Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
Alles over het weer
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: mistbanken

mistbanken 05 sept 2022 03:17 #1420453

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5173
Radar aan en doorvaren.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

mistbanken 05 sept 2022 05:02 #1420457

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2842
Op zee kun je weinig anders dan doorvaren. Ook bij goed zicht geeft de AIS je al eerder en betere informatie dan je visueel kunt verkrijgen. Dat verandert niet in mist en dat maakt een wereld van verschil in vergelijking met varen zonder AIS. Ook of juist in een TSS.

OP binnenwater is het een ander verhaal met volop scheepjes zonder AIS en teveel tonnen.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Laatst bewerkt: 05 sept 2022 05:03 door Arcadia.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

mistbanken 05 sept 2022 05:04 #1420458

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29127
AIS en 1x per minuut een stoot op de luchthoorn.
En goede uitkijk en luisterwacht houden.

Andere vraag;hoe vaak kom je grote schepen tegen zonder AIS?

Ik was dit jaar de cuxhaven naar Harlingen, met mist boven de eilanden.
Van de pakweg 30-40 mee en tegenliggers hadden er 2 geen AIS wat wij konden waarnemen.
Viel mij erg mee.

De lulo's die AIS niet nodig vinden op zee of ruim water zijn de egocentrische eikeltjes in mijn ogen. Gebrek aan vorm van emphatisch vermogen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 05 sept 2022 05:29 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

mistbanken 05 sept 2022 05:53 #1420463

  • dewinter
  • dewinter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 215
Hoe voelt dat nu om om 's-ochtends vroeg zo'n positieve reactie eruit te gooien. Niet goed geslapen.
10 jaar geleden had niemand AIS of voer je toen nog niet.
Laatst bewerkt: 05 sept 2022 06:00 door dewinter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

mistbanken 05 sept 2022 06:22 #1420469

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
Misschien is voor zeilers zonder AIS een mistverwachting wel reden om niet uit te varen, minder gewend als ze zijjn aan het blind vertrouwen op electronica en de bijbehorende overschatting van de almachtig beschermende werking daarvan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

mistbanken 05 sept 2022 06:27 #1420471

Volgens mij kwam Lamavare een keer met de tip: elke vijf minuten je positie melden via de handmarifoom, op laag vermogen. Zo verwittig je alleen de schepen in de buurt waar je bent.

Wellicht een beetje overbodig geworden door ais transponders.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

mistbanken 05 sept 2022 07:35 #1420493

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Sunshine 36 schreef :
Volgens mij kwam Lamavare een keer met de tip: elke vijf minuten je positie melden via de handmarifoom, op laag vermogen. Zo verwittig je alleen de schepen in de buurt waar je bent.

Wellicht een beetje overbodig geworden door ais transponders.

Je kunt ook begeleiding vragen van zeeschepen met wel voldoende radar. Niemand heeft zin in gezeur, dus kansen zijn dat je behoorlijk geholpen wordt. Of de relevante kustwacht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

mistbanken 05 sept 2022 07:41 #1420495

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13612
sure?
kreeg ooit van Dover CG de opmerking; you may call any minute sir, but it is your responsibility

ze gingen dus GEEN begeleiding op zich nemen,..

toen ik zei, zal ik dan na de shippinglane nog even afmelden?
"we would appriciate that sir"

edit; 20jr geleden, de Helios nog zonder radar e/o AIS...
zomermistbank tussen Dover en Calais
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Laatst bewerkt: 05 sept 2022 07:43 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

mistbanken 05 sept 2022 07:44 #1420497

sy helios schreef :
"we would appriciate that sir"

Dat is beleefd Engels voor 'doe maar wat je niet laten kunt' :woohoo:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

mistbanken 05 sept 2022 07:45 #1420498

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29127
dewinter schreef :
Hoe voelt dat nu om om 's-ochtends vroeg zo'n positieve reactie eruit te gooien. Niet goed geslapen.
10 jaar geleden had niemand AIS of voer je toen nog niet.

10 jaar geleden had ik al AIS aan boord. ken uw feiten. Zelfs al sinds 2007.
Ik voor niet zo lang, dat klopt. Eind 70er jaren moest ik de bel op het voordek elke minuut een "pling" geven, later de luchthoorn. En luisteren naar de belboeien. Allemaal nostalgie, maar de adrenaline stond dan wel op een redelijk hoger niveau zonder radar

Helaas meerdere keren meegemaakt dat nukubu's gewoon op de piloot benedendeks door de mist voeren en dat op een letterlijke haar na ons schip miste (klipper) en dan nog de brutaliteit hadden boos te worden dat wij daar voeren (op ijsselmeer of wad).

Of de meerdere blindgangers die gewoon uit het niets voorbijschieten zonder enig signaal.

Zelfs zo dichte zeerook dat ik, en meerdere collega's bleek later, gewoon een zandbank opgezocht hadden om te ankeren, zodat je zeker wist dat de veerboot niet door je heen wilde.

In een later deel van mijn carrière heb ik voornamelijk met 30Kn bij nacht en ontij doorgebracht, als je eens wist hoe vaak we gewenst hadden dat jachten goede verlichting, radarreflectors en AIS gehad hadden.

Misschien is Wim wat vriendelijker gestemd, maar ik krijg er ondertussen wel de hik in van die frivole jachtschipper opmerkingen.

We hebben nu alle technische mogelijkheden die je je als schipper/navigator kan wensen, en nog zijn er van AIS-virus ontkenners. Waarschijnlijk ook zonder smartfoon en computer denk ik?

Jammer.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 05 sept 2022 07:48 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

mistbanken 05 sept 2022 07:50 #1420505

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13612
Baasklusje schreef :
sy helios schreef :
"we would appriciate that sir"

Dat is beleefd Engels voor 'doe maar wat je niet laten kunt' :woohoo:

voor ons was het de ondertoon van; dan weten we dat het (alsnog..) gelukt is..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

mistbanken 05 sept 2022 07:51 #1420506

Misschien heb je hier wat aan:

Here are a few actions you should take when sailing in fog;

Upon approach of fog plot a position on your chart and mark it in the log.
Turn on navigation lights
Locate the fog horn, pass it to deck and instruct the crew on how to use it properly. Remember, this will vary dependent on your circumstances. For example, are you sailing or motoring?
Turn on RADAR and any enhancements with which your vessel may be fitted.
Allocate an appropriate crew member to maintain a RADAR, AIS and VHF watch below deck. Make sure you brief them properly.
Stay away from deep channels where shipping is likely. Use your depth sounder and good old pilotage to skirt your way safely along a depth contour on the edge of a channel.
If they are not already, make sure everyone on deck is wearing lifejackets. Make sure crew below deck know where there jackets are - although this should have been part of your pre-departure brief.
Consider making your liferaft ready to launch. This is a more sensible option when operating inshore near busy channels and shipping lanes. Offshore in quiet waters, especially in bad weather, removing a heavy liferaft from a small yacht’s lazarette brings its own risks.
Instruct all crew to concentrate and keep a good watch both buy both looking and listening.
The first time you sail into thick fog, especially near busy shipping lanes, you will be amazed at how vulnerable you feel. Trust your instincts, be cautious and stay calm. If you don’t have radar, AIS or a GPS with chartplotter then things can be a lot more challenging. In this instance, knowing your starting point, coupled with accurate pilotage techniques and a robust reliance on your depth sounder should see you home safe and with a story to tell.

www.jollyparrot.co.uk/blog/act...estricted-visibility
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

mistbanken 05 sept 2022 08:25 #1420512

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6748
De regels (op zee) zijn duidelijk. Geluidseinen geven en voorzichtig verder varen. Hoor je een ander schip dan nog voorzichter totdat je elkaar wel kan zien, en dan uitwijken volgens het regelement.

Radar, AIS ed is GEEN zien of horen. Wat wel kan met radar/AIS is vroegtijdig een koerswijziging doen om te voorkomen dat je bij elkaar in de buurt komt.

Helaas is de praktijk dat de geluidsseinen nogal eens vergeten worden, vooral als er elektronika gebruikt wordt. (Ook door de beroeps)
En bedenk dat niet iedereen AIS heeft, en dat een radar ook niet alles ziet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

mistbanken 05 sept 2022 10:06 #1420546

Sunshine 36 schreef :
Volgens mij kwam Lamavare een keer met de tip: elke vijf minuten je positie melden via de handmarifoom, op laag vermogen. Zo verwittig je alleen de schepen in de buurt waar je bent.

Wellicht een beetje overbodig geworden door ais transponders.

Dat werkt niet bij schepen zonder marifoon of grapjassen die dat ding uit zetten. Zoals hierboven besproken is de regel om geluidssignalen af te geven te luisteren naar andere geluidssignalen. Ook al heb je een goede radarreflector, marifoon, GPS, AIS ontvanger, AIS transponder en een radar, dat wil niet zeggen dat de andere boot ook heeft. Het is immers niet verplicht.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 05 sept 2022 10:07 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

mistbanken 05 sept 2022 11:40 #1420571

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2291
Vele jaren geleden, met mijn ouders, eens overvallen door mist toen we in het Schulpengat zaten, op weg naar Den Helder. Al snel vonden we de volgende boei niet meer. Geen GPS, AIS of radar. Wel een radarreflector. Op de tast (echolood) en de gis de Haaksgronden en vervolgens het Marsdiep gevonden. Enkele grote schepen tegengekomen die ook heel langzaam voeren. In het Marsdiep zagen we de wal en konden we de haven aanlopen.

Plan B was verder naar binnen varen en ankeren in ondiep water. Weer naar buiten varen hebben we toen niet overwogen. Nu mag je daar niet varen zonder radar, in BPR-gebied tenminste. Maar dat was toen misschien ook de verstandigste optie geweest.

AIS is dus een "no-brainer". En radar denk ik ook over na. Het is dat ik die antenne zo'n onding vind op een kleine boot, nog afgezien van de prijs.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Laatst bewerkt: 05 sept 2022 12:02 door Doejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

mistbanken 05 sept 2022 12:21 #1420588

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13612
beter iets dan niets
jaren geleden was een eenvoudige JRC 1000 iets van 1000E
nu regelmatig op MP voor iets van 100-150

nee, geen top kwaliteit
maar in praktijk genoeg gebleken om in de mist tussen 3 vissers heen te slalommen
en zelf (grotere) tonnen te zien
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Laatst bewerkt: 05 sept 2022 12:21 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

mistbanken 05 sept 2022 12:43 #1420598

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29127
Alle middelen helpen, zolang je de ander maar de gelegenheid geeft om jouw aanwezigheid waar te nemen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

mistbanken 05 sept 2022 12:52 #1420600

  • nicos
  • nicos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 178
Zoals gezegd zijn radar en AIS prachtige hulpmiddelen, maar die ontslaan je niet van de maatregelen die op grond van de BVA/Colregs voorgeschreven zijn bij beperkt zicht. Zoals langzaam varen, goed luisteren en het geven van geluidsseinen (1x lang + 2x kort als je zeilt).
Al is het maar omdat lang niet iedereen met een AIS transponder rondvaart. Al teveel vertrouwen op dat soort technische hulpmiddelen ten koste van focus op de basale maatregelen kan wel eens contra-productief zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

mistbanken 05 sept 2022 12:55 #1420601

en solo, hoe doe je dat?
Als je al een radar hebt en een transponder, kan je niet binnen gaan zitten om schermen te kijken.
Dat was na een keer overvallen te zijn door mist en niet naar binnen durfde, voor mij een reden om de multiview uit te rusten met een AIS scherm.
Zodat ik in ieder geval dat buiten kan zien.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

mistbanken 05 sept 2022 12:56 #1420602

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13612
@Nicos,

pff,
zegt iemand wat anders dan?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Laatst bewerkt: 05 sept 2022 12:56 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

mistbanken 05 sept 2022 12:56 #1420603

Hoe hoorbaar zou mijn 9,- euro blaastoeter van de watersportwinkel zijn op passerende vrachtschepen?
Laatst bewerkt: 05 sept 2022 12:56 door Accountopverzoekverwijderd16.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

mistbanken 05 sept 2022 14:16 #1420636

Radargebruik vraagt formeel een tweede bemanningslid en een zeeradar mag volgens mij in BKR gebied niet voor navigatie doeleinden worden gebruikt. Volgens mij moet je het varen met radar ook trainen om alles wat zichtbaar is goed te interpreteren. Helaas is mist niet altijd goed te voorspellen maar vermijden blijft toch de veiligste optie.
Heb ooit één keer de fout gemaakt (lang geleden) om af te gaan op een voorspelling die sprak van optrekkende mist. Lag in Dordt en kon net de wal van Zwijndrecht zien en het zou beter worden. Al bij het invaren van de Noord werd het spannend en hielp het handpeil kompas om goed bij de ingang uit te komen. paseerden toen ook ee politieboot die let ons toe gaan. Zou nu vast niet meer gebeuren.
Daarna werd het zich niet beter maar minder. Voor ons voer een spits ook duidelijk zonder radar wij kropen er keurig achteraan tot aan de Lek waar onze voorganger afsloeg. Weer moest het peilkompas helpen op de Lek over ter steken. Op de Nieuwe Maas was het niet beter maar nog slechter gesteld. De overkant was permanent onzichtbaar. We scharrelden langzaam varend langs de wal verder tot die ene bocht die je bij goed weer nauwelijk opmerkt maar waar de wal wat verder wijkt en ook uit zicht verdween in dit geval . Ben er ingeslaagd om op een krib onder water vast te lopen bij vallend water. Het einddoel van die dag niet gehaald. Was in de tijd voor de mobiele telefoon en marifoon was toe ook geen gemeen goed op kleilne zeilboten. Niemand heefrt ons daar opgemerkt.
Dat het echt mistig was die dag hoorden we ook bij het radiobulletin op onze portable radio . Een paar mijl verderop van onze tijdelijke halte is die dag een zeeschip tegen een pijler van de Brienenoord brug gevaren. Dat ik sindsdien wat terughoudend ben als er mist voorspelllingen vooirbij komen laat zich raden. Ook als er niets voorspeld wordt, zoals gisteren in Hellevoetsluis, wacht ik behoorlijk lang voor dat ik het zicht weer oke vind.
Er is trouwens nog een atmosferisch omstandigheid die je al varend letterlijk het zich ontneemt. Hevige slagregen beneemt je net zo goed het zicht en is ook nog eens belemmerend voor radarsignalen. Geluidsignalen hebben dan ook weinig zin.
Laatst bewerkt: 05 sept 2022 14:17 door Herman Hartman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

mistbanken 05 sept 2022 14:20 #1420638

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29127
Sunshine 36 schreef :
Hoe hoorbaar zou mijn 9,- euro blaastoeter van de watersportwinkel zijn op passerende vrachtschepen?

Ik ben ze wel eens tegengekomen met een pan en een soeplepel slaand op het voordek.......
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

mistbanken 05 sept 2022 14:30 #1420641

Sunshine 36 schreef :
Hoe hoorbaar zou mijn 9,- euro blaastoeter van de watersportwinkel zijn op passerende vrachtschepen?

Voor de persoon die op de uitkijk staat op de boeg zal je wel hoorbaar zijn. De vraag is echter op wat voor afstand. Maar bij het horen van je toeter kunnen ze vaart minderen.

Maar je blaast niet alleen voor vrachtschepen, maar ook voor kleine roei-, zeil- en motorboten.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

mistbanken 05 sept 2022 14:52 #1420656

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5218
Volgens mij had TS het over het oversteken van TSS, zover ik weet liggen die alleen op zee.
Om nou op een 20 uur durende oversteek 20 uur lange elke 2 minuten op de hoorn te blazen....
Ooit eens overgestoken van Duinkerken naar Eastbourne.
Even voorbij Calais de mist ingevaren, dit duurde tot we vlak onder de Engelse kust waren aangekomen.

Gaat prima met een jachtrader en toen nog de NASA ais radar.
Geen last van knikkende knieën gehad, wel van de Engelse kustwacht die het waarschijnlijk toch wat verdacht vond zo'n oversteek in de mist.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 05 sept 2022 15:55 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.174 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl