Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: VP 2002 Revisie

VP 2002 Revisie 06 dec 2009 15:15 #102639

  • Pinkio
  • Pinkio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 55
Heb in onze Contest 28 een VP 2002 uit1990 staan,die wat rookt op alle toerentallen.Grijs-zwarte rook met wat neerslag op het water.Verder start en draait hij optimaal.Ik heb jullie motorenforum doorbladerd en overweeg een revisie.Verwacht mag worden dat de twee cilinders eruit moeten om de dichtingsringen en evt.de cilinderwand(zo aanwezig)te vervangen.Moet in dat geval de motor uitgebouwd worden?Zo ja,kan dat werk dan in de kajuit gebeuren,of moet hij van boord gehesen worden en naar de werkplaats gebracht?Dit scheelt hem wat in de kostprijs als ik die voorbereidende werkjes zelf kan doen.
Alvast dedankt voor de info.
Pinkio
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:VP 2002 Revisie 06 dec 2009 17:07 #102662

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Dat gepruts in de boot zelf vind ik niet zo fijn.
Maar nu heb ik makkelijk praten met een werkplaats van 80 m2

maar dat is het beste op de werkbank in een klem om hem te draaien.
Maar begin er aan als je er wat van weet, anders uitbesteden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:VP 2002 Revisie 07 dec 2009 07:00 #102784

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
De motor start en draait optimaal alleen rookt 'ie wat zoals je zelf omschrijft, waarom zou je dan gaan reviseren???? :blink: Lijkt mij een beetje zonde van het geld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:VP 2002 Revisie 07 dec 2009 11:45 #102847

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Waar blijven de deskundigen?. Heeft een grijs-zwarte rook niet te maken met onvolledige verbranding en zou het een te grote brandstoftoevoer kunnen zijn of niet op juiste tijd gezet?.

Groet, Dennis
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:VP 2002 Revisie 07 dec 2009 12:57 #102861

  • Pinkio
  • Pinkio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 55
Ben aan het zoeken naar mogelijke diagnoses.Uw bedenking hou ik zeker bij mij.
Oorzaken kunnen dus zijn
1)-Zuigerringen versleten
2)-Cilinderwand uitgesleten
3)-Slechte timing van de brandstoftoevoer
4) ...
Deskundigen help!

Bedankt voor de snelle reactie
Pinkio
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:VP 2002 Revisie 07 dec 2009 17:20 #102919

Er bestaat geen enkele VP die niet rookt.
Werd me ooit eens door scheepsexpert brunsmann gezegd en moet zeggen dat ik dit zelf ook heb vastgesteld .
Dus ...... geen paniek .

Bij de koudstart is een rook die licht blauw kleurt normaal , maar die moet dan ook vrij snel anders gaan kleuren.

Zwarte rook is NIET goed !!!!

Bij een VP moet je elk seizoen de kleppen opnieuw stellen . Mss ligt daar de oplossing.

verstuivers van de injectoren mag je ook niet over het hoofd zien

grtz
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:VP 2002 Revisie 07 dec 2009 17:23 #102921

Vraagje : heb je trouwens olieverbruik ???

ik persoonlijk ververs om de 40 uren de olie en om de 80 de olie en filter .

En vooral .... voor iedere koudstart check ik het motoroliepeil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:VP 2002 Revisie 07 dec 2009 18:08 #102925

