ik las hierboven de discussie over de klepstelplaatjes (shimm's).
Zijn er daadwerkelijk scheepsmotoren welke shimms gebruiken? De oudere types zullen m.i. voor 99% gesteld worden met een stelschroef.
Overigens is het voor het controleren vd klepspeling niet noodzakelijk om te weten of het shimms of een stelschroef is
Ik moet wel zeggen dat ik die shimms niet echt handig vind (al verlopen ze niet en kan een schroef wel verlopen) bij mijn motorfiets:
- Hele motor afbreken
- Kleppendeksel eraf
- Klepspeling meten
- Nokkenassen eruit
- Busjes die over de klep vallen eraf halen
- Shimmetje eruit peuteren en opmeten
- Dikkere/dunnere shim erin (en dat dan 16x)
- Nokkenassen er weer in
- Boel op tijd zetten
- Motor weer in elkaar zetten
- 8 uurtjes verder
Overigens zijn er ook systemen waarbij er geen busje over de klep heen ligt en je dus als je de klep indrukt (speciaal gereedschap) de shim eruit kan pakken zonder de nokkenassen te verwijderen