speed20 schrijft:Ondanks de wat ferme uitlatingen van sickdog
ben ik het wel helemaal met hem eens. Een extra buitenboord motor voor als de motor uitvalt is erg overdreven. Zeilen kan altijd!!!
ik vind de uitlating van sigdock eerder een gratuite en misplaatste uitlating.
Nogal eens dikwijls (om niet te zeggen altijd) zijn de grootste opscheppers ook de grootste broekschijters wanneer het er op aan komt.
Maar goed , ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Ik ben op een leeftijd gekomen waarin ik mijn woorden probeer te wikken en te wegen in functie van datgene wat ik al heb meegemaakt en wat anderen mij vertelden te hebben meegemaakt.
Ik wil het gelijk wie wel eens zien doen , ook superman sigdock, wanneer de hoofdmotor faalt en de wind staat pal tegen om verder in een smalle aanlooproute van een haven binnen te lopen.
Voorbeeld:
recent vertelde een competitiezeiler (48 voeter) met meerdere eerste plaatsen op het palmares me dat voor de geul van Nieuwpoort zijn dieselfilters kompleet dicht kwamen (dat kwam hij pas later bij de herstelling te weten) , gevolg , motor valt stil. Hij is wegens onbestuurbaarheid tegen de vaargeulsteigers terechtgekomen nog voor de hulp er was die hij had opgeroepen.
Ander voorbeeld:
een noorzee zeiler tuft op motor wegens....geen wind (heb ikzelf 2 keer meegemaakt vorig jaar) . De motor laat het afweten en hij zit in of haast in ' the lanes '.
Geen wind weet je wel.
Op zulke momenten zal je op geen enkel jacht in die situatie grootspraak horen, ook niet dat van sigdock.
Mijn vraag was louter of je het buitenboordje van de bijboot kan inzetten in noodgevallen. Als je't dan toch bij hebt , waarom het dan niet als reservemotor gebruiken.
Beste groeten