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3458
Zwarte rook is roet en wijst op onvolledige verbranding van de brandstof of verbranding van smeerolie. Kan lucht tekort zijn vanwege vervuilde luchtfilter. Kijk eens of er niet toevallig een stuk schuim wat soms in luchtfilters zit in de toevoer is gezogen. Maar als de motor goed op toeren komt zal dat welniet de oorzaak zijn.
Inspuitmoment te laat. Heb je wel een speciaal stuk gereedschap voor nodig om dat vast te stellen en je moet weten hoe daar mee om te gaan.
Kleppen nakijken op juiste hoeveelheid speling is goed zelf te doen. Handboek nodig voor juiste speling. Voelermaten zijn niet duur of je leent ze even.
Slijtage van, of zelfs gebroken zuigerveren en slijtage cylinderwand (gaat samen) geeft compressie verlies en geeft de carterolie gelegenheid boven de zuiger te komen. Compressie meten met speciaal gereedschap. Bij ernstige lekkage langs de zuiger moet er ook via de carterontluchting verbrandingsgassen naar buiten komen. Zit de carteronluchting echter op de lucht inlaat dan zie dat niet omdat deze gassen weer via/met de verbrandingsgassen door de uitlaat worden afgevoerd. Om dat te kontroleren moet je de slang (als het tenminste een slang is) los koppelen, verlengen en buiten je boot hangen. Niet in het water natuurlijk. Starten en kijken of er verbrandingsgassen uit komen. Zo ja, een goede reparateur bellen.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 07 dec 2009 18:29 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:VP 2002 Revisie 07 dec 2009 19:24 #102943

Wat ik me afvraag is het volgende;

De rook etc. duidt volgens mij op versleten verstuivers. Draai ze er eens uit en laat ze controleren. Zeer grote kans dat ze niet goed meer zijn. Als je ze dan vervangt is het probleem waarschijnlijk over.

succes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:VP 2002 Revisie 07 dec 2009 20:43 #102959

Uiteindelijk staat alles met elkaar in verbinding en op de lange termijn kunnen verschillende onderdelen (versneld) slijten omdat (vul willekeurig item hierboven genoemd in).

De vraag is dus hoever is de moter in dit proces. Er zijn idd een aantal dingen die je redeijk goedkoop kunt (laten) controleren, zoals kleppen stellen, verstuivers controler/af laten persen, etc.

Het is alleen zonde om zelf van alles te vervangen als je er dan nog niet bent. Ik heb bij mijn oude motor 1000 euro aan onderdelen vervangen en uiteindelijk toch het blok op een gereviseerd exemplaar ingeruild.

Zoek iemand waar je vertrouwen in hebt die een goede diagnose kan doen. Laat bijvoorbeeld eerst eens een echte beurt uitvoeren. Dan krijg je vaak ondertussen al veel advies...
Gibsea 304 te koop: gibsea304.webklik.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:VP 2002 Revisie 08 dec 2009 09:13 #103072

  • Pinkio
  • Pinkio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 55
Ik moet er nog bij vermelden dat de motor ongeveer 25cc olie verbruikt per uur aan 1800rpm.Bij koude start is hij de eerste minuut moeilijk maar doenbaar op toerental te houden.
Heeft dit ook een verband met de hoger vernoemde bevindingen?
Pinkio
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:VP 2002 Revisie 08 dec 2009 09:24 #103075

Dit wijst (volgens mij) op versleten of stukke zuigerveren. Hierdoor kan de olie in de cylinder terecht komen, verbranden en dus zwarte rook veroorzaken.

De compressie is hierdoor ook lager en dus heeft de moter op lage toerentallen een moeilijkere ontbranding.

Als je ervoor zou kiezen om alleen nieuwe zuigerveren te instaleren dan kan dat, maar de kans is groot dat de kapotte zuigerveer (veren) de cylinderwand hebben beschadigd (op te lossen door de cylinder te honen en overmaatse zuigerveren te installeren). Ook zal de olie de kleppen en klepzetels flink hebben vervuild dus het is verstandig dat ook schoon te laten maken. En als het blok toch open is... Dan is een rivisie waarschijnlijk aannemelijk.
Gibsea 304 te koop: gibsea304.webklik.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:VP 2002 Revisie 08 dec 2009 10:29 #103084

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
hellefiks schrijft:
Bij een VP moet je elk seizoen de kleppen opnieuw stellen . Mss ligt daar de oplossing.

Mwaahh.... da's wel een tikkie overdreven hoor. Als dat nodig is dan deugt er iets niet aan de motor... :dry:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:VP 2002 Revisie 08 dec 2009 10:55 #103092

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Als ik zo nu het hele verhaal met de toevoeging lees.
Duit dit op een versleten motor. :(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.137 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl