Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: ZEEWATERKRAAN dichtdraaien of open laten?

Re:ZEEWATERKRAAN dichtdraaien of open laten? 14 dec 2009 21:02 #104635

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Heb wel eens gehoord, dat als een jacht zinkt in de haven en de verzekering treft na berging een open kraan aan, dat je naar je vergoeding kunt fluiten. :whistle: :bonk:
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ZEEWATERKRAAN dichtdraaien of open laten? 14 dec 2009 22:09 #104655

  • werner
  • werner's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1650
darom ben ik ook niet all risk verzekerd...

bij mij is de zeekraan altijd open, behalve bij vriesweer, heb hem dus vandaag afgesloten.. (in de haven dus)

heb eerder al mee gemaakt, vriend uit 70iger jaaren, met eigen jacht, lagen in tersch. nog in getijdenwater, hij draide standart iedere nacht zijn kranen dicht,..en
ik zij nog, warom, ..
toen gebeurde het, s,nachts vertrok een buurman, buren hebben niets gezegd, hij werd wakker, en moest direkt de motor starten, en bedacht zich pas later, dat de kranen dicht zaten...
hij baalde toen gigantisch..
Werner


Wie sturen kan,
zeilt bij elke wind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ZEEWATERKRAAN dichtdraaien of open laten? 15 dec 2009 03:13 #104696

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Ik laat - tegen de regels van goede veiligheid in- steeds voor een kortere periode mijn kranen open, en dan zeker die van de motorinlaat.Kwestie van niet voor voldongen en verbrandde impeller feiten te staan.

Wat ik in mijn boot wel monteerde zijn wateralarmen.
Her en der staan sensoren , nou ja sensoren , het zijn 2 rvs stiften naast elkaar die wanneer ze met water in contact komen een alarm doen afgaan.




op deze foto (ik leende ze even van mijn ijskast bijdrage ) zie je rechts onderaan een messing afbeelding van een zeilboot. Nu los van de ledjes rondom de boot die de activatie van de navigatielichten weergeven zie je onderaan in de romp 3 lichte vlekjes. Dat zijn ook ledjes die de positie van de verschillende sensoren in de boot weergeven . Boeg , midschips (bilge) en achteraan/motorcompartiment.Wanneer dit alarm is aangezet (en dat is eigenlijk altijd) dan branden die geel. Wanneer ergens water wordt gemeten gaat de kleur over naar rood en een audioalarm gaat af. Zodoende ben ik verwittigd van een waterlek en heb meteen ook een indicatie waar het zich situeert.

Links van de afbeelding van de boot staan 3 rode drukknopjes , hiermee kan ik de individuele alarmen testen.
Het is nu mijn bedoeling om voor het zomerseizoen dit alarm uit te breiden met een verwittiging via sms zodat ik bij een afwezigheid wordt ingelicht van een mogelijk lek.
Het dient gezegd dat ik bij langdurige afwezigheid , dagen en/of weken , de kranen ook dicht zet.

Dat in combinatie van een sleutel van de deur op een verborgen plek en het telefoonnummer van de havenmeester kan al veel ellende uitsluiten.

Ik raad iedereen watermelder(s) aan, en feitelijk zou dit bij elke boot met huiddoorvoer en kranen standaard moet komen.
Die dingen kosten bij conrad niet eens zo veel.

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ZEEWATERKRAAN dichtdraaien of open laten? 15 dec 2009 09:11 #104730

  • werner
  • werner's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1650
wil nog even aanvulling geven, dacht het ging alleen over de waterkoeling..

zeker doe ik na behoefde andere kranen wel dicht zetten, bv, een wasbak, bij toilet, of dergl, die bij helling anders water kan gaan maken..

altijd, bij pittige wind, zeilen staan, loop ik even door de gehele boot,voor kontrole, dat doe ik vaker, naar mate ik opstappers aan bord heb.

eerder al meegemaakt,na het gebruik toiletbezoek, dat de matjes in het gangbord drijven..(1/2uur later)
eerder antword was, .. ja hoor, heb alles weer goed dicht...

dus een onopvallende kontrole is altijd beter...geeft mij dan een betere rust...tijdens een tocht..

maar,voor het slapen gaan, wordt niets extra afgesloten..
dan alleen als het vriest.
Werner


Wie sturen kan,
zeilt bij elke wind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ZEEWATERKRAAN dichtdraaien of open laten? 15 dec 2009 10:26 #104743

Bij mij gaan alle afsluiters dicht na gebruik. Het gevaar de motorafsluiter niet open te zetten is verkleind door een hi-tech geel plakpapiertje bovenaan de kajuittrap.



Ik heb wel eens gedacht een microschakelaartje te monteren aan die afsluiter en een zoemertje te laten gaan als de hoofdschakelaar van de startaccu wordt aangezet en die kraan nog dicht is.

Nadeel van alarmen is dat je zelf wat minder alert wordt en dat je toch moet controleren of de alarmen wel aan staan.

Maar misschien monteer ik het toch wel.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ZEEWATERKRAAN dichtdraaien of open laten? 15 dec 2009 10:49 #104747

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Veiligheid gaat voor alles dus eerst op alle buitenboord onderwaterverbindingen 2 slangklemmen. De buitenboord koelwaterkraan en de kraan in de spoelbak blijven bij ons altijd open. Zo ook de kranen van de loosgaten maar die zijn stilliggend boven water. Van het wasbakje en de wc zijn de kranen dubbel uitgevoerd. De huiddoorvoeren met kraan zijn gemaakt in de bergruimtes van de voorpiek waar onze slaapplaats is. Daarom aan de kant van het washok/wc extra afsluiters geplaatst en die worden na gebruik altijd gesloten. Alle afsluiters zijn uitgevoerd als kogelkraan.

Groet, Dennis
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ZEEWATERKRAAN dichtdraaien of open laten? 15 dec 2009 14:36 #104796

  • Rijn-Rat
  • Rijn-Rat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 471
nu ligt mijn jacht op zoet water, maar toch, bij mij heb ik voorin bij de pnt 2 afsluiters zitten die nergens aan vast zitten. die staan uiteraard dicht, dan heb ik nog maar 1 huiddoorvoer, en dat is van mijn gootsteen, die loopt gewoon in een buis recht naar beneden, naar het vlak, en dat is het. dus geen afsluiter niks. maar hoe erg is dat nu eigenlijk? want, de gootsteen is toch boven het waterbpeil, en anders komt er iets water in de gootsteen, wat maakt dat uit lijkt mij. en zo zit het al sinds 1971.
toen ik er nieuwe keukebladen in heb gezet, ook een nieuwe gootsteen, en toen bewoon ik de slang die aan het eind zit een beetje heen en weer, maar toen kwam er alleen wat uit als ik hem heel erg schuin hield, toen lag hij in een hoek van 90 graden.

dus wat zou nou het voordeel zijn als ik daar een afsluiter tussen zet?

want, als het compleet fout is, dan zorg ik dat er 1 tussenkomt, daar neit van maar hoe en waarom?
ik weet niet of u wel eens met een aanhanger van een berg afgesprongen bent, maar dat vergeet je niet zo gauw
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ZEEWATERKRAAN dichtdraaien of open laten? 15 dec 2009 15:26 #104810

  • Olav
  • Olav's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 845
De zeewaterkraan van het koelwater van de motor zoals aanwezig aan de zijkant van een saildrive staartstuk is inderdaad lastig te bereiken en blijft meestal oven staan. Resultaat: vaak corrodeert de schuifafsluiter vast en kan helemaal niet meer dicht (daarom altijd open draaien en dan een kwart slagje terug, maar dit terzijde).

