Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: vermogenverlies en lekkende kleppen

vermogenverlies en lekkende kleppen 24 nov 2006 14:40 #11367

  • miva61
  • miva61's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 61
Hallo,

wij hebben onlangs een andere boot gekocht met een oude Renault 2-cylinder dieselmotor in. Eerst was het de bedoeling de motor zonder meer te vervangen maar nu wordt toch een reddingsoperatie overwogen.

Bij een eerst visuele inspectie leerde ik:
- met de hand rondtornen gaat zeer zwaar wat mij laat vermoeden dat de compressie nog goed is al moet dat natuurlijk nog nagemeten worden
- voor zover ik kan nagaan bewegen alle kleppen op en neer bij het rondtornen
- klepspeling nog na te meten maar ziet er op zicht normaal uit

De motor start vlotjes en klinkt normaal, draait wel op een laag stationair toerental (is zo ingesteld waarschijnlijk).

Wat is nu het probleem: bij gasgeven krijg ik de motor niet boven de pakweg 1100 toeren en dat zowel belast als onbelast.
Ik heb het kleppendeksel al eens weggenomen en dan zie ik veel bruine aanslag op zowel de in- als de uitlaatklep van 1 cylinder, terwijl alles er normaal uit ziet aan de kleppen andere cylinder.
Ook heel raar; er zit een soort mini-uitlaatpijpje op het kleppendeksel waarlangs effectief uitlaatgassen ontsnappen als de motor draait (vermoedelijk soort van veiligheidsuitlaat) maar dat lijkt mij niet echt normaal.

Heeft er iemand een idee in welk bedje deze motor ziek is?
Groet,

Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vermogenverlies en lekkende kleppen 24 nov 2006 16:16 #11371

  • badduh
  • badduh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 262
Dat soort uitlaatje wat je beschrijft is dat niet een vorm van karterventilatie?
Je kan onder het draaien ook je olievuldop er eens afdraaien, voel je de motor daar erg uit blazen dan is dat vaak een teken van slijtage op de zuigerveren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vermogenverlies en lekkende kleppen 24 nov 2006 16:42 #11372

  • miva61
  • miva61's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 61
Badduh,

je hebt waarschijnlijk gelijk dat het pijpje als karterventilatie dient.
De test met de olievuldop die jij beschrijft is inderdaad zeer interessant maar dat zal in mijn geval pas zinvol resultaat geven als de kleplekkage opgelost is want de olie-vulopening zit vlak naast die lekkende kleppen :(

Kunnen versleten zuigerveren er voor zorgen dat ik niet boven de 1000rpm geraak?

Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vermogenverlies en lekkende kleppen 24 nov 2006 20:06 #11381

  • badduh
  • badduh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 262
Als ik je dus goed begrijp voel je dus compressie ontsnappen bij de klepveren, wat zou duiden op versleten kleppen of klepsteelgeleiders?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vermogenverlies en lekkende kleppen 24 nov 2006 20:09 #11383

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
Ik ben geen expert op het gebied van motoren, maar ik hou van logische puzzels en dit is er eentje. Dus in het vertrouwen dat UptownWings (of een andere dieselaar in ons midden) me gaat terugfluiten als ik onzin uitkraam doe ik deze duit in het zakje ;)

Je motor wil niet sneller lopen dan een bepaald toerental. Om te lopen heeft een motor brandstof en lucht nodig, dus ik zou de trajecten Brandstof en Lucht als eerste gaan bekijken.
a. Komt er voldoende brandstof vanaf de tank naar de cylinders?
zit je brandstoffilter niet verstopt? Deze zou ik echt als eerste bekijken.
levert je brandstofpomp voldoende diesel aan? Kan je (denk ik) lastig zelf controleren dus ff uitstellen
misschien een luchtbel in je leiding? Probeer eens je motor te ontluchten
b. Komt er voldoelde lucht naar je cylinders?
als je een luchtfilter hebt: controleren
geen luchtfilter? Vrij onwaarschijnlijk dat luchtgebrek de oorzaak is, tenzij je de motorruimte vorige week volledig hebt geïsoleerd en dichtgekit

Deze zaken zijn het simpelst om snel te controleren. En omdat je motor zowel belast als onbelast dezelfde toeren haalt (geen vermogensverlies), ga ik ervan uit dat je het moet zoeken in het aanvoertraject.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vermogenverlies en lekkende kleppen 24 nov 2006 20:11 #11385

  • badduh
  • badduh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 262
Als ik je dus goed begrijp voel je dus compressie ontsnappen bij de klepveren, wat zou duiden op versleten kleppen of klepsteelgeleiders?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vermogenverlies en lekkende kleppen 24 nov 2006 20:15 #11387

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vermogenverlies en lekkende kleppen 24 nov 2006 23:50 #11389

Nog een logische,

als de motor zowel belast als onbelast niet boven de 1100 toeren uitkomt is de gaskabel misschien verkeerd afgesteld of opgerekt?

Als je de gaskabel op de motor bedient maakt het verschil? stationair en vol vermogenschroef bijstellen?

Hedzer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vermogenverlies en lekkende kleppen 25 nov 2006 00:11 #11391

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
Hedzer, lijkt me ook een logische factor in het aanvoertraject. Is dat zo'n veelvoorkomend probleem dan? Ik ken alleen gebroken gaskabels :D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vermogenverlies en lekkende kleppen 25 nov 2006 00:21 #11392

Een te grote klepspeling kan oorzaak zijn van dit euvel, maar dit is zéér snel vast te stellen, namelijk dan rammelt het als een zak knikkers onder het kleppendeksel.
Ik neem aan dat dit niet het geval is, dus zou ik ook naar de andere optie kijken, namelijk dat de kleppen te vast zitten.

Ook bij dit klusje, meten is weten, en uit ervaring weet ik dat op het oog beoordelen of de klepspeling nog goed is net zo goed lukt als op gevoel beoordelen hoeveel bar compressie je per cilinder hebt bij het ronddraaien van de krukas. (niet te doen dus)

Met andere woorden, pak nou gewoon een stel voelermaatjes en zoek de juiste op, en controleer de speling met de merkpunten op de motor.
Als ik het hele verhaal zo beoordeel zal je in ieder geval hier wat afwijkingen moeten constateren.

Verder vraag ik me af wat je bedoelt met aanslag op de kleppen.
De kleppen kan je namelijk helemaal niet zien tenzij je de cilinderkop eraf hebt gehaald.
Dus bedoel je misschien de klepstelen ? de stoterstangen ? de tuimelaars misschien ?

Verder moet ik Delphi32 gelijk geven. Het aanvoer traject kon ook nog wel eens rammelen. Heb je misschien een plunjer kapot of een sproeier verstopt en moet 1 cilinder voor 2 werken ?

Heb je overigens een manier om het toerental te meten ?

Dit kan je eenvoudig mechanisch vaststellen als je in het bezit bent van een regelbare stroboscoop. met tippex een wit stipje ergens op de krukas of delen die daar aan vast zitten en meedraaien, en dan kijken met de strobo.

Als de motor echter nog goed draait en start, is ie bijna altijd wel een redding waard. Maar bedenk je goed dat als je gaat freubelen in zaken waar je te weinig van weet, je de redding kan omdraaien in een doodsakte voor die motor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vermogenverlies en lekkende kleppen 02 dec 2006 19:27 #11566

  • miva61
  • miva61's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 61
Beste forumers,

ik ben er terug na een weekje afwezigheid. Bedankt voor de reacties en goede suggesties. Maar om op jullie vragen te kunnen antwoorden zit er maar 1 ding op en dat is de motor starten en alles eens goed uitproberen en bekijken.
Dat wordt een leuke klus want de boot ligt in een loods 8O maar kom dan weet ik morgen weer wat gedaan he. Ik laat mijn bevindingen zo snel mogelijk weten.

Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vermogenverlies en lekkende kleppen 03 dec 2006 10:43 #11572

  • raptor
  • raptor's Profielfoto
als motor belast en onbelast te weinig en dezelfde toeren draait is het de regulateur die verkeerd is afgesteld. Waarschijnlijk gewoon de aanslagschroef die is losgelopen. Het pijpje op het kleppendeksel is de carterontluchting en die moet met een oliebestendige slang weer op de inlaatlucht worden aangesloten na het luchtfilter. Verder over kool en aanslag ed geen zorgen maken, ook niet over verschillen tussen de cilinders ( de inwendige tempoeraturen kunnen wat verschillen maar dat is geen probleem). Als een motor koud start is hij goed en de rest is alleen onderhoud zoals vervuilde filters ed; dus gewoon alle filters schoonmaken/vervangen, ook het groffilter in de brandstof opvoerpomp en die wordt vaak vergeten waardoor een motor geen toeren maakt en blauwe rook uit gaat stoten. Voeg een flinke plens injecteurreiniger (HOLTS, autoshop) toe aan de brandstof en laat het torretje gewoon lekker pruttelen op werklast. En als hij verder werkt laat hem aub in elkaar zitten want als je diengen loshaalt dan gaan ze kapot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vermogenverlies en lekkende kleppen 12 dec 2006 10:48 #11751

  • miva61
  • miva61's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 61
Afgelopen weekend heb ik de motor proberen te starten nadat deze meer dan een maand had stil gestaan. De omgevingstemperatuur was ongeveer 7 graden maar de motor sloeg onmiddellijk aan (er is geen voorgloeing aanwezig). Dat lijkt me al een goed teken.

Wat het toerental betreft; de opmerking van Hedzer was nog niet zo gek. Ik heb de gaskabel losgekoppeld en eens goed gas gegeven met het hendeltje op de injectiepomp. Die motor wist niet wat er gebeurde, het ding schoot luid brullend en zeer vinnig tot bijna 3000 toeren (onbelast want de boot ligt op het droge). Bij het versnellen komt er wel heel eventjes wat zwarte rook uit de uitlaat (maar dat hebben de meeste BMW auto's ook :P), eenmaal stationair zijn de uitlaatgassen kleurloos.
Tussen haakjes, er staat een toerental teller op het bedieningspaneel.

De bruine aanslag die ik vermeldde zit op de klepveren en klepstelen van die ene cylinder (want ja de kleppen zelf kan ik niet zien natuurlijk).
- Dus als ik Raptor goed begrijp is dit niet erg?

De klepspeling en inspuitmoment moet ik nog nakijken. Maar de motor "klinkt" in elk geval normaal. Geen harde slagen, maar een mooi gezond dieselgeluidje.

De lekkage van uitlaatgassen komt niet langs de klepgeleiders of klepveren maar uit het karter zelf. Qua hoeveelheid rook te vergelijken met een brandende sigaret. Volgens Will kan een beetje rook geen kwaad maar hoeveel is een beetje :roll: ? Toch belangrijk om weten dat de rook in schokjes (op het motor-ritme, dus carterdruk) naar buiten komt, wat toch op een of andere lekkage wijst.
- Is dat enigzins normaal of aanvaardbaar?

Ik denk dat ik de raad van Raptor zal volgen en de motor eens een grondig onderhoud geven. Ik bezorg nog een foto van de bruine aanslag om echt zeker te zijn dat het niet erg is.

Blijft dus de vraag omtrent de carterdruk...

Groeten,

Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vermogenverlies en lekkende kleppen 12 dec 2006 23:15 #11777

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Hoi Michel

Als ik je laatste verhaal zo lees, lijkt er met jou motortje niet al te veel loos.
Gewoon onderhoud plegen en in het nieuwe seizoen lekker varen. Dat beetje carterdruk is normaal en in iedergeval niet iets om je al te druk over te maken.

Ron
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.286 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl