Afgelopen weekend heb ik de motor proberen te starten nadat deze meer dan een maand had stil gestaan. De omgevingstemperatuur was ongeveer 7 graden maar de motor sloeg onmiddellijk aan (er is geen voorgloeing aanwezig). Dat lijkt me al een goed teken.
Wat het toerental betreft; de opmerking van Hedzer was nog niet zo gek. Ik heb de gaskabel losgekoppeld en eens goed gas gegeven met het hendeltje op de injectiepomp. Die motor wist niet wat er gebeurde, het ding schoot luid brullend en zeer vinnig tot bijna 3000 toeren (onbelast want de boot ligt op het droge). Bij het versnellen komt er wel heel eventjes wat zwarte rook uit de uitlaat (maar dat hebben de meeste BMW auto's ook

), eenmaal stationair zijn de uitlaatgassen kleurloos.
Tussen haakjes, er staat een toerental teller op het bedieningspaneel.
De bruine aanslag die ik vermeldde zit op de klepveren en klepstelen van die ene cylinder (want ja de kleppen zelf kan ik niet zien natuurlijk).
- Dus als ik Raptor goed begrijp is dit niet erg?
De klepspeling en inspuitmoment moet ik nog nakijken. Maar de motor "klinkt" in elk geval normaal. Geen harde slagen, maar een mooi gezond dieselgeluidje.
De lekkage van uitlaatgassen komt niet langs de klepgeleiders of klepveren maar uit het karter zelf. Qua hoeveelheid rook te vergelijken met een brandende sigaret. Volgens Will kan een beetje rook geen kwaad maar hoeveel is een beetje :roll: ? Toch belangrijk om weten dat de rook in schokjes (op het motor-ritme, dus carterdruk) naar buiten komt, wat toch op een of andere lekkage wijst.
- Is dat enigzins normaal of aanvaardbaar?
Ik denk dat ik de raad van Raptor zal volgen en de motor eens een grondig onderhoud geven. Ik bezorg nog een foto van de bruine aanslag om echt zeker te zijn dat het niet erg is.
Blijft dus de vraag omtrent de carterdruk...
Groeten,
Michel