Het risico van die altijd open staande afsluiter zit niet zo zeer in de slang die erop zit, zolang die maar in goede staat is (geen zwart geribbelde tubalex slang!) en deugdelijk is vastgezet (dubbele RVS slangklemmen, tegenovergesteld gemonteerd). Ook goed opletten bij de wierpot die met de bovenkant boven de waterlijn zou moeten zitten, en met de onderkant er vaak net onder zit (dus twee slangaansluitingen extra onder de waterlijn). Die wierpot wordt door Yanmar niet voorgeschreven maar is zeker aan te raden.
Vervolgens kom je de impellorpomp tegen, en daar kan het mis gaan. Deze sluit namelijk lang niet altijd waterdicht meer af, kijk maar eens naar het ingelopen dekseltje van veel pompen (ik bedoel dan dat de impellorpomp inwendig niet meer waterdicht is).

Wanneer er nu geen beluchter in het koelwatersysteem is geplaatst en de motor staat zoals op veel zeiljachten net wat onder de waterlijn, dan kan er buitenwater via de impellorpomp gaan hevelen. Dit water loopt keurig via het koelsysteem naar het injectiepunt op de uitlaatbocht en loopt dan via de slang naar het waterslot dat als het goed is zo laag mogelijk achter de motor is geplaatst, en dus duidelijk onder de waterlijn staan. Op zich niets aan de hand, maar wanneer het waterslot vol is ontstaat er een probleem: het water vult de uitlaatslang en loopt uiteindelijk via openstaande uitlaatkleppen de cilinders in. Dan starten geeft pas echt een probleem (waterslag).

Een goede beluchter in het koelwatersysteem achter de impellorpomp zou dit probleem verhinderen, mits de beluchter goed werkt. Kies daarom bij voorkeur voor een open beluchter waar altijd een straaltje water uit spuit wanneer de motor draait, heb je meteen zicht op het koelwater en op de werking vna de beluchter (dit in tegenstelling tot de beluchter met een ventieltje).

En heb je eenmaal zo'n open beluchter, dan kun je ook rustig de zeewaterkraan van de motor dichtzetten. Mocht je deze vergeten te openen, dan zie je direct dat je geen koelwater hebt en heb je tijd genoeg om deze nog even open te zetten, die impellor kan best even kort draaien zonder koelwater (zeker wanneer je de impellor netjes jaarlijks vervangt).

Maar je hebt helemaal gelijk, de theorie wordt niet echt onderbouwd door de praktijk, want veel jachten varen met de zeewaterkraan van de motor open. Sterker, vaak zijn die dingen vrijwel onbereikbaar weggebouwd. Maar als het mis gaat met waterslag, is dit vrijwel altijd het probleem geweest (keertje borrelen met een man of acht in de kuip, beluchter werkt niet goed en impellorpomp is een beetje ingesleten en huppetee, daar gaat je krukas).

Groet, Olav
1997-heden: Ritme, stalen Koopmans 33 / 2018-heden: Urgje, polyester First 18
1970-1983: badeend en vlot / 1983-1987: Afrodite, polyester schakel / 1987-1997: Regatta, hechthouten Primaat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ZEEWATERKRAAN dichtdraaien of open laten? 15 dec 2009 15:34 #104812

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Ik heb alle afsluiters altijd dicht in de haven om eerder genoemde redenen, om die van de motor hang ik dan de sleutel van de motor, zo kan ik nooit vergeten deze te starten zonder dat de afsluiter open staat ;) .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ZEEWATERKRAAN dichtdraaien of open laten? 15 dec 2009 15:41 #104817

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
@ Olav "daar gaat je krukas" leg eens uit, of bedoel je de warmloper die je krijgt zonder koeling?.

Groet, Dennis
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ZEEWATERKRAAN dichtdraaien of open laten? 15 dec 2009 15:55 #104821

  • Olav
  • Olav's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 845
Wanneer er water staat op een zuiger en je probeert te starten, dan zal het water gecomprimeerd moeten worden. Met dieselnevel en lucht gaat dat lekker, maar met water lukt dat niet (niet samendrukbaar). Met wat geluk staat de zuiger van de cilinder die vol water staat in de laagste stand en komt de krukas niet eens in beweging, maar is dat niet het geval dan neemt de krukas een fijne aanloop (middels de startmotor of zelfs middels als ontbrandende diesel in andere cilinders) en wanneer de zuiger waar het water op staat dan omhoog gaat (aangemoedigd door het inmiddels draaiende vliegwiel) dan blokkeert het hele verhaal abrupt op het punt dat het water niet weg kan boven de betreffende zuiger. Niet echt bevorderlijk voor de krukaslagers, de krukas zelf (kan krom slaan), zuigerstang en zuiger.
Vandaar 'daar gaat je krukas' (en bijbehorende onderdelen).

Nu wil het niet zeggen dat het altijd mis gaat: onderweg kwamen we eens een Fransman tegen die met grote regelmaat de cilinders van de motor vol water had staan. Hij haalde dan even de gloeipluggen eruit, startte dan waarbij het water uit de cilinders werd geperst (en overal in het rond vloog, getuige de roest op het motorblok) en na montage van de gloeipluggen starte de motor dan alsof er niets aan de hand was. Bij mij verhaal in mijn beste Frans over een beluchter stond hij me glazig aan te kijken...
1997-heden: Ritme, stalen Koopmans 33 / 2018-heden: Urgje, polyester First 18
1970-1983: badeend en vlot / 1983-1987: Afrodite, polyester schakel / 1987-1997: Regatta, hechthouten Primaat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ZEEWATERKRAAN dichtdraaien of open laten? 15 dec 2009 19:01 #104851

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8586
In de haven staat de kraan van de saildrive altijd dicht. Er aan denken is eerder een reflex, iets zoals je gordel om tijdens het rijden.
Tijdens het zeilen laat ik ze open staan. Wellicht niet zo'n goed idee?
Kranen keukenblok staan altijd open. Kranen wc altijd dicht (behalve dan als... ge weet wel).
Heb ontluchter met klepje in (dat periodiek onderhouden zou moeten worden, maar wat nog niet gebeurd is) en geen wierpot (wat nog geplaats moet worden). Zucht, veel werk!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ZEEWATERKRAAN dichtdraaien of open laten? 15 dec 2009 19:48 #104861

Om er zeker van te zijn dat ik de zeewaterkraan open doe als ik de motor start en
weer sluit als de motor uit is,
bewaar ik de contactsleutel bij de zeewaterkraan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ZEEWATERKRAAN dichtdraaien of open laten? 15 dec 2009 20:01 #104865

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Bij ons is de vaste procedure; bij aankomst op de boot alle kranen open. Bij langer vertrek: alle kranen dicht. Zo blijven de kranen gangbaar en merk je gelijk als er iets niet goed zou zijn.
Als we gaan varen zet ik alleen de kranen van het toilet dicht.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ZEEWATERKRAAN dichtdraaien of open laten? 15 dec 2009 20:11 #104869

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
Bij mij verhaal in mijn beste Frans over een beluchter stond hij me glazig aan te kijken...
:-)

Ook op de Roomboot gaan alle afsluiters bij vertrek dicht. Eric (Wallaby) heeft hier ooit een verhaal verteld waarbij hij net optijd op zijn boot arriveerde met geopende afsluiters. Was hij een dag later geweest dan.... dan hadden we een onderzeeerwallaby.
Zoals eerder vermeld gewoon gewoonte. Aan boord komende zet ik de schakelaar aan voor alle aan boordzijnde electronische meet middelen zet de "zee"waterafsluiter open en zet, afhankelijk van het seizoen de wijn koud. Heb overigens netjes een onluchter gemonteerd zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ZEEWATERKRAAN dichtdraaien of open laten? 15 dec 2009 20:23 #104877

Vorige winterstalling haalde ik de slang van de afsluiter om deze in een jerrycan anti-vries te hangen. Na het loshalen van de slangklemmen ben ik begonnen met het loswrikken van de slang van de thule. Breekt de thule af! Stond ik dus gelukkig wel net op de kant!

