Zoals je zelf al merkt, is het betrouwbaar voorspellen van waar precies een bui komt, niet zo makkelijk.
De aflevering van Henk Huizinga van deze week (
www.ziltmeteo.nl) zegt boekdelen.
Met onweer is het punt een beetje dit: de kans dat je, zelfs in een heftige bui, geraakt wordt, niet niet zo groot. Wat er dan kàn gebeuren is wel heel groot. Dan krijg je het probleem dat wij mensen zeer bijzonder slecht zijn in het interpreteren van deze risico overweging. Als je daar nog wat angst voor de indrukwekkendheid vs je eigen nietigheid aan toevoegt, is er geen enkele feitelijke overweging meer te maken.
Wat je nog rest is het managen van de angst van je vrouw. Dat gaat waarschijnlijk niet met feiten. Maar wel met een situatie creëren waarin zij ziet dat je haar serieus neemt, en daar aktie op onderneemt.
Het probleem waar je mee te dealen hebt, is niet onweer.
Overigens: Wat kàn er allemaal mis gaan?
- Alle electronica stuk,
- Alles electrisch stuk, dus ook accu's, startmotoren, etc,
- Er brandt een gat in je boot en je zinkt,
- Als je toevallig iets aanraakt wat geladen is geraakt: electrocutie.
Goede en juist aangelegde aarding, neemt delen van kans dat deze zaken optreden weg. Maar nooit helemaal. Bliksem is ZO groot, dat daar geen enkele garantie op te krijgen is.
Dat gezegd hebbende zijn er veel en veel meer boten in de problemen gekomen door de wind die in een bui kan zitten, dan door de bliksem. Lees hiervoor ook een stukje onder "Joop Schrijft". Die wind kan echt in minder dan een seconde tot 90 graden van richting veranderen, en 5Bft in kracht. Stel dat je lekker je zeiltjes hebt staan voor aan de wind 3Bft, en ineens is halve wind 8-9. Dan heb wel ineens wat te doen, zeg maar.