Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Het maritieme multitool

Het maritieme multitool 21 feb 2010 10:53 #115783

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Omdat ik recent mijn watergesmeerde buitenlager van de uithouder moest vervangen en de versleten lager er op een niet al te professionele manier uithaalde (sloeg) bracht dit me op het idee om een multitool te maken dat al die klusjes zou kunnen klaren met een minimum aan gereedschaps-onderdelen.
Kwam er nog bij dat ik de schroefas van de keerkoppeling moest afhalen om mijn mega project – de schroefasgenerator – te kunnen installeren , en dan zet je toch de dingen in een ander perspectief en bekijk je het grote plaatje. Uiteraard vervang je dan meteen ook de gland , in mijn geval een schroefasafdichting van volvo , omdat de ‘ lijn ‘ toch open ligt.

Alhoewel de afdichting verre van lekte , en ik slechts 180 uren op de motor heb staan , leek het me niet verstandig om te besparen op de kost van 110 Euro om dan binnen afzienbare tijd met je besparingsdrang – gierigheid zeg maar – brutaal en flagrant te worden geconfronteerd.
Volvo schrijft dan wel voor om de afdichting pas te vervangen elke 500 uren (of elke 5 jaar ) , maar wat de meeste onder ons vergeten is dat wanneer je de schroef laat freewheelen om de ‘ drag ‘ te verminderen , en in mijn geval de schroefasgenerator aan te drijven , je toch ook de afdichting verslijt zonder dat het zich op de urenteller manifesteert.
En het is net die onbekende factor – ok , de log geeft je de vaaruren en een ruwe slijtberekening is dan wel mogelijk – die me ertoe aanzette om het zekere voor het onzekere te nemen , vervangen dus dat handeltje.
Dat maakte dat ik toch wel enkele dingen moest demonteren , dat ook wel met kunstbeenvliegwerk deed , maar in retrospectief bekeken ik dat niet meer op dezelfde manier wou doen ,…..de keerkoppellings-buitenlager-propellertrekker drong zich op.
Ik zal je door het proces van fabricatie tot praktisch gebruik leiden aan de hand van foto’s , en mischien steekt her en der iemand een ideetje op om zich het doe-het-zelf-leven te vergemakkelijken.

Hier gaan.


Men neme een rvs flens en slijpt deze radiaal door zodat 2 dunnere flenzen ontstaan.



Op die flenzen wordt een grote rvs sluitring ( rondel in de volksmond) gelast waarvan de binnenopening van de geschikte maat is.



Achterkant van een flens – we noemen ze flens 1 - waar binnenin ook een openingvernauwende ringetje in werd gelast teneinde de onderdelen te zien op de volgende foto goed te laten passen.



Dit wordt het gedeelte dat de watergesmeerde buitenlager ( cutlessbearing) zal uitdrukken.
Eén schelp ervan.



De volledige uitdrukker.



Binnenin beide buishelften worden teflon schelpjes gekleefd die wanneer beide helften op elkaar zijn gedrukt de juiste binnen diameter geven zijn 30 mm om de schroefas te omkleden. De buiten diameter van de ‘ uitdrukbuis ‘ pas net in de uithouder en zodoende kan de lager er worden uitgeperst , maar meer daarover later.



Uit deze flens wordt ook een segment uitgeslepen om ze over de schroefas te kunnen schuiven.



Dat segment moet natuurlijk ook kunnen worden gesloten met een aparte brug.



Dit is de andere flens – we noemen ze flens 2 - waarvan de gaten iets werden uitgeboord naar de binnendiameter toe. Dat heeft te maken met een andere maat van aanzetflens van de keerkoppeling.



Deze foto toont de flens met een aparte ‘ tepel ‘ , die wordt bevestigd op de flens om redenen die in latere foto’s duidelijk worden.



De manier van bevestiging van de ‘ tepel ‘.