Hoewel dat het eerste seizoen was dat ik mijn boot had, heb ik alle afsluiters vervangen, maar voor mij zijn de afsluiters altijd dicht. Waren ze daarvoor trouwens ook al.

Het openen wordt een automatisme, net als dat je het licht aan doet als je thuis komt...
Gibsea 304 te koop: gibsea304.webklik.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ZEEWATERKRAAN dichtdraaien of open laten? 15 dec 2009 20:28 #104881

Ook bij mij zijn alle afsluiters, behalve deze van het loossysteem van de kuip, altijd dicht. Starten van de motor doe ik overigens altijd met gesloten zeewaterkraan, pas nadat deze net in gang is geschoten gaat de kraan open (ik kom er makkelijk aan).
Mijn profielnaam dank ik aan m'n studententijd...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ZEEWATERKRAAN dichtdraaien of open laten? 15 dec 2009 20:28 #104882

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9745
groom schrijft:
[Ook op de Roomboot gaan alle afsluiters bij vertrek dicht. Eric (Wallaby) heeft hier ooit een verhaal verteld waarbij hij net optijd op zijn boot arriveerde met geopende afsluiters. Was hij een dag later geweest dan.... dan hadden we een onderzeeerwallaby.

Klopt helemaal, kleine gaatje in een slang bij de gootsteen, viel niet op, maar bij terugkomst na een paar dagen hadden de 24 uren in een dag toch aardig bijgedragen aan de waterpartij. Niet leuk als je 's nachts laat nog aan boord komt en meteen aan het pootje baden bent. Vanaf dat moment draai ik alles dicht en doe het open wanneer het moet. Stelregel bij mij aan boord is dus: alles dicht tenzij nodig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ZEEWATERKRAAN dichtdraaien of open laten? 15 dec 2009 20:29 #104883

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Hermafrodiet schrijft:
Ook bij mij zijn alle afsluiters, behalve deze van het loossysteem van de kuip, altijd dicht. Starten van de motor doe ik overigens altijd met gesloten zeewaterkraan, pas nadat deze net in gang is geschoten gaat de kraan open (ik kom er makkelijk aan).

Ben benieuwd: waarom start je met gesloten kraan?
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ZEEWATERKRAAN dichtdraaien of open laten? 15 dec 2009 20:43 #104888

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
net als dat je het licht aan doet als je thuis komt...
Let op, hoewel forumcode en smiley knoppen niet worden weergegeven, kunnen ze nog wel gebruikt worden
Alleen als het donker is he.... anders worden ze in Kopenhage boos ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ZEEWATERKRAAN dichtdraaien of open laten? 15 dec 2009 22:15 #104916

@ Intruder: ik start de motor met gesloten zeewaterkraan als hij koud staat, dus enkel na een nacht (of langer) stilstand. De reden is dat, mocht de motor niet onmiddellijk aanslaan (en er dus langer gestart moet worden), er tijdens het starten ervan geen water opgezogen wordt via de zeewaterkraan. Tijdens het starten draait de impeller al mee en zuigt hij al water op, echter, de rotatiesnelheid waarmee de impeller dan draait is nog niet voldoende om het opgezogen water via de waterlock e.d. via de uitlaat uit te spuwen. Gevolg/gevaar: de kans bestaat dat de motor zich, van zodra de waterlock volzit met water, volpompt met water wat niet weg kan. Het water gaat dan, net zoals bij hevelen, de makkelijkere weg nemen en zou eventueel via de uitlaatkleppen de cilinders in kunnen, waterslag dus. Bij mij draait de motor, na het starten, hooguit 2 seconden droog daar ik makkelijk bij de zeewaterkraan kan en de motor zo weer koelwater krijgt. Deze procedure werd mij door een Volvo Penta technieker aangeraden. Zoals ik al schreef, als de motor reeds gedraaid heeft doe ik het gewoon op de klassieke manier en blijft de kraan tijdens het zeilen open staan.

Misschien allemaal overbodig, maar het laatste wat ik wil is een ondergelopen motor, daarvoor is me dat speelgoed net iets te duur...

Groetjes, Jeroen.
Mijn profielnaam dank ik aan m'n studententijd...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ZEEWATERKRAAN dichtdraaien of open laten? 15 dec 2009 22:38 #104932

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Dan moet je wel heel lang starten, voordat de motor aanslaat! Na 10 seconden gloeien, start mijn motor direct. (Is wel even off-topic)
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ZEEWATERKRAAN dichtdraaien of open laten? 16 dec 2009 00:03 #104955

De motor start ook snel (ik heb zelfs geen voorgloei-installatie), maar zoals ik schreef, enkel voor in het geval het wat langer zou duren. Misschien ben ik wat dat betreft eerder aan de voorzichtige kant. En nu weer naar de essentie van dit topic :) !
Mijn profielnaam dank ik aan m'n studententijd...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ZEEWATERKRAAN dichtdraaien of open laten? 16 dec 2009 06:49 #104964

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Wat me wel verbaast is dat niemand reageert op mijn verwijzing van watermelders in de boot.
Een voorbeeld van wat vorig in de zomer voor de Belgische kust gebeurde was een nieuw groot jacht dat de noordzee opzeilde en waaraan enkele dagen tevoor wat onderhoud was op uitgevoerd. En daar gingen de berichten wat uit elkaar, het ene zegt dat de onderhoudstechnici na de werkzaamheden een klein onoogelijk raampje hadden laten open staan , het ander maakte gewag van een lekkage door niet volledig afgewerkt onderhoud.
Hoedanook , na verloop van tijd voelt de schipper tijdens de vaart dat de boot zwaar begint te reageren tot iemand zich onder dek begeeft en merkt dat de vloerplaten omhoog kwamen.
Gevolg , ...schip verlaten.

Dat beste mensen had kunnen vermeden worden met her en der geplaatste watermelders.
Het is niet de bedoeling om daarover te moraliseren hoor , maar ik kan echt niet begrijpen waarom dit zo cruciale waarschuwings element niet bekend en bemind geraakt bij de watersporters.
En ik kan nog minder begrijpen dat werven dit niet standaard installeren op elke nieuwe boot.
Wat maakt een bedrag van enkele honderden euros nu uit op de totale aankoop van een zeilboot , ongeacht de lengte.
Jaja ik weet het , vele kleine opties samen maken een grote kost.
Ik beschouw watermelders echter niet al een optie maar eerder zoiets als een veiligheidsgordel in een auto.
Om dan nog niet te vergeten wat er kan gebeuren wanneer je slaapt.

En om bij elke afwezigheid , ook de korte en ook de slapende , de kranen te moeten dicht draaien lijkt me ook wel wat.
In mijn geval wordt je dat snel beu , er staan er een tiental op, ik weet , teveel van het goede.
Dus alleen dat cijfer al bracht me ertoe om er iets aan te doen onder de vorm van een alarm.


Beste groeten


Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ZEEWATERKRAAN dichtdraaien of open laten? 16 dec 2009 07:39 #104971

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9745
Sailbleu, jouw pleidooi is met zoveel "gaten" in jouw boot ook geheel terecht. En het zal er ook erg aan liggen hoe gemakkelijk je bij de afsluiters kan komen. Bij mij aan boord heb ik er maar vier "gaten"(koelwater, gootsteen, wc (2x)). Dit is voor mij overzichtelijk en ik ervaar het voor mijzelf niet als lastig. Indien je meer afsluiters hebt en moeilijk bereikbaar zijn komt jouw pleidooi zeker om de hoek. Neemt niet weg dat de watermelders alleen maar een waarschuwing zijn, je hebt dan al een probleem. En wat als het systeem niet werkt (lege accu), dan heb je een valse veiligheid. Ik probeer liever de problemen voor te blijven, dus voor mij is het dicht doen van de kranen gewoon de beste optie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.173 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl