een overtochtje naar Engeland heb je geen routing nodig. Zeilend van de Roompotsluis naar Harwich kun je om allerlei andere redenen dan het weer niet eens één koers varen; routeren is dan dus niet zinvol.
Maar als de beperkte vakantiedagen om de hoek komen kijken voel ik al nattigheid; weer een middel om de grenzen te verschuiven en zogenaamd wetenschappelijk verantwoorde beslissingen te nemen om het uiterste uit een zeilreisje te knijpen.
Een 'black box' is een veronderstelling van jou; je kunt elk stapje dat QtVLM (of elke ander vergelijkbaar programma) ook met de hand doen. Dat kost alleen wel de nodige tijd versus een computer.

De vraag is dan natuurlijk: doet men op die cursus al die stapjes ook met de hand? Met andere woorden: kun je na afloop van 2,5 uur cursus ook met de hand routeren? Of leer je welke gegevens je moet verzamelen en worden die vervolgens in de black box gestort, waarna het programma je vertelt wat je te doen staat?

Ja, ik weet van niks, hoor: just asking.

Je kunt idd naar de overkant zonder routering optimalisatie, je kunt het echter ook wel gebruiken. Ipv dergelijke stellige uitspraken te doen over wat iemand wel of niet nodig heeft: wellicht overlaten aan de mensen zelf?

Wat een aannames wederom... mogen mensen zelf bepalen wat ze uit hun vakantie halen?

In 2,5 uur ga je die stapjes uiteraard niet met de hand doen. 1 simpele route (laten we zeggen elk uur 1 voorspelling) naar de UK met de hand kost je al aardig wat tijd. Daarom zijn er gelukkig computers). Daar is niks black box aan: als jij jouw polar hebt en je hebt een grib kun je zelf aan de slag met plotten uitreken (stroom meenemen etc). Wat het computer programma doet is niks anders dan wat jij met de hand doet, alleen veeeeel sneller..

Anyway; leuk dat Zilt zo'n cursus organiseert. Laat een ieder voor zichzelf bepalen of ze het nuttig vinden of niet..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zilt cursus routering 08 jan 2020 07:59 #1116268

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
EarlyMorningSunrise schreef :
Wat een aannames wederom... mogen mensen zelf bepalen wat ze uit hun vakantie halen?

Net als het gegeven dat iedereen mag zeggen wat ie denkt, mag ook iedereen zelf bepalen wat ze uit hun vakantie halen. Daarbij aantekeningen plaatsen mag echter ook, waarvan acte.
Anyway; leuk dat Zilt zo'n cursus organiseert. Laat een ieder voor zichzelf bepalen of ze het nuttig vinden of niet..

Natuurlijk. Ik probeer ze te helpen bij het beantwoorden van de vraag of ze het nuttig vinden.

P.S.: La Mavare legde al vele potsen geleden de vinger op de zere plek van de actualiteit van weerberichten. Om echt over lange afstand te kunnen routeren moet je minstens één keer per dag een actueel weerbericht hebben, liefst nog vaker en liefst in de vorm van GRIB's

Daar moet je dus ook de middelen voor hebben. Die op hun beurt aanzienlijke investeringen vergen.

Maar dat zullen ze er op de cursus wel bijvertellen, denk ik.
Laatst bewerkt: 08 jan 2020 08:19 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zilt cursus routering 08 jan 2020 08:06 #1116273

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14906
rooiedirk schreef :
EarlyMorningSunrise schreef :
WADnWIND schreef :
...

Wat is trouwens de meerwaarde van qtVlm?? b.v. t.o.v. Opencpn?

Dat is simpel: optimalisatie voor je boot (op basis van polar / VPP) van de te varen route. Dat werkt niet fatsoenlijk in OpenCPN (zoals ook aan het licht kwam tijdens de OpenCPN training van Dirk onlangs).
QTvlm heeft niet de functionaliteit van OpenCPN, maar is wel hel goed in de combinatie polar + Grib :) (je moet alleen wel via een OpenCPN of andere toll goed de TSS'en etc in de gaten houden)

Ook voor niet oceaan overstekers is dit een nuttig programma. Bij een oversteek Noordzee (naar de UK bijvoorbeeld) kan het ook al nuttig zijn mbt de te varen route.
De weatherrouting werkt op zich prima in OpenCPN, maar is inderdaad niet eenvoudig om aan de praat te krijgen.
Al denk ik wel dat het simpeller is om toch te investeren in OpenCPN dan een compleet nieuw programma te leren kennen enkel voor het routeren, want voor navigatie is is OpenCPN duidelijk een paar stappen verder dan qtvlm.

Routeren zonder computer is ook niet zo moeilijk trouwens:
1 Bij een verwachte winddraaing zorgen dat je niet op het verkeerde moment op de verkeerde plek zit.
2 Met inachtname van 1 zo goed mogelijk de direkte koers varen.

Ter illustratie een weatherroute vanuit OpenCPN als je NU zou vertrekken vanuit IJmuiden naar Lowestoft


PS
Wat routerings software je NIET verteld is bv: "Misschien is het handiger om pas morgen te vertrekken"

Ik gebruik nu al 5 jaar de weatherrouter plugin van OpenCPN. Het is voor mij een niet meer weg te denken stuk navigatie gereedschap. Net zo als andere moderniteiten zoals GPS en AIS.
Natuurlijk je moet niet in paniek raken als het uitvalt, maar vertrekken zonder is wat onbezonnen. Vroeger luisterde je toch ook voor vertrek naar de BBC radio4. De verschijningsvorm is wat anders maar het principe is onveranderd. Je wilt weten wat voor weer je te wachten staat.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zilt cursus routering 08 jan 2020 08:13 #1116278

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14906
Een stokoud voorbeeld van routering bij een oversteek naar Amerika zonder actueel weerbericht. Ga na het zuiden totdat de boter smelt. Sla dan rechtsaf richting westen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 08 jan 2020 08:13 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zilt cursus routering 08 jan 2020 08:13 #1116279

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
3Noreen schreef :
Vroeger luisterde je toch ook voor vertrek naar de BBC radio4. De verschijningsvorm is wat anders maar het principe is onveranderd. Je wilt weten wat voor weer je te wachten staat.

Nou; daar zeg je wat: Radio 4 (the shipping forecast). Het is er nog steeds. Ik heb er deze zomer voor het eerst in tientallen jaren weer eens naar geluisterd.

Maar even over die routering: hoe kom jij (even ter illustratie naar aanleiding van het voorgaande) aan je weerberichten als je eenmaal meer dan 100 mijl van elke kust verwijderd bent?
Laatst bewerkt: 08 jan 2020 08:14 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zilt cursus routering 08 jan 2020 08:54 #1116294

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14906
Wadloper schreef :
Nou; daar zeg je wat: Radio 4 (the shipping forecast). Het is er nog steeds. Ik heb er deze zomer voor het eerst in tientallen jaren weer eens naar geluisterd.

Maar even over die routering: hoe kom jij (even ter illustratie naar aanleiding van het voorgaande) aan je weerberichten als je eenmaal meer dan 100 mijl van elke kust verwijderd bent?

Weatherrouting is niets anders dan alle kennis over het weer gebruiken om een zo goed mogelijke route te kiezen.
OpenCPN weather routing plugin kan ook gebruik maken van klimatologische gegevens.
Maar een computer en software is slechts een stuk gereedschap om dichter bij het doel wat je wilt te bereiken te komen. Net als met veel gereedschap moet je het gebruiken als het van pas komt. Een nuttige voorbeeld bij het oversteken van de Noordzee is het uitrekenen waar jij je vermoedelijk bevind als een te verwachten front overkomt. En vervolgens kan de gebruiker beoordelen of een andere positie misschien wel beter zou zijn. Door eerder of later te vertrekken of een andere route te nemen.
Maar net als de hamer die in je gereedschapskist zit die je niet moet gebruiken om overal op te gaan slaan moet je ook dit stuk gereedschap verstandig gebruiken.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zilt cursus routering 08 jan 2020 09:06 #1116300

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
3Noreen schreef :
Wadloper schreef :
Nou; daar zeg je wat: Radio 4 (the shipping forecast). Het is er nog steeds. Ik heb er deze zomer voor het eerst in tientallen jaren weer eens naar geluisterd.

Maar even over die routering: hoe kom jij (even ter illustratie naar aanleiding van het voorgaande) aan je weerberichten als je eenmaal meer dan 100 mijl van elke kust verwijderd bent?

Weatherrouting is niets anders dan alle kennis over het weer gebruiken om een zo goed mogelijke route te kiezen.
OpenCPN weather routing plugin kan ook gebruik maken van klimatologische gegevens.
Maar een computer en software is slechts een stuk gereedschap om dichter bij het doel wat je wilt te bereiken te komen. Net als met veel gereedschap moet je het gebruiken als het van pas komt. Een nuttige voorbeeld bij het oversteken van de Noordzee is het uitrekenen waar jij je vermoedelijk bevind als een te verwachten front overkomt. En vervolgens kan de gebruiker beoordelen of een andere positie misschien wel beter zou zijn. Door eerder of later te vertrekken of een andere route te nemen.
Maar net als de hamer die in je gereedschapskist zit die je niet moet gebruiken om overal op te gaan slaan moet je ook dit stuk gereedschap verstandig gebruiken.

Mooi verhaal, maar nu weet ik nog steeds niet hoe je aan je weerberichten komt.

Lijkt me een goeie vraag, zeker als je, zoals Early Morning Sunrise stelt, er elk uur één wilt hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.167 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl