blauweaaf schreef :
Super, wat een hoop fijne reacties.
Ik vaar op de Nederrijn, daar zijn meestal geen andere zeiltjes om je op te orienteren. Pal oosten wind, dus dat wordt flink laveren en wellicht staat er ook te veel stroming om ergens te kunnen komen. Eigenlijk hebben we hier nooit golven, maar met harde wind parallel aan de rivier ontstaat soms een gemene deining die overstag gaan vlakbij de kant heikel kan maken. Als het vooral 14 knopen is en maar af en toe 29! (nu de voorspelling) zal het met de deining wel loslopen. Het is echter toch al best vlagerig vaarwater vanwege bruggen, bomen en gebouwen, dus maar niet te veel zeil morgen.
Er valt dus niet veel te zeggen over hoe veel vlagen er worden verwacht. Behalve dat het er niet zo veel zullen zijn dat het gemiddelde van 10 minuten er veel hoger van wordt. Of is dat toch ergens uit af te leiden?
Als je op nauw vaarwater (Nederrijn) gaat varen met die weersomstandigheden, dan raad ik je aan om op voorhand eerst de zeilen op de vlagen te baseren tot je enkele vlagen hebt kunnen proeven.
Let er verder op dat je zorgt dat je voldoende de ruimte hebt om een windvlaag aan te kunnen. Een stevige windvlaag kan ervoor zorgen dat je niet overstag kan en uit het roer kunt lopen, dat is niet handig als je te dicht bij de kant bent aan het einde van een rak. Dus een stukje van de kant weg blijven zodat je altijd nog kunt gijpen. Ligt natuurlijk ook aan je boot.
Ik ken de stroming niet op de Nederrijn, maar ik vermoed dat als je wilt opkruisen met oostenwind, vlagerige wind, tegenstroom èn nauw vaarwater het je erg lastig wordt gemaakt (en beroepsvaart?).
Gezien het nauwere vaarwater zou ik ook verwachten dat begroeiing langs de oever verschil maakt in de sterkte van de wind en de vlagen. Dus soms zal het worden gedempt en bij ontbreken van de begroeiing krijg je de volle laag.
Maar zeker een leuke uitdaging