Sorry,
BBM is wel degelijk een Site met motoren revisie e.d. Ik ben 65 jaar oud en wel niet zo handig in het zoeken op Internet, maar dit kwam er wel uit.
Een Buitenboord motor komt pas aan de orde als een Inbouw motor niet kan. Ik wil niet dat "geknaak" met Benzine en alle gevaren die deze met zich mee brengt. We hebben hier op Urk al diverse benzine explosies gehad en één met dodelijke afloop. Dus als het half kan, geen benzine aan boord.
Overigens heb ik vorig jaar dit bootje gekocht omdat er een ingebouwde Diesel in zat! Dus wel erg wrang om deze mogelijkheid nu ongebruikt te laten!
Overigens "knaak" ik liever aan een Diesel motorretje dan aan een Benzine motor.
Hoe de RC8D in elkaar zit en werkt, weet ik nu. Om nu een gereviseerde RC8D aan te schaffen lijkt mij nu niet meer heilzaam en wel om de volgende redenen:
Geen olie smering onder druk, maar de Krukas werd zeer magertjes gesmeerd door een buisje dat door de olie geslagen werd. Door de snelheid werd de olie omhoog door het buisje geduwd. De kans op schade is groot: Bij de start geen olie, te dikke olie belemmert de smering; ook kan de zaak verstopt raken.
Geen zoetwaterkoeling.
Geen technische tekeningen voorhanden
Weinig kans om goede onderdelen (ringen, pakkingen, afdichtingen enzovoort) te bemachtigen. Renault zelf zegt: We kunnen u bij voorbaat melden dat dit moelijk zal zijn, want sinds 1980 zijn we gestopt met de RC8D.
Zelf je eigen motor Reviseren lijkt mijn wel zinvol. Je betaald alleen de onderdelen. Een gereviseerde motor kopen lijkt mij niet zinvol. De motor is meestal 20 jaar en dus heb je een verouderd type voor veel geld. Verdubbel het bedrag en je hebt een gloednieuwe met alle garanties! en onbeperkt aan Technishe gegevens en onderdelen!
Ook voor de verkoop van de boot levert dat straks voordeel op.
Dus maandag op naar Boot Holland en ik ben van plan daar een nieuwe motor uit te zoeken, die past in mijn machinekamer.
Mijn zwager heeft een Machinewerkplaats (
www.hoekmanshipbuilding.nl/tekst/5/Informatie.html.) Hij bouwt motoren in van 100 tot 5.000 PK. Mijn broers hebben een Noordzeekotter met diverse motoren erin (van 100 tot 2.000 PK). Zij zeggen: Niet met gereviseerde motoren beginnen. Wel een nieuwe motor zelf onderhouden en op den duur zelf wel reviseren. Je weet de historie van je eigen motor. Dat weet je van een gereviseerde motor nooit! Op de "vloot" zijn al diverse mensen "opgestroopt" doordat zij een kat in de zak kochten.
Of er moet iemand een nog beter plan hebben.
WvJZ.