In deze flens wordt ook een gat(je) geboord en schroefdraad getapt om een ander onderdeel te kunnen vastzetten. Deze flens heeft namelijk verschillende toepassingen . U merkt het later wel.



Om die andere toepassing te maken was wel wat draaiwerk nodig



Dat is het betreffende onderdeel , een buis waarvan de binnendiameter groot genoeg is om de watergesmeerde lager in te laten schuiven , en het aanzetstuk met grotere diameter laat toe om die buis een eindje over de buitendiameter van de uithouder te plaatsen zodat het geheel wat gestabiliseerd is.



De buis bevestigd op de 2de flens en vastgezet met een boutje door dat getapte gat van daarnet.



Alle onderdelen , behalve de draadstangen weliswaar , op één foto.
De toepassing ervan wordt duidelijk in het volgende luik.



Dit beeld kent iedereen nietwaar , de schroefas met aanzetflens van de keerkoppeling. Ik start met het gebruik van het multitool bij het verwijderen deze flens en tegelijk het vervangen van de gland , de schroefasafdichting.



De aanzetflens is gedemonteerd.



De flens met de ‘tepel ‘ wordt - nadat de moer die de schroefas vasthoudt in de aanzetflens is verwijderd – gepositioneerd voor die aanzetflens .



De bouten zijn geplaatst , en U raadt het al. Bij het aanschroeven van de bouten drukt de ‘ tepel ‘ de schroefas uit de aanzetflens.



Hopla , piece of cake , geen hameren , geen onhandige poelietrekkers waarvoor nooit plaats genoeg is.De dingen zijn gescheiden.



Even de volvo gland (schroefasafdichting) opwarmen zodat het geheel er vlotjes afgaat.



Een beeld van de verwijderde gland.



De nieuwe gland er op.Ook hier weer even de basis opgewarmd zodat hij er vlotter over schuift. Opgepast , geen vet of siliconen toepassen op deze aanzetting , duidelijke instruktie van volvo.
Het rode gedeelte vooraan is een beschermkapje dat je toelaat om maneuvers met de gland en schroefas te doen zonder de 2 afdichtingslippen binnenin de gland te beschadigen. De finishing touch van de vervanging bestaat er in om na afloop van alle andere werken het rode kapje te verwijderen en een deel bijgeleverd vet tussen de schroefas en de gland te knijpen.



De gland vanuit een andere hoek.



Nu wordt de aanzetflens van de keerkoppeling opgewarmd in de oven zodat hij lekker vast zit op de schroefas bij afkoeling. Het verwijderen ervan is met het multitool immers een eenvoudig klusje.



Niet vergeten om ook de riemschijf op de flens te plaatsen. Deze zelfgemaakte riemschijf (poelie) zal mijn schroefasgenerator aandrijven. Na installatie en testen volgt ook hier een fotoverslag van.



We gaan het multitool nu gebruiken voor de schroef te verwijderen.
Nadat het inbusboutje van de touwsnijder werd gelost wordt de touwsnijder tot tegen de schroef geschoven. Hierbij maken we een opening tussen de uithouder en de touwsnijder die voldoende groot is om flens 1 tussen te schuiven.



Flens 2 – met de ‘ tepel ‘ optie - wordt met behulp van draadstangen tegen het schroefas uiteinde geplaatst.



En draaien maar aan die moeren. Wat een makkie.



Nu is het de beurt aan de watergesmeerde lager , de cutlessbearing dus . U herinnert zich de onderdelen van het multitool nog nietwaar , hier wordt de eerste schelp van de uitdrukker op de schroefas gezet.



De andere helft er op en de combinatie ietwat in de uithouder schuiven.



Flens 1 over de schroefas en de brug gesloten.



Aan het uiteinde van de schroefas gaat flens 2 met gemonteerde lagerhouder.



De mond van die lagerhouder gaat over de uithouder. Kwestie van alles zowat in positie te houden.



Ook hier weer de draadstangen in stelling brengen



En draaien maar. Dit is zo eenvoudig dat het zelfs leuk wordt.



En nadat de oude lager verwijderd is moet er natuurlijk ook weer de nieuwe in.
Daarvoor moeten we weer één en ander aanpassen.
De uitdrukker en de lagerhouder gaan aan de kant.
Het multitool gaat nu in zijn meest ruwe vorm aan de slag en de nieuwe lager staat in de startblokken.



Een andere invalshoek.



Lijkt duidelijk.



En draaien alweer. Poepsimpel , dit kan iedereen.



Hoera, lager op zijn plaats,….mission accomplished
Oh maar wacht eens even, natuurlijk , de lager moet nog worden gefixeerd in de uithouder zodat ie er niet kan uitschuiven.
Hiervoor worden 2 stelvijzen opzij van de uithouder in de lager geschroefd.
Maar vooraleer dit kan moeten er nog wel eerst gaatjes door de lager worden geboord , nadien met M6 wat schroefdraad trekken en de vijsjes gaan er in.
Tja je kan van alles foto’s maken , die hebben jullie dan nog wel tegoed.


Zo , dat was het dan[img]
Laatst bewerkt: 23 feb 2010 13:41 door .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:keerkoppelingsflens- buitenlager-propellertrekker 21 feb 2010 11:14 #115785

  • DK124
  • DK124's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 454
Poeh he

Knap gedaan !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:keerkoppelingsflens- buitenlager-propellertrekker 21 feb 2010 13:26 #115815

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Het ziet er netjes uit.
Vraagje welk RVS heb je daar voor gebruikt.

Nu ik het zo zie ben ik toch wel weer blij met mijn sale drive
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:keerkoppelingsflens- buitenlager-propellertrekker 21 feb 2010 13:52 #115824

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Mooi stukje werk sailbleu, 100% goed gedaan :cheer: .
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:keerkoppelingsflens- buitenlager-propellertrekker 21 feb 2010 19:11 #115873

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
Heeeel mooi gemaakt.

Het is natuurlijk wel iets voor iemand die zijn eigen uren niet telt. Maar ja je moet wat te hobbyen hebben. Overigens heb ik vandaag mijn koelwaterpomp helemaal kaalgemaakt en in de originele kleur gespoten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:keerkoppelingsflens- buitenlager-propellertrekker 21 feb 2010 19:54 #115883

  • Postman
  • Postman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1175
Volgens mij kan je hier geld mee maken... waarom heeft niemand dat al eerder uitgevonden? Knap hoor!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:keerkoppelingsflens- buitenlager-propellertrekker 21 feb 2010 20:29 #115909

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3446
Fraai staaltje hogere knutselkunde en uitstekende handleiding. Schreef ooit dat ik in een ver verleden ook zoiets heb gemaakt. Was exact hetzelfde principe. Alleen omdat ik de as eerst had verwijderd kon het met 1 centraal geplaatst draadeind. Motor verwijderen was in die situatie 15 minuten werk. Vandaar.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:keerkoppelingsflens- buitenlager-propellertrekker 22 feb 2010 06:29 #115956

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
tondini schrijft:
Het ziet er netjes uit.
Vraagje welk RVS heb je daar voor gebruikt.

Nu ik het zo zie ben ik toch wel weer blij met mijn sale drive



Hi Tondini,

gebruikte rvs is 316, niet dat het veel uimaakt hoor.
Ook 304 kan hiervoor worden gebruikt , roesten doet dit ook niet wanneer je de dingen na gebruik afspoeld.
Trouwens wat dat betreft kan ook gewoon ijzer worden toegepast.
Die dingen blijven niet constant in zeewater liggen nietwaar.

Wat betreft de opmerking van de sale drive,.....om het op zijn Cruijffiaans te zeggen , " ieder nadeel heb zijn voordeel " .
En omgekeerd !


Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.142 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl